הוראה מתקנת לטיפול בלקויי למידה

הוראה מתקנתתלמידים רבים מתקשים לעיתים בהבנת הנקרא, הבנת הנשמע, למידת קריאה, כתיבה, חשבון ומיומנויות שונות להם הם זקוקים על מנת להבין, לקלוט ולעבד בשעת השיעור בבית הספר.

קשיים אלו נובעים לא פעם מקיומה של הפרעת קשב וריכוז ולעיתים גם היפראקטיביות, אשר מונעות מהתלמידים לימודים תקינים וגורמות להם לחוסר יכולת לשבת בשקט בכיתה וללמוד, להבין, להתרכז ולהקשיב למורה המסביר את החומר הנלמד.

מהי הוראה מתקנת?

הטיפול ללקות למידה לא חייב בהכרח לכלול ריטלין, אפקסור או כל טיפול תרופתי אחר.
הוראה מתקנת נועדה לעזור לכל אותם תלמידים אשר אינם מתפקדים בכיתה בהתאם לציפיות המורה ודרישות בית הספר, באופן שבו מנחילים לו מיומנויות והרגלים חדשים ללמידה וההבנה.
ההוראה המתקנת הינה הוראה אשר מיועדת ומכוונת ישירות לצורכי התלמיד.

הופעת המגבלות השונות והפרעות קשב – אין משמען שהתלמידים סובלים מרמת אינטליגנציה נמוכה. נהפוך הוא, מרביתם תלמידים בעלי IQ מאוד גבוה אך הם מתקשים בתחומים שונים והם זקוקים להדרכה  והוראה יותר מכוונת, ממוקדת וצמודה ולהקניית כלים שיאפשרו להם להתמודד עם ליקויי הלמידה.

תיקון נזקים קודמים

הוראה מתקנת נועדה לסייע לשקם את התלמיד אשר בשל הפרעות שונות אינו מסוגל לסגור לבדו או בעזרת הוריו את הפערים הלימודים שנוצרו.
ההוראה המתקנת שמה דגש על ללמד את התלמיד לנצל את כישוריו, ידיעותיו וללמדו מיומנויות למידה, ריכוז, זיכרון והקשבה, על מנת שיכול להתפתח הן מבחינה לימודית והן מבחינה אישית בהתאם לקבוצת גילו ולבני כיתתו.

תלמידים אשר מאובחנים כלקויי למידה, מרגישים לעיתים קרובות חסרי ביטחון וההערכה עצמית שלהם ירודה, כיוון שאין הם מתפקדים כמו שאר חבריהם לכיתה.
תפקידה של ההוראה המתקנת במישור זה היא בסיוע לאותם תלמידים לפתח אישיות בעלת בטחון עצמי וערך עצמי גבוה למרות המגבלות הלימודיות שלהם.

כיצד עובדת ההוראה המתקנת?

ההוראה המתקנת עובדת על פי שתי מערכות יסוד בסיסיות:

  • מערכת עקרונות טיפוליים: הכוללת סיוע לתלמיד בהתאם לקשיים שלו, הגדרת הקשיים, יצירת קשר אישי בין התלמיד למורה המלמד והבניית המציאות.

סוגי הוראה מתקנת

ההוראה המתקנת עובדת בו במקביל על מספר תחומים שונים אשר נועדו לעזור לתלמיד להתאים את עצמו לשאר חברי הכיתה למרות המגבלות השונות.

להלן מספר דוגמאות:

  • הוראה משקמת – אשר נועדה לעזור לתלמידים טעוני טיפוח.
  • הוראה מקדמת– אשר נועדה לעזור ולתמוך בתלמידים הסובלים מפיגור שכלי.
  • הוראה טיפולית – אשר נועדה לעזור לתלמידים אשר סובלים מהפרעות נפשיות.
  • הוראה מסייעת – אשר מטרתה לעזור לתלמידים הסובלים מבעיות ספציפיות. כגון: תלמיד המתקשה בחשבון או הבנת הנקרא, לשיפור מודעות מורפולוגית, לשיפור ערנות אורתוגראפית, מתקנת בכתיב, שיפור דיוק הקריאה, שיפור קצב הקריאה, לעיצוב הכתב, אסטרטגיות למידה לעקיפת לקויות בתחום ההומאני, הוראה מתקנת להתמודדות עם טקסט מורכב וכדומה.

מודלים בהוראה מתקנת

קיימים מספר מודלים שכיחים אשר מורים רבים נעזרים בהם בתחום ההוראה המתקנת והם כוללים:

  • מודל מלמטה למעלה (BOTTOM UP): מודל זה מיועד לעזור לתלמיד להקנות את אבני היסוד הבסיסיות ללמידה, כתיבה וקריאה.
  • מודל מלמעלה למטה (TOP DOWN):  מודל זה מיועד ללמד את התלמיד להבין את המידע הזורם מהכתוב ולגייס את יכולות התקשורות שלו ועולם התוכן שלו בכדי ליצור הבנה.
  • מודל אינטראקטיבי, אקלקטי(INTERACTIVE, ECLECTIC):  מודל זה משלב את שני התהליכים "מלמעלה למטה" ו"מלמטה למעלה". מטרתו היא ללמד מיומנויות קריאה, הבנה ופענוח תוך כדי שילוב יחסי גומלין ביניהם.

חשוב לציין, שהצלחת ההוראה המתקנת תלויה במספר גורמים משולבים הקשורים גם לניסיון המורה, ההשקעה, מוטיבציה ורצון התלמיד ובשיטת ההוראה המתואמת באופן ספציפי לבעיית התלמיד.

כמו כן, תמיכת המשפחה חשובה גם כן, שכן הילד לעיתים יכול לחוש דכדוך, חרדה ובטחון עצמי נמוך בעיקר בתחילת הדרך ויש צורך לחזקו כל הזמן ולהראות לו שמאמינים בו בסבלנות, עקביות, תמיכה  ובאהבה.

דילוג לתוכן