לקויות למידה

הקשר בין בעיות שינה הפרעות קשב וריכוז והשמנת יתר

הקשר בין בעיות שינה הפרעות קשב וריכוז והשמנת יתרלפני מאה וחמישים שנים, אורח חיים בלתי פעיל זוהה עם אורח החיים של אשת האיכר. רמות הפעילות הגופנית צנחו, לצד ההוצאה הקלורית, כשצריכת הקלוריות לא ירדה. במצב בו ההוצאה הקלורית אינה תואמת את צריכת הקלוריות, מתרחשת עלייה במשקל.

בנוסף, אנשים ישנים היום הרבה פחות מבעבר, מה שמשפיע על בעיות הקשב והריכוז שלהם. וכשמחברים את תכונות העדר הפעילות הגופנית, צבירת המשקל העודף, עם חוסר השינה, מקבלים מודל מושלם להשמנת יתר.

הסיבוכים

בעיית השמנת היתר בקרב ילדים מובילה לבעיה משמעותית נוספת: שכיחות מוגברת של דום נשימה בשינה. סקירת מחקרים שנערכו במשך עשרים שנה ועקבו אחר הקשר בין השמנת יתר בקרב ילדים בגילאי שש עד 17, לבין הפרעות הקשב והריכוז שלהם, מצאו עליה משמעותית בהפרעות אלו הקשורות להשמנה. בעיות דום נשימה בשינה בקרב ילדים הסובלים מהשמנת יתר נמצאו גבוהות ב-436% בהשוואה לילדים שאינם סובלים מעודף משקל.

הבעיה אינה חמורה פחות בקרב מבוגרים. על פי ההערכות, אנשים הסובלים מדום נשימה בשינה, מזוהים בדרך כלל עם עודף משקל. ככל שעולה המשקל העודף, במיוחד באזור הבטן העליונה והצוואר, כך גובר הסיכון לדום נשימה בשינה.

הגורמים

ראיות מדעיות הולכת ומצטברות מוכיחות שהפרעות שינה נפוצות יותר בקרב אנשים בעלי הפרעות קשב וריכוז, והשמנת יתר. אך הגורמים לבעיות השינה אינם קשורים לגורמים חיצוניים. במילים אחרות,. הפרעות הקשב והריכוז עצמן מובילות לקשיי הירדמות, ולרגישות יתר להשמנת יתר, המשפיעה על דפוסי שינה נורמאליים.

הסיבות הפרטניות של בעיות שינה העלולות לעכב שינה בקרב ילדים או מבוגרים עם בעיות קשב וריכוז, כוללות:

דפוסי שינה שאינם קבועים – ילדים עם הפרעות קשב וריכוז חווים פעילות יתר מוגברת בערב. שיבושים בשגרת שעות השינה מאתגרים יותר בקרב ילדים אלו, מה שמוביל להשמנת יתר.

ממריצים – קפאין נמצא בקפה, תה, שוקולד ומשקאות מוגזים רבים הידועים מזה שנים רבות כמגדילים בעיות שינה. בנוסף, תרופות ממריצות המשמשות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, תורמות להפרעות שינה בקרב אנשים עם בעיות אלו.

מצבים משותפים נוספים – בנוסף להפרעות השינה העיקריות, בעיות שינה בקרב אנשים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז עשויות להיגרם כתוצאה ממצבים נפשיים ורפואיים משותפים. הפרעות חרדה ודיכאון עלולות להוביל לקשיי שינה ולאכילת יתר, והן נמצאו לעיתים קרובות כנוכחות בקרב אנשים הסובלים מבעיות קשב וריכוז. גם בעיות סמים ואלכוהול משפיעות על יכולת האדם לישון כראוי.

אבחון

הקרנת בעיות שינה אפשריות צריכה להיות חלק מהערכת כל אדם הסובל מבעיות התנהגות או למידה, במיוחד מהפרעות קשב וריכוז. זיהוי בעיות השינה טרם קביעת תרופות מרשם יסייע למטפל להחליט לגבי הטיפול הטוב ביותר המפקח על תופעות הלוואי באופן יעיל יותר.

אם קיים חשד לבעיות שינה, הרופא צריך לבדוק היסטוריית שינה יסודית, הכוללת שאלות על הרגלי השינה, הזמן הדרוש להירדמות, יקיצות ליליות, נחירות, קשיי התעוררות, ותנומות וישנוניות בשעות היום.

אחת ההערכות הנפוצות ביותר היא בדיקה במעבדת שינה. בבדיקה זו מכונה מפקחת על גלי המוח, פעילות הלב, שרירי העין, דפוסי נשימה ורמות החמצן בדם. לעיתים מתבצעות אף הקלטות אורקוליות בבדיקות אלו.

מחקרים מראים שילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז נעים יותר במהלך השינה, ישנים פחות ובעלי סיכוי גבוה יותר לחוות תסמיני דום נשימה בשינה. לוקח להם יותר זמן להירדם, הם חווים זמן שינה אמיתי קצר יותר, וסובלים מישנוניות תכופה יותר בשעות היום בהשוואה לילדים ללא הפרעות קשב וריכוז, מה שמוביל אותם לצורך מוגבר יותר באכילה על מנת לפצות על העדר העוררות.

טיפול

במסגרת תכנית הטיפול הנקבעת לאנשים הסובלים מבעיות קשב וריכוז, תשומת לב מיוחדת ניתנת להתערבויות המתמקדות בשיפור התנהגות השינה טרם השינה. קרן השינה הלאומית (NSF) מציעה טיפים המסייעים למבוגרים ולילדים לישון טוב יותר, ובכך לשפר את הריכוז והמיקוד, ולהימנע מאכילת יתר.

הרגלי שינה טובים יותר בפועל – יש להקפיד על לוח זמנים קבוע לשינה, גם בסופי השבוע, להימנע מקפאין ומאכלים עתירי שומן בשעות אחר הצהריים המאוחרות, להימנע מניקוטין ואלכוהול בסמוך לשעות השינה, להשתמש במיטה לשינה בלבד, ולהימנע מצפייה בטלוויזיה או שימוש במכשירים אלקטרוניים לפני השינה.

הקפדה על שפע פעילות גופנית במהלך היום – היא מסייעת להפגת היפראקטיביות ותחושות חוסר מנוחה בקרב אנשים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, ומובילה לירידה במשקל.

הרגלי אכילה נכונים – אכילה כבדה קרוב מדי לשעת השינה מעכבת את יכולת השינה הטובה. יחד עם זאת, היות וחלק מהילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז אינם צורכים מספיק קלוריות במשך היום על מנת לשמור על תזונה נכונה, ניתן להניח להם לאכול חטיף בריא קטן לפני השינה להקלת תחושת הרעב וסיוע בשמירה על משקל בריא.

ביסוס שגרה – אנשים נהנים משגרה רגועה בסוף היום. הם ביצעו תרגילים גופניים מוקדם יותר במשך היום, אכלו היטב והתמקדו במזונות שאינם מכבידים על הגוף ואינם מעוררים, ומוכנים לבצע בקלות את המעבר מפעילות היום לנינוחות שלוות השינה.

Exit mobile version