הפרעת קשב וריכוז היא ליקוי נוירולוגי התפתחותי והיא שכיחה בקרב 10%-3% ילדים בגילאי בית הספר.
הפרעה זו באה לידי ביטוי בקשיי קשב ויכולת ריכוז לאורך זמן, בהיפראקטיביות (פזיזות) ובאימפולסיביות (התנהגות תחת השפעת דחף). מצב זה מקשה מאוד על הילדים, מפריע להם לתפקד כראוי (בתחום ההתנהגותי, החברתי וגם בתחום הלימודי) וגורם להם ולסובבים אותם אי נוחות ולעתים אפילו סבל.
תכנית עידוד
ישנה תכנית טיפול ניסיונית לטיפול בילדים אשר סובלים מהפרעת קשב וריכוז שנקראת "תכנית עידוד" והיא מספקת עבורם שירות הוליסטי (כוללני) בתוך כותלי בתי הספר, והיא כוללת בתוכה אבחון וטיפול בילדים וגם ייעוץ והדרכה להורים ולמורים אשר מלמדים אותם ביומיום.
"תכנית עידוד" הופעלה תחת שיתוף פעולה של ה"מכון הירושלמי להתפתחות הילד" (משרד הבריאות), עיריית ירושלים ועמותת "אשלים" (עמותה של ג'וינט- ישראל למען עשייה חברתית בשביל ילדים ונוער) אשר ליוו אותה במחקר מקיף שבדק את מידת האפקטיביות של התכנית באיתור הילדים, באבחונים, בטיפול בסימפטומים התנהגותיים שלהם ובקידומם מבחינה חברתית וחינוכית.
הממצאים שעלו מהתכנית
באמצעות שאלון איתור להפרעת קשב וריכוז, שאותו מילאו הורי הילדים וגם מוריהם, הצליחו לאתר בהצלחה רבה את הילדים אשר סובלים מההפרעה. מתוך כלל הילדים שלגביהם עלו חשדות לגבי קיומה של ההפרעה, 95% מהם אובחנו כלוקים בה.
מכאן הסיקו במרכז להתפתחות הילד בירושלים שאבחון רב-מערכתי אשר משלב בתוכו גם איתור ראשוני של הילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז, על ידי המורים אשר מלמדים אותם, וגם הפנייה לאבחון מקצועי בהחלט יכול לצמצם אם הבעיה הקיימת באבחון מוקדם של הילדים עוד בגיל צעיר מאוד.
לאחר שהסתיימה תכנית עידוד התגלה כי היה שיפור משמעותי במדדי הקשב, הריכוז וההתנהגות של הילדים שטופלו. ביכולות הקוגניטיביות של אותם ילדים לא נראה שיפור אבל ההורים וגם המורים מסרו כי התכנית בהחלט תרמה לילדים בתחום של ארגון החומר הלימודי וגם בעשיית המטלות בלימודים, מה שקודם לכן היה משימה בלתי אפשרית עבורם.
עוד עלה מהממצאים כי אחרי שהילדים סיימו את הטיפול במסגרת תכנית עידוד מצבם החברתי השתפר מאוד וכעת הם דומים לשאר הילדים בלי ההפרעה, מבחינה חברתית.
בתום תכנית הטיפול גם ההורים וגם המורים קיבלו כלים שיעזרו להם עצמם להתמודד בצורה טובה עם ההתנהגות של הילדים אשר לוקים בהפרעה. רבים מהורי הילדים אשר השתתפו ב"תכנית עידוד" דיווחו כי הם סיגלו לעצמם דרכי התמודדות טובות עם ההתנהגות של ילדיהם ואחוז גבוה מאוד של מורים דיווחו כי לאחר התכנית הם עשו שינויים במערך דרכי ההוראה של הילדים עם ההפרעה.
עוד עלה כי ההורים מרוצים כעת מהקשר בינם לבין בית הספר מכיוון שהמערכת הבית ספרית מבינה יותר את הילדים ולפיכך גם את ההורים.
טיפול בהפרעות קשב וריכוז
פרט ל"תכנית עידוד", טיפול בילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז הוא טיפול כוללני אשר כולל בתוכו: טיפול דידקטי- בתחום החינוכי, טיפול פסיכולוגי – בתחום הרגשי, ובמידת הצורך גם טיפול תרופתי. כל מערך הטיפולים מותאמים באופן אישי לכל ילד על פי הצרכים האישיים שלו.