אבחון פסיכולוגי ללקויי למידה

אבחון פסיכולוגיאבחון פסיכולוגי הוא הליך הערכה מקיף, הכולל מספר אספקטים הקשורים לתחום הפסיכולוגי.
בין התחומים הנבדקים באבחון כזה: יכולת אינטלקטואלית, קשיים רגשיים של הנבדק לצד כוחות שיש בו, חרדות שונות, דימוי עצמי ובטחון עצמי, סגנון התקשרות עם האחר וסוג היחסים שהנבדק יוצר, קונפליקטים, מחשבות ורגשות בלתי מודעים.

המבחנים בתחומים השונים יוצרים פרופיל מורכב המתאר את אישיותו של הנבחן ומסייעת להתאמת טיפול מתאים.

מתי כדאי לפנות לאבחון פסיכולוגי?

פעמים רבות ילדים ומבוגרים מביעים קשיים רגשיים באמצעות התנהגויות לא נורמטיביות, כגון שימוש באלימות, ליקויי למידה שונים, עיסוק בתכנים מיניים, תוקפנות ועוד. התנהגויות אלה מצביעות על צורך באבחון כדי לאתר את גורם המצוקה.

אבחון פסיכולוגי מומלץ גם כאשר ישנם קשיים רגשיים ולימודיים החוזרים על עצמם, כדי לאתר את מקור הקושי ולבחון דרכי טיפול מתאימות.

פעמים רבות מומלץ לגשת לאבחון פסיכולוגי כדי לאתר את פוטנציאל הלמידה והיכולת השכלית, מעבר להישגים הפרומליים בלימודים שלא תמיד משקפים את היכולת האמיתית.

לעתים האבחון הפסיכולוגי מוכתב על ידי גורמים חיצוניים, למשל על מנת לספק חוות דעת לבית המשפט, בנושאים כגון: הליכי גירושין, משמורת, תיקי אימוץ, הזנחה והתעללות בילדים, אפוטרופסות ועוד.

מהלך האבחון

האבחון הפסיכולוגי מועבר על ידי פסיכולוג קליני שעבר הכשרה בתחום האבחונים. האבחון נפרש על פני מספר פגישות, ואורכו הכולל כחמש שעות.

אין שום צורך להתכונן למבחן פסיכולוגי, להפך: חשוב לבוא נינוחים, ערניים ולהיות טבעיים ככל האפשר. אין שום טעם, וגם בלתי אפשרי, לנסות לשקר במבחנים מסוג זה.

בפגישה הראשונה נערך ראיון היכרות עם הנבחן ולאחר מכן נערכים מבחני אישיות ואינטליגנציה שונים. הפסיכולוג נוכח בחדר כל הזמן ומכוון במטלות השונות.

חלק מן המבחנים הם ברורים וחלק עמומים יותר, אך כולם בעלי תוקף ומהימנות שנבדקו באלפי ניסויים.
יחד הם יוצרים תמונה מקיפה של הנבחן.

דוגמאות למבחנים פסיכולוגיים

מבחני אינטליגנציה (למשל מבחן וקסלר)- כוללים מספר רב של מטלות, ביניהן שאלות ידע כללי, שאלות הבנה והבנה מרחבית, קידוד ועוד. מבחנים אלה בודקים רמת משכל (IQ) כללית. למרות אורך המבחן חשוב להשקיע בכל המטלות.

בנוסף נערכים מבחנים רגשיים, בין היתר ציור של ציורים מסוימים או מבחנים השלכתיים- בהם הנבחן משליך את רגשותיו על ציורים, על צורות עמומות או על כתמי דיו (כמו במבחן רורשאך הידוע). מתוך המבחנים הללו ניתן להציג על קונפליקטים חבויים, על יחסים בינאישיים ועוד.

במהלך האבחון הפסיכולוגי נערכים גם מבדקים נוירולוגים, למשל העתקת צורות על דף.
המבחנים הפסיכולוגים כוללים גם ראיון עם הנבחן, בו הוא נשאל על גורמים שונים שיכולים להצביע על קשיים נסיבתיים.

סיכום האבחון

בסיום ההליך נערכת פגישת סיכום, בה מפורטים כל הממצאים וניתן לנבדק או להוריו- אם מדובר בילד- גם דו"ח המפרט את תוצאות המבחנים.
הדו"ח כולל מספר חלקים: רגע, ממצאים, דיון וכן המלצות להמשך טיפול.

המלצות אלה כוללות, בין היתר:

בכל מקרה של התנהגות לא מותאמת של ילד, של ליקויי למידה שמקורם בתחום הרגשי או של פוטנציאל שכלי שאינו מגיע למימוש, כדאי לגשת לאבחון פסיכולוגי.

לאבחון הפסיכולוגי המוקדם ישנה חשיבות רבה, כיוון שהוא עוזר להגיע לשורשי ההתנהגות הבעייתית, להכווין את הנבחן ומשפחתו לטיפול מותאם, אבחון מוקדם יכול למנוע מהילד סבל רב ומיותר.

דילוג לתוכן