הפרעות קשב וריכוז אמנם מתפרצות ומתעצמות בעיקר במסגרת בית הספר המציב בפניו אתגר גדול – הקשבה וריכוז בשיעור וביצוע מטלות שניתנות במסגרתו. אך בדומה לאבן המושלכת למים ויוצרת מעגלים, גם הפרעת הקשב יוצרת סביבה מעגלים רבים של השפעה.
השפעה רגשית של ילד בינו לבין עצמו, השפעה חברתית – יחסיו עם חבריו והשפעה על הסביבה הקרובה – חיי המשפחה. איך בדיוק משפיעה ההפרעה על התפקוד, ואיך ניתן להתמודד טוב יותר? הנה כמה טיפים.
-
לדבר עם הילד בגובה העיניים
- דברו עם הילד בגובה העיניים במלוא מובן המילה. ראשית, דברו אליו בצורה פשוטה שתהיה ברורה לו. תנו לו הוראות ברורות ופשוטות. השתמשו במשפטים קצרים וברורים ספציפיים ולא כלליים. למשל את סידור החדר כדאי לחלק למשימות קטנות ופשוטות כמו סידור השולחן, המיטה וכו'.
- בנוסף, התקשורת עם הילד צריכה להיות בגובה העיניים, כך שדעתו תהיה פחות מוסחת. נגיעה קלה בסנטרו במהלך הדיבור תמקד אותו עוד יותר.
-
חיזוקים חיוביים ופחות ביקורת
- גם כאשר מעירים לילד, ניתן להכניס חיזוק חיובי לתוכו למשל: "הקשבת לי כשביקשתי ממך לסדר את המיטה וזה היה מצוין. עשה כך גם עם סידור השולחן". כמובן שמומלץ לתת גם חיזוקים חיוביים העומדים בפני עצמם – המשמעות שלהם עבור הילד היא רבה וכך יאמץ הרגלים חיוביים.
- גם את החיזוקים החיוביים כדאי להפוך לספציפיים ממש כמו את ההוראות. כך הילד יבין טוב יותר מה מצופה ממנו. עדיף לומר: "כל הכבוד שהרמת את המשחקים מהרצפה" מאשר "היום היית טוב".
-
להיות בקשר רציף עם המורה
- במיוחד כשמדובר בילדי ADD, הסובלים מהפרעת קשב טהורה ללא התנהגות אימפולסיבית והיפראקטיבית, בכיתה הם עלולים להיעלם מן הרדאר של המורים. קשר רציף עם המורה, הכולל דיווח שבועי על תפקוד הילד בכיתה תשאיר את הילד בתודעת המורים כל הזמן.
- הוראה מתקנת מאפשרת לילד לקבל את היחס לו הוא זקוק, והמורים בודקים מדי פעם כי הוא אכן ערני למה שקורה בשיעור. ריחוף בעולמות שלו וחוסר ידיעה מוחלט על המתרחש בשיעור יכול לקרות בקלות לבעלי הפרעות קשב וריכוז.
-
לסייע לילד לפתח את נקודות החוזק שלו
- המסגרת העיקרית של הילד היא בית הספר. בשיעורים פרונטליים בבית הספר הוא חווה בעיקר מלחמה שלו עם עצמו, ניסיונות להתגבר על מכשולים, להדביק את הקצב ו"למזער נזקים". חשוב מאוד למצוא את נקודות החוזק של הילד ולטפח אותן.
- ילדים רבים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, מוכשרים מאוד בתחום הטכני, באמנות, במשחק, שירה או ספורט. מעבר לטיפוח נקודות אלה בשעות הפנאי, דאגו לכך שגם בבית הספר ידעו עליהן ויתנו לילד מקום להביע את עצמו בתחומים בהם הוא חזק: תפקידי משחק בטקסים, עזרה בקישוט סביבת בית הספר, או אפילו עזרה לאב הבית. במיוחד לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות חשוב לתעל את האנרגיות לכיוונים חיוביים.
- סדר יום קבוע וסביבת עבודה מסודרת – בגלל המוסחות הרבה של ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז חשוב שיהיו להם כמה שפחות הסחות בסביבה הטבעית שלהם. סדר יום קבוע ככל האפשר וסביבה מאורגנת בה לכל חפץ יש את המקום שלו יספקו להם פחות גירויים שיסיחו אותם.
- לא להפוך את הילד למרכז הבית – גם אם לילד זה יש אתגרים רבים יותר בחיי היום יום, עדיין חשוב שלא תשקיעו את כל יהבכם כמעט רק בו כשילדי הבית האחרים חשים קיפוח ומרמור. גם אם ילדי הבית האחרים הם "רגילים", לכל ילד יש אתגרים להתמודד איתם. אל תתנו לילד זכויות יתר וגם לא חובות יתר.
אולי יעניין אותך לקרוא גם: