ילדים דיסלקטים מתקשים יותר בכיתה הטרוגנית

הקושי בכיתה הטרוגניתמיומנות קריאה היא כלי חיוני ללמידה. עם דגש הולך וגובר על חינוך ואוריינות, יותר ויותר ילדים זקוקים לעזרה כדי ללמוד לקרוא, לכתוב, לאיית, להביע את מחשבותיהם על הנייר ולרכוש שימוש נכון בדקדוק.

תלמיד דיסלקטי שמתקשה במיומנויות אלו, עשוי לחוות קשיים וטראומה, המתבטאים בהתעללות נפשית מצד בני גילו בסביבת בית ספר, היות והוא מתקשה בלמידה. ניתן לעשות הרבה על מנת להקל מצבים אלו באמצעות שילוב הילד בסביבת כיתה לימודית מיוחדת, שם הוא יכול לחוש בנוח ולפתח ביטחון עצמי והערכה עצמית.

מחנכים בכיתה הטרוגנית עשויים להיות מבולבלים במיוחד כשהתלמיד חווה תת הישגים הנראים כנובעים מרשלנות או חוסר מאמץ. הקשיים אותם חווה ילד בכתה הטרוגנית, שונים ביותר מהקשיים אותם חווים חבריו, היות והם מסוגלים לעקוב בקלות אחר הוראות פשוטות, וזוהי אחריות המורה בכיתה לספק אווירה המתאימה ללימוד עבור כל התלמידים, עם כל הקשיים.

מחנכים צריכים להיות בעלי הבנה לבעיות דיסלקציה והשפעותיהן על הכיתה ההטרוגנית. ידע זה יכול למנוע אי הבנות רבות לגבי התנהגות ויכולת הלמידה. בסביבה חיובית ומעודדת, ילד דיסלקטי חווה תחושת הצלחה ושיפור הערך העצמי. חשיבות מיוחדת מוצבת על הבנת הבעיות הנובעות מזיכרון שמיעתי לטווח הקצר, והשלכותיהן, במונחי שמירת מסרי המורה.

צעדי שיפור אותם ניתן לבצע בכיתה הטרוגנית

כך ניתן להקל על תמיכת מורים והורים בילדים עם דיסלקציה (תקף גם לכל בעיה אחרת שיש לילד):

רשימות מסודרות – ילדים אלו צריכים לקבל בתחילת השיעור את רשימת הנושאים הנלמדים, ובסוף השיעור מקבלים סיכום של מה שנלמד. כך המידע עובר מזיכרון לטווח הקצר, לזיכרון לטווח הארוך.

שיעורי בית – כשהמורה מנחה שיעורי בית, חשוב לבדוק שהילד רושם בדיוק את מה שנדרש, ולוודא שהחומרים והספרים הנדרשים נמצאים ברשותו לקחת הביתה.

רשימת קשר – במקום בולט ביומן התלמיד, צריכים להיות רשימת קשר של התלמידים, כך שאם מתעוררים ספקות לגבי שיעורי הבית, יוכלו התלמידים להתקשר ולבדוק, במקום לבזבז זמן בעבודה שאינה נכונה.

מסרים כתובים – על המורים לוודא שכל המסרים לגבי מהלך הלימודים כתובים, ואינם מבוצעים באופן מילולי בלבד.

בדיקה יומית – על ההורים לבדוק מידי יום את מצב הילד בכיתה, ולעודד שגרה יומית המסייעת לפתח הסתמכות ואחריות עצמית של הילד.

כישורי ארגון – ההורים יכולים ללמד את הילד כישורי ארגון טובים, תוך שימוש בקלסרים עם חוצצים המנגישים את העבודה בצורה מסודרת.

פיצול משימות – כל משימות הלימוד צריכות להיות ערוכות בפני ילד עם צרכים מיוחדים, בחלקיקי מידע קטנים וקלים.

מיקום בכיתה – הילד צריך לשבת די קורב למורה כך שניתן יהיה לסייע לו במידת הצורך.

העתקה מהלוח – על המורה בכיתה הטרוגנית להשתמש בגירים צבעוניים שונים במצבים בהם הוא כותב הרבה מידע על הלוח, או להדגיש שורות מסוימות בצבעים שונים, ולכתוב את המסרים במרווחים ברורים. יש להשאיר את הכתוב על הלוח מספיק זמן על מנת להבטיח שילד דיסלקטי לא יצטרך למהר.

כל הפעולות הללו יכולות לחסוך זמן רב בהמשך וכך לא יצטרך הילד הדיסלקטי להשלים פערים ו"להישאר מאחור" מבחינת החומר הנלמד. כמו כן, הדבקת קצת הזמן עם כיתה הטרוגנית, בה יש ילדים שאינם דיסלקטים, תגרום לתחושת ביטחון העצמי של הסובל מדיסלקציה.

ראו גם:

רשלנות רפואית באי אבחון לקויות למידה

דילוג לתוכן