לקויות למידה

איך מאבחנים לקויות למידה?

אבחון לקויות למידהליקויי למידה עשויה להיות הפרעה קשה, ובמקרים מסוימים לא ברור מהי לקות הלמידה המסוימת או מדוע היא מתרחש. אך ניתן להעריך את יכולות הילד וצרכיו כדי לוודא שהוא מקבל את התמיכה לה הוא זקוק.

חלק מלקויות הלמידה מתגלות במהלך השיעורים בכיתה, בעוד שלקויות אחרות אינן מאובחנות עד גילאים מאוחרים הרבה יותר. מידת הלקות מתבהרת כשהילד מגיע לגיל בו עליו לדבר, ללכת או לקרוא.

אבחון מאוחר

לילדים שאינם מאובחנים בגילאים צעירים, גילוי לקות הלמידה עשוי להתרחש בגילאים מאוחרים יותר. רופאי ילדים מסבירים שהבעיה העיקרית היא שליקויי למידה קשים למדי לאבחון בשלב מוקדם בחיים. מעט מאוד סימנים התפתחותיים מצביעים על ההפרעה, ואם הילד לא התחיל לדבר עד גיל שנתיים, המצב עשוי להיות קשור לבעיות למידה מאוחרות יותר, אך לא ניתן לקבוע הנחה זו בוודאות.

רוב לקויות הלמידה מתבררות עד גיל חמש. תפקוד ויכולת קוגניטיבית ניתנת להערכה באמצעות בדיקת הילדים מגיל חמש בלבד, כך שרוב הילדים עם מוגבלויות אלו עוברים אבחון רק כשהם מתחילים ללמוד בבית הספר היסודי.

למרות האבחון, קשה לקבוע כיצד ליקויי למידה ישפיעו על הילד בעתיד – אך הצרכים הנוכחיים של הילד ניתנים להערכה כדי להבין איזה סוג תמיכה יסייע להם, והם יופנו למומחה לבריאות הילד.

מטרת אבחון ליקויי למידה

מטרת האבחון היא לזהות את הצרכים הפרטניים של חינוך ובריאות הילד ולהגדיר תכנית פעולה למילוי צרכים אלו. אם ההורים מאמינים שהילד סובל מלקות למידה שאינה מאובחנת, הרופא יכול לסייע להם לקבל את האבחון הדרושה.

הילד עשוי גם להפיק תועלת מאבחון פסיכודידקטי וקבלת התמיכה וההקלות הדרושות. ההערכה קובעת את צרכי הילד עם המוגבלות, והשירותים הטובים ביותר עבורו. מטרת ההערכה היא להכין תכנית פעולה לילד.

כיצד מאבחנים ליקויי למידה?

לקויות למידה מזוהות כשהילד מתחיל ללמוד בבית הספר היסודי. המורים יכולים להשתמש בתהליך הנקרא "תגובה להתערבות" (RTI) על מנת לסייע בזיהוי ילדים עם לקויות למידה. יחד עם זאת, נדרשת בדיקה מיוחדת לביצוע אבחנה ברורה.

מספר מומחים להתפתחות הילד עובדים כצוות לביצוע ההערכה. הצוות יכול לכלול פסיכולוג, מומחה לחינוך מיוחד ופתולוג שפת דיבור (SLP). בבתי ספר רבים יש אף מומחי קריאה בצוות ההנהלה, שיכולים לסייע לאבחן לקות קריאה.

תפקיד הפסיכולוג בבית הספר – מיומנים בחינוך ובפסיכולוגיה. הם יכולים לסייע בזיהוי תלמידים עם לקויות למידה ויכולים לאבחן את לקות הלמידה. הם יכולים אף לסייע לתלמיד עם ליקויי למידה, ומשתפים פעולה עם ההורים והמורים להרכבת תכניות לשיפור הלמידה.

תפקיד מומחה לחינוך מיוחד ופתולוג שפת דיבור – מיומן באבחון וטיפול בהפרעות הקשורות לדיבור ולשפה. מומחה זה יכול לספק הערכה מלאה של כישורי השפה, גמגום, ויכולת הילד לארגן את מחשבותיו ורכושו. פתולוג שפה עשוי להעריך מיומנויות שונות הקשורות לגיל המתאים של הילד, כגון הבנת כיוונים, פענוח צלילים, ודיסלקציה.

לאחר האבחון

אם ההורים מודאגים מהקשיים אותם חווה הילד, אבחון לקויות הלמידה מספק הקלה. אין להסס לשאול שאלות, ויש להבין את כל הניתן לגבי צרכי הילד. רוב ההורים מניחים שילדיהם יהיו בריאים ויתפתחו באופן תקין, כך שקבלת אבחון ליקויי הלמידה יכולה להשפיע כהלם. לוקח זמן להשלים עם האבחון ולהתמודד עם השלכותיו.

ניתן להתייעץ עם רופא הילד, קבוצות תמיכה, בני משפחה וחברים לקבלת סיוע. הורים רבים יוצרים קשרים עם משפחות אחרות שעברו תהליך זהה, והתקשורת מהווה מקור יעיל ושימושי של תמיכה. גם טיפול פסיכולוגי יכול לסייע.

Exit mobile version