קשיי למידה: כך תדעו איך להתמודד עם קושי זה

קשיי למידה: הורים, עיזרו לו להתמודד עם המצב המיוחד
קשיי למידה: הורים, עיזרו לו להתמודד עם המצב המיוחד

קשיי למידה הם הפרעות נוירולוגיות אשר נובעות מההבדל באופן בו בנוי מוחו של אדם עם הפרעה זו. ילדים עם קשיי למידה הם חכמים באותה מידה, או חכמים יותר מבני גילם, אך הם מתקשים בקריאה, כתיבה, איות, חשיבה, זיכרון או ארגון מידע אם הם נדרשים להבין דברים בכוחות עצמם או אם הם לומדים בשיטות קונבנציונאליות.

לא ניתן לרפא באופן קבוע קשיי למידה, זהו מצב לכל החיים. אך עם תמיכה וטיפול נכון, ילדים עם קשיים אלו יכולים להצליח בבית הספר ולהמשיך לנהל חיים פורים ולעיתים קרובות אף קריירות מכובדות מאוחר יותר בחיים.

הורים יכולים לסייע לילדים להצליח באמצעות עידוד נקודות החוזק שלהם, ידיעת החולשות שלהם, הבנת מערכת החינוך, עבודה עם אנשי מקצוע ולמידת שיטות התמודדות עם קשיים פרטניים.

אם ניתן להשיג נחמה פורתה בידיעה כי לא כל המוחות הגדולים חושבים באופן זהה, ידוע כי אלברט איינשטין לא יכול היה לקרוא עד גיל תשע, וולט דיסני, וופי גולדברג ועוד רבים אחרים, סובלים וסבלו מקשיי למידה שלא השפיעו על הצלחתם האולטימטיבית.

סימנים נפוצים של קשיי למידה

החדשות הטובות לגבי קשיי למידה הן כי מדענים לומדים יותר מידי יום, והמחקר מספק תקווה וכיוון. אם הורים, מורים ואנשי מקצוע אחרים מגלים את קשיי הלמידה של הילד מוקדם ומספקים את סוג הסיוע הנכון, ניתן להעניק לילד הזדמנות לפתח את הכישורים הדרושים על מנת לנהל חיים מוצלחים ופורים.

המכון הלאומי למחקר ובריאות הראה כי 67% מהתלמידים הצעירים שהיו בסיכון לקשיי למידה, הפכו להיות בממוצע או מעל תלמידים אחרים, לאחר שקיבלו סיוע כבר בגיל צעיר. הורים הם הראשונים להבחין בדרך כלל כי "משהו לא בסדר". אם הורים מודעים לסימנים השכיחים של קשיי לימדה, ניתן לזהות בעיות פוטנציאליות מוקדם. זוהי רשימת המאפיינים המצביעים על קשיי למידה.

גיל הרך

  • דיבור מאוחר יותר מרוב הילדים
  • בעיות הגייה
  • הרכבה איטית של מילים, ולעיתים קרובות חוסר הצלחה למצוא את המילים הנכונות
  • קשיים בלימוד האלפבית, ימות השבוע, צבעים וצורות
  • בגיל הרך תהיה נטיה לחוסר מנוחה ודעה מוסחת בקלות
  • קשיים במגעים עם בני גילם
  • איטיות בפיתוח מוטוריקה עדינה.

כיתות א'-ד'

  • איטיות בלמידת הקשר בין אותיות וצלילים
  • בלבול מילים בסיסיות
  • שגיאות עקבביות בקריאה ואיות, כולל סיכול אותיות
  • בלבול בסימני חשבון
  • איטיות בזכירת עובדות
  • איטיות בלמידת מיומנויות חדשות
  • אחיזה לא יציבה של עיפרון
  • קושי בללמוד את הזמן
  • קשיים בתיאום לסביבה הפיסית ונטייה לתאונות.

כיתות ה'-ח'

  • איטיות בלמידת קידומות, סיומות, מילות שורש ושיטות כתיב אחרות
  • הימנעות מקריאה בקול רם
  • קשיים מילוליים
  • קשיים בכתב יד
  • אחיזה לא נוחה של העיפרון
  • הימנעות ממשימות כתיבה
  • זיכרון איטי או לקוי של עובדות.

גיל תיכון וגילאים בוגרים יותר

  • המשך איות לא נכון
  • הימנעות ממשימות קריאה וכתיבה
  • קושי בשאלות פתוחות במבחנים
  • קשיים במתמטיקה
  • קשיים בהסתגלות להגדרות חדשות
  • קשיים בתפיסת מושגים מופשטים
  • הקדשת תשומת לב מועטת מידי לפרטים, או התמקדות יתרה בפרטים אחרים
  • הבנה שגויה של מידע.

איסוף מידע על ביצועי הילד

על ההורים להיפגש עם המורים ואנשי מקצוע אחרים בבית הספר על מנת להבין את רמות הביצועים והיחס ללימודים. יש לתת את הדעת על יכולת הילד ללמוד, ביצוע מלא של שיעורי הבית, וסיום משימות המוקצות לו בבית.

רשויות בית הספר יכולות לספק הערכה חינוכית מקיפה הכוללת בדיקות הערכה, בדיקות מכוונות לקשיי למידה, הערכה מקיפה של תחומי החוזק והחולשה. בנוסף לבדיקות הערכה אלו, יש לבצע ראונות עם הילד, לצפות עליו ישירות, לבדוק את ההיסטוריה החינוכית והרפואית של הילד, ולהתייעץ עם אנשי מקצוע.

סיוע לילד עם קשיי למידה

הצעדים הבאים מכוונים לשיפור ביצועי הילד בלימודים ובחיים החברתיים.

מציאת התאמות מסייעות. מורים יכולים לשנות את שגרת הלימודים כדי לסייע לתלמידים עם קשיי למידה. האפשרויות כוללות קריאת מידע כתוב בקול רם, אפשרות תוספת זמן במבחנים, הקלטת שיעורים ושימוש בטכנולוגיה מסייעת.

מעקב אחר התקדמות הילד. יש לעקוב אחר ההתקדמות כדי להבטיח כי צרכיו נענים. על ההורים לדעת על תוצאות חדשות בלימודים ובמבחנים, ואם הילד אינו מתקדם, יש לדון בתצפיות עם צוות הנהלת בית הספר ולעבוד יחד על מנת לבצע שינויים.

דילוג לתוכן