מחקר: הנקה ממושכת עשויה למנוע הפרעות קשב וריכוז

הנקה והפרעות קשב וריכוזמחקר חדש קבע כי החומרים המזינים של חלב האם, עשויים לסייע, בין היתר, במניעת התפתחות הפרעות קשב וריכוז מאוחרות יותר בחיי הילד. המחקר נערך על ידי צוות חוקרים ישראליים ופורסם בכתב העת הרשמי של האקדמיה לרפואת הנקה.

המדענים, בראשות אביבה מימוני-בלוך, בעלת תואר MD של הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב לרפואה, חקרו את הקשר בין תקופה קצרה של הנקה לבין התפתחות הפרעת קשב וריכוז.

שיטת המחקר

החוקרים השוו את היסטוריית ההנקה וגורמים אחרים בקרב ילדים בגילאי שש עד 12, אשר אובחנו עם הפרעות קשב וריכוז, עם נתונים מתוך שתי קבוצות ביקורת של ילדים בני אותו גיל, ללא ההפרעה.

אחת מקבוצות הביקורת כללה ילדים בריאים שיש להם אח או אחות הסובלים מהפרעת קשב וריכוז. קבוצה זו נחשבה כבעלת רקע וסביבה גנטית. הקבוצה השנייה הורכבה מילדים אשר נחקרו ולא נחשדו בהפרעה הנוירולוגית.

האמהות התבקשו למלא שאלון אשר סיפק מידע אודות החינוך, המעמד הפסיכולוגי והרפואי, תקופת ההיריון והפרטים סביב הלידה. החוקרים בחנו אם האם מיניקה בלבד, או האם היא משלבת הנקה ופורמולה, או האם היא מעניקה לתינוק פורמולה בלבד, בטווח של גילאים שונים בין חודש לשנה.

תוצאות המחקר ומסקנות

התוצאות הראו כי ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז ינקו עד גיל חודש או חודשיים, בהשוואה לילדים ללא ההפרעה אשר ינקו עד גילאים מאוחרים יותר. מבחינה סטטיסטית, נמצא כי הקשר בין הפרעות קשב וריכוז, וחוסר ההנקה, היה משמעותי.

הוכח כי הנקה ממושכת היא בעלת השפעה חיובית על התפתחות הילד, תורמת לבריאותו הטובה ומונעת מחלות. יתרון נוסף ומהותי של הנקה עד גיל שישה חודשים או יותר, הוא מניעת הפרעות קשב וריכוז.

יחד עם זאת, החוקרים מכירים במגבלות המחקר, ומדגישים כי התוצאות הברורות לא הביאו בחשבון גורמי סביבה וחינוך של הילד. ד"ר אנדרו גרבר, פרופסור לפסיכיאטריה קלינית באוניברסיטת קולומביה, שלא עבד על המחקר, טוען כי אין בממצאים אלו לגרום לאימהות להיות במצב שבו הן סבורות כי מרכיב ההנקה כה קריטי, עד שאם הן מחליטות שלא להניק, הן "אימהות רעות".

מה שחשוב יותר להתפתחות הרגשית והאינטלקטואלית של הילד הוא להיות אם מוכשרת ונוחה, עבור חלק מהאימהות, מתבטא הדבר בהנקה ממושכת. לדבריו, ממצאי המחקר הישראלי מרגשים מאוד, אך יש צורך במחקרים נוספים על מנת לקבל את התמונה הסופית.

ההיבט הדמוגרפי

שיעורי ההנקה בארצות הברית נמצאים במגמת עליה. על פי נתוני הממשל האחרונים, 47% מהאימהות עדיין מניקות את תינוקותיהם בגילאי שישה חודשים, וכמעט 26% מהן מניקות אותם עד גיל שנה. בישראל שיעורי ההנקה נמוכים בהרבה. לפי המלצתה של האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים על האימהות להניק את תינוקותיהן באופן בלעדי עד גיל שישה חודשים ואף להמשיך לפחות עד גיל שנה, בתוספת השלמת מזונות מתאימים.

ראו גם:
טיפול בהפרעות קשב וריכוז במשפחה

דילוג לתוכן