תפקוד חברתי עם לקויות קשב

תפקוד חברתי עם לקויות קשבהפרעת קשב פוגעת בילדים במיוחד במהלך ההתנהלות בכיתה, והם זקוקים לסיוע בתחום הלימודים.

אך ההתפתחות החברתית חשובה באותה מידה, היות ותסמיני ליקויי קשב עשויים להיות הרסניים מבחינת יכולת הילד המושפע מההפרעה ליצור חברויות ולשמור עליהן.

המרכז לבקרת מחלות ומניעתן מציין שהורים לילדים עם ליקויי קשב סובלים כמעט פי עשרה מקשיים שמפריעים לחברויות, בהשוואה לילדים ללא ההפרעה. בעוד שהקשר בין הפרעות אלו לבין מיומנויות חברתיות אינו מובן לחלוטין, קיימים מספר דפוסי בעיות מוכרות שנוצרו כתוצאה מליקויי קשב, אותם ניתן להקל, באמצעות סיוע מההורים והמורים.

קשיים בקריאת הבעות פנים ושפת גוף

זהו תחום מורכב לילדים עם ליקויי קשב הסובלים מקשיים חברתיים. הם נוטים להחמיץ רמזים חברתיים, ואז נסוגים או מנסים להשתלט על השיחה.

מומחי הפרעות קשב וריכוז ממליצים להורים ולמורים לנתח את המצב כשהם מבחינים בילד מבודד המתקשה במגעים חברתיים. תהליך זה כרוך בשיחה מעמיקה עם הילד לגבי מה שהשתבש וכיצד ניתן להתנהג אחרת.

חוסר מודעות לרגשות של אחרים

חיוני שהורים יקיימו שיחות אלו עם עדינות וחמלה. רופאים מדגישים את חשיבות האמפתיה במהלך דיונים בכישורים חברתיים עם ילדים.

כל הורה רוצה שהילד שלו יפגין מיומנויות חברתיות, ולכן אין לנזוף באופן קבוע בילד ביישן, במיוחד לא מול אחרים, ויש להבין את הקושי של הילד לתקשר את בעיותיו החברתיות.

הסחת דעת בקלות

ילדים עם ליקויי קשב עלולים לחוות בעיות במהלך אירועים חברתיים, במיוחד אם הסביבה קדחתנית וצפופה. מומחי הפרעות קשב וריכוז ממליצים להורים להזמין אורח אחד בכל פעם לילד.

כך הילד מקבל הזדמנות טובה יותר להתאים את מקצב המגעים החברתיים שלו ולמצוא פעולות אותן ניתן לבצע ביחד. מומלץ אף למנוע מהאחים להשתתף בביקורים אלו, כך שלא ימשכו את תשומת הלב של האורח מהילד עם ליקויי הקשב.

התנהגות אימפולסיבית

אם הילד נוטה להימנע מילדים אחרים היות והתנהגותו מורכבת או שהוא מפריע תמיד, זה הזמן לקבל סיוע מקצועי. למידה להסתדר עם אחרים היא אתגר לכל החיים לילדים עם ליקויי קשב, אך סיוע מתחשב של ההורים משפיע באופן משמעותי. טיפול פסיכולוגי לשינוי דפוסי התנהגות חברתית בעייתיים בגיל ההתבגרות, בסביבת התיכון, מסייע לילדים עם ליקויי קשב לסגל בסופו של דבר מיומנויות חברתיות מתאימות.

טיפול פסיכולוגי מספק לילד את התמיכה והמשאבים הדרושים להתחלה חברתית טובה יותר בחיים. גישת טיפול נטולת תרופות מאפשרת להורים והילדים להשיג מטרה משותפת של שיפור מיקוד הילד ותשומת ליבו, מה שמוביל להישגים בלימודים, שיפור מגעים חברתיים ועתיד מקצועי טוב יותר.

לא לפחד ממפגשים חברתיים

הורים רבים לילדים עם ליקויי קשב חוששים לשתף את ילדיהם בקבוצות משחקים מחשש שהם יתנהגו באופן חריג. פסיכולוגים מסבירים שהשיטה היחידה ללמד ילדים כיצד לתקשר עם ילדים אחרים, היא השתתפות במגעים חברתיים.

פעילויות מהנות

יש להשתמש בשיקול הדעת הטוב ביותר לגבי פעילויות קבוצתיות לילד עם ליקויי קשב. לדוגמא, שיתוף הילד במפגשי הקראת סיפורים אינה מתאימה, היות וההפרעה של הילד עשויה לשבש את המפגש. ילדים עם ליקויי קשב נאבקים אף עם מפגשי ספורט קבוצתיים, היות והם מתקשים לעקוב אחר הכללים.

במקום זאת, מומלץ לרשום את הילד לפעילויות כגון קראטה או שחייה, שם הוא יכול לספק את הצורך לנוע תוך כדי משחק עם אחרים. ילדים בעלי תחומי עניין זהים נוטים יותר לפתח חברויות.

השגחה על ילד עם ליקויי קשב, ללא התערבות – על ההורים לצפות בילד מהצד, ואם הם מבחינים בהתנהגות שלילית, כגו דחיפת ילדים אחרים או חטיפת צעצועים, למשל, יש לבודד אותו ולהסביר לו במקום שקט, נטול הסחות דעת, מה הוא עשה לא נכון, ומהי ההתנהגות המקובלת.

דילוג לתוכן