שיטות טיפול בדיסלקציה

שיטות טיפול בדיסלקציה

דיסקלקוליה היא לקות למידה ספציפית הגורמת לקושי בהתמודדות עם מספרים. דיסקלקולים מתקשים להבין את משמעות המספרים, לספור, ליישם אלמנטים כמותיים על תיאור המציאות, לבצע פעולות חשבון פשוטות (ואפילו להבין את משמעותן).

קשיים אלה, הנובעים בדרך כלל מאלמנטים מוחיים מולדים וגנטיים, גורמים לפגיעה משמעותית הן בתפקוד האקדמי בתחום (המוערך) של חשבון ומתמטיקה, והן לפגיעה יומיומית בתחומים הדורשים הבנה חשבונית (כמו למשל בהתנהלות עם כספים).

כמו שאר לקויות הלמידה, לא קיים טיפול ש"מרפא" דיסקלקוליה. על כן, טיפול בלקות כולל פתרונות שונים שמטרתם להקל על התלמיד (או האדם הבוגר), לאפשר לו להגיע לרמה מקסימלית של תפקוד ברמה החשבונית, ולהעניק לו כלים להתמודדות עם קשייו. להלן נסקור את הפתרונות המקובלים להתמודדות עם דיסקלקוליה.

הוראה מתקנת

לילדים עם דיסקלקוליה, אין הרבה סיכוי להבין משהו בכיתה גדולה. ילד שמתעכב בשלב הספירה, לא יכול להתקדם עם כל הכיתה לפעולות חשבון מורכבות יותר.

לכן, דיסקלקולים זקוקים ללמידת חשבון ומתמטיקה באופן יחידני או בקבוצות קטנות (2-3 תלמידים). בהוראה מתקנת, מתרכזת מורה לחינוך מיוחד בלימוד ותרגול של חשיבה מתמטית, על פי הרמה אליה מסוגל התלמיד.

בהוראה מתקנת, יכולה המורה לאתר שיטות פתרון לא יעילות בהן עושה התלמיד שימוש (כמו למשל חישוב באמצעות האצבעות, או שינון של פתרונות לתרגילים פשוטים), ולהציע שיטות יעילות יותר.

 הוראה מתקנת מתרחשת בעיקר בכיתות היסוד, ומטרתה להעניק לתלמיד בסיס חשבוני שיוכל לשמש אותו בשנים הבאות בלימודי מתמטיקה, או כבסיס להתנהלות חשבונית יומיומית סבירה.

הקלות

חשוב להבין, שדיסקלקוליה היא לקות למידה שאינה חולפת. עבור תלמידים שאינם מסוגלים (בגלל מבנה או תפקוד המח שלהם) לקלוט מתמטיקה, לפעמים צריך פשוט להרפות.

במקרים קיצוניים, הפתרון שמוצע על ידי משרד החינוך לקושי במתמטיקה, הוא החלפתו במקצוע אחר.

אמנם, המתמטיקה הצליחה לרכוש לעצמה מעמד מיוחד בקרב מקצועות הלימוד, אך מסתבר שאפשר להצליח גם בלי.

כאשר מאובחנת דיסקלקוליה ברמה שאינה מאפשרת קליטה של פעולות חשבון בסיסיות ביותר, מוענק לתלמיד פטור מלימודי המתמטיקה, כאשר בחינת הבגרות מוחלפת בבחינה במקצוע מדעי אחר בהיקף של 2-3 יחידות לימוד.

במקרים קיצוניים פחות של דיסקלקוליה, לא מוותרים לחלוטין על המקצוע, אך כן מעניקים הקלות מסוימות שמאפשרות לתלמיד להגיע לרמה דומה לזו של תלמידים אחרים.

ההקלות הנפוצות המוענקות לדיסקלקולים הן תוספת זמן (משום שלוקח להם זמן רב יותר לקרוא ולהבין את השאלה, לבחור את הפעולות המתאימות, לבצע אותן, לערוך חישובים וכד'), ושימוש בחומר עזר (למשל, קיימים דפי נוסחאות מורחבים עבור דיסקלקולים, על מנת שלא יאלצו לזכור נוסחאות מספריות מסובכות.

בבחינה הפסיכומטרית למשל, מאפשרים לדיסקלקולים שימוש במחשבון בעל 4 פעולות בסיסיות- חיבור, חיסור, כפל וחילוק, על מנת להקל בצורך בחישובים פשוטים שעשויים לארוך זמן רב מידי עבור דיסקלקולים).

טיפול רגשי

ללקויות למידה יש פעמים רבות גם משמעויות רגשיות עבור הילד. ילד שחווה כישלונות חוזרים (בעיקר שמדובר במקצוע בעל הילה כמו מתמטיקה), עשוי להתמודד גם עם קשיים רגשיים שבתורם משפיעים שוב על יכולותיו האקדמיות.

לחץ וחרדה עלולים להפריע עוד יותר בתפקוד במתמטיקה. תלמיד עם דיסקלקוליה, אשר חושש להתקרב למספרים, לנסות לפתור תרגילים וכד', משום שהוא חושש להיכשל שוב, מפתח הימנעות שאינה מאפשרת אפילו להוראה מתקנת להועיל לו.

לכן, במקרים כאלה, כדאי להוסיף להתמודדויות האקדמיות גם טיפול רגשי, שמטרתו לחזק את דימוי העצמי של הילד, לחזק את התחומים בהם הוא טוב, ולאפשר לו מגע עם המקצוע שקשה לו עם פחות חרדות ויותר בטחון עצמי.

דילוג לתוכן