
דיסלקציה עשויה להיות פשוטה ולהתבטא בקשיי קריאה או בעיות עם קריאה וטיפול בה מתחיל בהבנת ההפרעה עצמה.
התסמין המוכר בדרך כלל של דיסלקציה הוא היפוך אותיות, אך ההגדרה המדויקת יותר של המצב רחבה בהרבה מהיפוך אותיות בכתב.
בעיקרון, דיסלקציה אומרת שאדם סובל מבעיות קריאה שוטפת, או שהוא מתקשה בהבעה בכתב. מצב זה עשוי להיות מתסכל ומגביל ביותר, בהתחשב בצרכים הרבים של ידיעת קריאה שוטפת בעבודה, בבית הספר ובחיים.
אפשרויות הטיפול מבוססות על הבנת הדרך בה עובדת ההפרעה במוח. מיומנויות קוגנטיביות חלשות הן לעיתים קרובות המקור לדיסלקציה, ורק תכנית טיפול שמבינה קוגניציה ויודעת כיצד לאתר מיומנויות חלשות, יכולה להיות כל התקווה למתן טיפול שעובד.
אימון קוגנטיבי
טיפול יעיל של דיסלקציה מבוסס על האמת המדהימה אותה חשף מדע המוח לאחרונה: המוח מסוגל להשתנות ולהתחזק, בדיוק כמו שריר, אם הוא ממומש בדרך הנכונה. כאשר משתמשים בטכניקות תרגילים קוגנטיביים למוח, ניתן לשפר דיסלקציה, היות והאזורים החלשים במוח שגורמים לדיסלקציה, מתחזקים עד כדי כך שהם עובדים כראוי.
בעבר סבר עולם הרפואה כי תרופה לדיסלקציה וללקויות למידה אחרות היא בלתי אפשרית. נהוג היה לחשוב כי מצב זה הוא קבוע ובלתי ניתן לשינוי. אך כיום יודעים מדענים כי הטיפול בדיסלקציה אפשרי, ואף סביר, כאשר הכישורים הקוגנטיביים המעורבים מתחזקים.
אימון למוח מתבצע עם מאמן אישי, המאתגר את גדילת המוח. המוח יכול לבצע פעולות מדהימות ולהשתפר באופנים מדהימים אם הטכניקות הנכונות מיושמות על ידי איש מקצוע.
התהליך דורש מעט מאמץ וזמן, אך התוצאות שוות כל אי נוחות. אימון למוח מסייע לאנשים, ילדים ומבוגרים, להתגבר על בעיות קשב, ריכוז והיפראקטיביות, אובדן זיכרון, דיסלקציה והפרעות רבות אחרות.
הפעלת המוח
שיטה זו מפעילה את החלקים השונים של המוח. כאשר חלק במוח פעיל, הוא משתמש ביותר חמצן. ניתן להבין את התהליך באמצעות בדיקת הדמיה מוחית הנקראת fMRI. כאשר אדם קורא, הוא מפעיל יותר את תחום השפה במוח. באמצעות fMRI ניתן אף ללמוד את השינויים בדפוסי הפעילות המוחית לאחר הטיפול.
שיטה זו היא כלי חשוב שאינו פולשני המשפר את כישורי הקריאה של ילדים עם דיסלקציה. למבוגרים או ילדים עם דיסלקציה יש רמות שונות של פעילות מוחית הקשורה לתחום השפה, בהשוואה לאנשים לא דיסלקציה. מדענים מאמינים כי כי הקשרים אלו מובילים לבעיות בקריאה ובכתיבה בקרב אנשים עם ההפרעה.
מחקרים בחנו את השפעות הטיפול בקריאה במוח ילדים עם דיסלקציה, ובדקו את ההבדלים בפעילות המוחית באמצעות fMRI בקרב ילדים עם וללא דיסלקציה, כששתי הקבוצות ביצעו את אותן משימות שפה.
הילדים הדיסלקטים קיבלו טיפול קריאה מקיף, ולאחר מכן הושוו השינויים בפעילות המוחית בקרב הילדים הדיסלקטים, עם הפעילות המוחית בקרב ילדים ללא דיסלקציה.
סריקות fMRI בוצעו עם שתי משימות שפה הנקראות מיפוי פונמה ומיפוי מורפמה. מיפוי פונמה בדק את היכולת לבצע קריאה נכונה של אותיות או צירופי אותיות וצלילים במילים חסרות פשר. לדוגמה, ילדים היו צריכים לקבוע אם הצליל OA במילה ploat מייצגת את אותו הצליל כמו ow במילה אחרת.
במיפוי מורפמה, הוצגו לילדים שתי מילים, והיה עליהם להחליט אם המילה הראשונה באה מהמילה השניה. לדוגמה, בונה ולבנות – התשובה היא כן. וכיסא ותירס – התשובה היא לא.
כישורי השפה של הילדים הדיסלקטים השתפרו בסוף טיפול של שלושה שבועות. החוקרים מצאו כי משימות השפה בשתי השיטות, הובילו להפעלת אזורים שונים במוח בקרב הילדים הדיסלקטים. הדבר מצביע על כך כי שתי משימות השפה דורשות הפעלת חלקים שונים במוח. הממצא החשוב ביותר היה שדפוסי ההפעלה לאחר טיפול הקריאה התגבר בקרב הילדים הדיסלקטים והם לא נחשבו לשונים מקוראים רגילים.
סוגי טיפול אחרים בדיסלקציה
לפני שהטיפול מתחיל, מתבצעת הערכה הקובעת את התחום המסוים בו הילד מתקשה. לעיתים יש צורך לטפל בילד עם דיסלקציה במסגרת חינוך מיוחד, ולעיתים ניתן לשלב אותו במסגרות הרגילות תוך התאמות והקלות מיוחדות.
תכנית הטיפול מתמקדת בחולשות הילד תוך ניצול נקודות החוזק שלו. גישה ישירה כוללת לימוד שיטתי של תורת הקול, על מנת לסייע לכל החושים לעבוד יחד ביעילות. גישות פרטניות לטיפול בקריאה כוללות הדרכת שמיעה וראיה, כפעולה רב חושית. מחשבים הם כלים רבי עוצמה עבור ילדים עם דיסלקציה, וניתן לנצל אותם באופן משמעותי, על מנת שהילד יסגל כישורי התמודדות. לעיתים מקבל הילד שירותי סיוע מיוחדים על מנת להצליח בלימודים.
ההיבט החשוב ביותר של כל תכנית טיפול בדיסלקציה, הוא הגישה. ילד מושפע מעמדות המבוגרים סביבו, והמצב אינו צריך להוות תירוץ עבורו להימנע מעבודה בכתב. היות ודרישות הלימודים לילד עם דיסלקציה עשויות להיות קשות והילד עלול להתעייף בקלות, יש לפרק את המשימות הניתנות לו במרווחי עבודה מתאימים.
הוא צריך לקבל הפסקות תכופות בלימודים בכיתה ובהכנת שיעורי הבית. בנוסף צריך לתת לילד חיזוק על מאמציו ולהשתמש בטכנולוגיות המספקות שיטות מעניינות למתן משוב לילד שהצליח לשלוט בחומר הנלמד.
ראו גם: