לקויות למידה – שיטות אבחון מאתרות מהר את הלקות!

הילד סובל מלקות למידה? אבחון מוקדם ככל האפשר ישפיע על עתידו
הילד סובל מלקות למידה? אבחון מוקדם ככל האפשר ישפיע על עתידו

אם הורים חושדים כי ילדם סובל מלקות למידה (LD), אל להם להתייאש. באמצעות אבחון וטיפול מוקדם, ילדים עם הפרעה זו יכולים להגיע להישגים זהים לילדים אחרים. תלמידים בעלי לקויות למידה, אשר מזוהות ומטופלות לפני כיתה ג', הם בעלי הסיכוי הטוב ביותר להצלחה בלימודים. יחד עם זאת, אף פעם לא מאוחר מידי לאבחן את ההפרעה ולטפל בה.

למרבה המזל, לא כל ילד שנאבק בלימודים, סובל מלקות למידה. גורמים נפוצים לבעיות קריאה בקרב ילדים הם חוסר תרגול מספיק בקריאה, וחוסר בידע כללי. סוג זה של קושי למידה ניתן לטיפול לעיתים קרובות ללא צורך קבלת שירותי חינוך מיוחדים.

חיוני לגלות ערנות לקשיי הלמידה של הילד, היות וככל שהאבחון יתבצע מוקדם יותר, כך ניתן יהיה לטפל מהר יותר במצב. מאמר זה מפרט מספר צעדים חשובים בהם ניתן לנקוט כדי לעבוד עם מורים ואנשי מקצוע אחרים לשם אבחון אם הילד סובל מלקויות למידה, ולהבטיח כי הוא מקבל את הסיוע הדרוש להצלחה בלימודים.

אבחון רשמי ללקויות למידה

לאחר שהתגבשו ואומתו החשדות בנוגד ללקות למידה אצל הילד, באמצעות תיעוד ההורים את התנהגות הילד והקשיים הספציפיים אותם הוא מגלה, עדויות ממורים ויועצת בית הספר, מתקבלת ההחלטה לגבי איסוף מידע נוסף על מנת להבין כיצד ניתן לענות באופן הטוב ביותר על צרכי הילד.

כך ניתן לבצע אבחון של לקות למידה מקיף הכולל בדרך כלל ראיונות עם ההורים והילד; תצפית ישירה בכיתה על ידי מאבחנת לקויות למידה; סקירת ההיסטוריה החינוכית והרפואית של הילד; סדרת בדיקות המסייעות לזיהוי נקודות החוזק והחולשות של הילד; איסוף מידע ממורים ואנשי מקצוע אחרים שעובדים עם הילד.

אבחנה זו מתבצעת רק בהסכמה בכתב של ההורים. שכירת שירותי מאבחנת מקצועית מתבצעת בתיאום ובאישור מנהל בית הספר, על מנת להבין את האפשרויות הזמינות במסגרת הלימודים, ולקבוע האם הילד צריך לעבור למסגרת שירותי חינוך מיוחד, או שהוא יכול להמשיך לקבל את הסיוע לו הוא זקוק במסגרת בה הוא נמצא.

סיוע לילד שאינו מקבל שירותי חינוך מיוחד

אם קבע תהליך האבחון כי הילד אינו זקוק לשירותי חינוך מיוחד, עדיין חשוב לעבוד בשיתוף פעולה עם המורים וההורים על מנת להבטיח כי ממצאי האבחון משמשים על מנת לשפר את ההוראה בכיתה באופן שיסייע לילד לפתור את בעיית הלידה שלו ולנצל את יכולותיו.

יתכן שניתן יהיה לבצע שינויים שיעזרו לילד. צוות הנהלת בית ספר, המורים, היועצת והמאבחנת, עובדים עם הילד וההורים על מנת ליישם את השינויים בכיתה ובבית. בכיתה, המורה יכול לסייע לילד להשתמש ביכולות אחרות שלו כדי לפצות על קשיי הלמידה. לדוגמה, ילד שלומד באמצעות האזנה, אך נאבק עם קריאה, עשוי להפיק תועלת מהאזנה לספרים מוקלטים.

הדגשת נקודות החוזק של הילד. כמו לכל ילד אחר, גם לילד עם לקויות למידה יש עוצמות משלו, כמו גם אתגרים בהם הוא נתקל. חלק מהילדים עם לקויות אלו נאבקים בקריאה או בלמידת מתמטיקה, אך הם ספורטאים מצטיינים או משגשגים בתחומים יצירתיים דוגמת מוסיקה, ציור או פיסול.

השתתפות בפעילויות ובחוגים לאחר שעות הלימודים הן שיטות טובות לפתח את תחומי הענין והכשרונות שלהם, לבנות את הערכתם העצמית, ולפתח כישוריים חברתיים.

דילוג לתוכן