תרפיה באמצעות בעלי חיים הוא טיפול נפשי שמשפר מיומנויות קוגנטיביות, חברתיות ורגשיות.
הטיפול נעשה בצורה פרטנית או קבוצתית, כאשר בעלי החיים המשתתפים בטיפול הם בין היתר:
- אוגרים
- צבים
- כלבים
- צ'יוואוות ועוד
אשר מהווים חלק משמעותי מהטיפול ומהווים מעין גורם מתווך בין המטופל למטפל ובין המטופל לרגשות מורכבים הקיימים בו.
ניתן להשליך על בעלי החיים רגשות של שנאה ואהבה, כעס ועלבון, או לשייך קושי שהמטופל מרגיש אל בעל החיים, למשל: ילד אומר "האוגר מרגיש עצוב כי אמא שלו לא כאן" ומתייחס למעשה לעצמו.
דרך בעלי החיים ניתן לעבד חוויות קשות ורגשות מורכבים ובו זמנית גם להתייחס לנקודת המבט של מישהו אחר (בעל החיים) וללמוד את תגובותיו.
תפקידו של המטפל לשקף למטופל את סוג הקשר שהוא יוצר עם בעל החיים ואת הרגשות שמתעוררים בו ולסייע לו להבין את מקורם וכיצד ניתן לתעל אותם למקומות חיוביים.
בטיפול בבעלי חיים האמון בין המטופל למטפל נוצר במהירות יחסית, כיוון שהמטופל צופה במטפל דואג לבעלי החיים, מגונן עליהם ומתייחס אליהם בצורה מכבדת, ומבין מכך שהוא אדם שניתן לסמוך עליו.
טיפול בבעלי חיים נפוץ במיוחד בטיפול בילדים, שמתקשרים בקלות ובטבעיות לבעלי חיים.
תרפיה בבעלי חיים לטיפול בליקויי למידה
הטיפול בבעלי חיים מועיל לילדים שסובלים מבעיות של ליקויי למידה, הפרעות קשב וריכוז והפרעת היפראקטיביות.
יצירת קשר
בעל החיים משמש כדמות בשר ודם, שהמטופל יכול ליצור איתה קשרים מסוגים שונים. בעזרת המטפל, המטופל לומד להבחין בחרדות שלו מהתקשרות, בתוקפנות שהוא מפנה כלפי החיה ובדפוסי התנהגות שליליים אחרים.
דרך התגובה של בעל החיים
התקרבות לעומת התרחקות, היענות לעומת התנגדות- ובעזרת השיקוף של המטפל, המטופל לומד לשנות את ההתנהגויות הללו לטובת יצירת קשר חיובי עם בני גילו.
ילדים לקויי למידה סובלים לעתים מבידוד חברתי או מקשיים חברתיים אחרים והקשר עם בעלי החיים, בתיווכו של המטפל, עוזר לפיתוח מיומנויות חברתיות, למשל: יכולת נתינה וקבלה, ביטוי בריא של כעס וכדומה.
המגע בבעלי החיים
מגע פיזי שהוא נעים וחיובי לשני הצדדים, מסייע להפחתת לחצים, להרגעה ולהפחתת חרדה.
מגע זה מאפשר קשר טבעי וחיובי, שמבוסס על תקשורת לא מילולית, ולכן מתאים גם לילדים שמתקשים בשימוש בשפה.
אהבה ללא תנאי
בעל החיים מעניק למטופל חום ואהבה ללא תנאים. דבר זה מסייע לילד שמרגיש חלש או דחוי, אם בשל מגבלותיו הלימודיות ואם בגלל בעיות בקשר עם ההורים או עם בני הכיתה, להרגיש רצוי ובעל ערך ומחזק את בטחונו העצמי.
מישהו דואג לך
גם הטיפול בבעלי החיים, הנזקקים להזנה ולאהבה של בני אדם, מחזק את בטחונו העצמי של ילד שסובל מלקויות למידה.
הוא צריך להיות רגיש לרמזים שמתקבלים מבעל החיים בתקשורת לא מילולית, ולהיענות לצרכיו כמו אם שנענית לתינוק. כשהוא מצליח לרצות את בעל החיים ולזכות באהבתו הוא חש שעזר לו, מה שמעניק לילד תחושת אחריות ומסוגלות שלעתים חסרות לו בתחומים הלימודיים.
בעלי חיים – סימבוליקה בטיפול
בעלי החיים נמצאים בתרפיה לא רק באופן פיזי, אלא גם כנושא עיסוק.
למשל אם מטופל אוהב חיות אקזוטיות כמו אריות או תנינים, ניתן "להזמין" אותם אל הטיפול באמצעות תמונות, קטעי מידע, משחקים כמו טריוויה ועוד.
ילדים שמתקשים להתרכז בלימוד חומר שמשעמם אותם ונוטים לדחות ולהתחמק ממטלות לימודיות, מצליחים באופן מעורר התפעלות ללמוד מידע אודות בעלי החיים האהובים עליהם.
גילוי היכולות הללו בעצמם מעניק להם תחושת מסוגלות ובטחון ביכולותיהם ובו זמנית גם מחזק אצלם יכולות קוגנטיביות שונות כמו ריכוז, הפניית קשב, זכרון, ארגון וכדומה.