לקויות למידה

טיפול משלים – תרפיה באומנות

תרפיה באומנותתחום הטיפולים המשלימים, שבעבר נחשב משני לטיפולים תרופתיים ואחרים, תופס היום מקום של כבוד בתחום הטיפול בלקויי למידה. תרפיה באמנות, או תרפיה בהבעה ויצירה כפי שהיא מכונה לעתים, היא טיפול רגשי משלים, שמטרתו לסייע לאדם הסובל מליקויי למידה לשפר את יכולותיו, לקבל את מגבלותיו ולהתמודד רגשית עם השלכות הבעיה.

ליקויי למידה הוא תחום רחב, שכולל הפרעות קשב וריכוז, דיסגרפיה, דיסלקציה, דיסקלקוליה ועוד. כל ההפרעות פוגעות ביכולת הלמידה של הילד, דבר שמציב בפניו קשיים רבים בגיל בית הספר, ומתבטא לפעמים גם בקשיים בתחומים אחרים כמו השתלבות חברתית, יחסים בתוך המשפחה, בטחון עצמי ועוד.

לפעמים ליקויי הלמידה מתבטאים עוד קודם לכן, בגיל הגן, למשל בקושי לשבת בפעילויות, תנועתיות יתר וחוסר ריכוז, וניתן כבר בגיל זה להתחיל תרפיה באמנות. תרפיה באמנות מוצעת לעתים על ידי בית הספר וניתנת גם לילדים בעלי לקויי למידה בקופות החולים, במחיר מסובסד. כמו כן ניתן למצוא מטפלים באמנות במרכזי טיפול ובקליניקות פרטיות.

מה השוני בין תרפיה באמנות לחוג אמנות?

תרפיה באמנות היא טיפול רגשי לכל דבר, בניגוד לחוג שמטרתו לשפר את ההישגים האמנותיים. הפעילות האמנותית- ציור, צביעה, שימוש בחומר ואפילו תרפיה במוזיקה– כל אלה הם רק כלים להבעת הרגשות הפנימיים, תכנים לא מודעים, קונפליקטים ומצוקות. המטפל באמנות מתבון בתהליך היצירה ובתוצר עצמו של לקויי הלמידה ומנסה להבין דרכם את צורת החשיבה של האדם שמולו ואת הקשיים שעמם הוא מתמודד.

תוך כדי הטיפול ישנה גם שיחה סביב היצירה, וביחד המטפל והמטופל מגיעים לתובנות חדשות.
ועם כל זאת, העיסוק באמנות מהווה עבור אנשים רבים ובמיוחד ילדים גורם המעודד להשתתף בטיפול, שקשור בהנאה מתחביב אהוב.

מה השוני בין תרפיה באמנות לטיפול פסיכולוגי?

כשמדובר בתרפיה באמנות ובפסיכולוגיה, רב הדומה על השונה. בשתי השיטות המטרה היא יצירת שינוי בחיי המטופל, בשתי השיטות ישנו נסיון להכרות קרובה יותר של המטופל עם עצמו, עם העבר שלו ועם קשיים שונים המשפיעים על ההתנהגות ועל צורת החשיבה.

בעוד הטיפול הפסיכולוגי מתרכז בשיחה ושואב את חומר הטיפול מתוך אמירות המטופל ומתוך התנהגותו בטיפול ומחוצה לו, גם אם כשמדובר בילדים השיחה נעשית סביב ותוך כדי משחק, הטיפול באמנות שואב את רוב נושאי העיסוק מתוך הפעילות האמנותית עצמה.

עבור ילדים ומבוגרים כאחד, הרבה פעמים קל יותר לבטא רגשות באמצעות השימוש בחומרי האמנות מאשר באמצעות ביטוי מילולי. תרפיה באמנות נפוצה במיוחד אצל ילדים משום שילדים משתמשים יותר בחופשיות בכלי האמנותי, ללא השיפוטיות שמלווה רבים מהמבוגרים.

יתרונותיה של תרפיה באמנות

ליקויי למידה בדרך כלל הינם בעלי ליקויים חברתיים. הם מתקשים בשימוש בשפה, בכתיבה כמו גם בביטוי בעל פה, ולכן שיחה ישירה יכולה להיות קשה ומאיימת עבורם. לעומת זאת האמנות מהווה עבור אותם אנשים צורת ביטוי מועדפת כיוון שאינה כובלת לתבניות. באמנות, בניגוד לשימוש בשפה, אין טעויות ואין אפשרות להיכשל.

התרפיה מאפשרת לאדם הסובל מליקויי למידה להעלות על הדף תחושות של חוסר מסוגלות וחוסר ערך עצמי, קשיים בתקשורת עם הסביבה ובעיות רגשיות אחרות שעולות בעקבות קשיי הלמידה.

כשמדובר בילדים לעתים ההורים מוזמנים לקחת חלק בטיפול, וגם הדיאלוג איתם נערך באמצעות היצירה האמנותית. בדרך זו ההורה לומד כיצד לתקשר עם הילד, להקשיב לו ולהבין אותו מבלי להכנס לעימות שגורר לפעמים את כל המשפחה למערבולת רגשית.

מעבר להיות האמנות כלי שדרכה אדם יכול להתבטא בקלות ובחופשיות, במקרה של אנשים לקויי למידה תהליך היצירה מחזק יכולות חשובות כמו קוארדינציה, יכולת ריכוז ומיומנויות קוגנטיביות שונות.

Exit mobile version