לקויות למידה

הוראה מתקנת לטיפול בלקויי למידה

הוראה מתקנתתלמידים רבים מתקשים לעיתים בהבנת הנקרא, הבנת הנשמע, למידת קריאה, כתיבה, חשבון ומיומנויות שונות להם הם זקוקים על מנת להבין, לקלוט ולעבד בשעת השיעור בבית הספר.

קשיים אלו נובעים לא פעם מקיומה של הפרעת קשב וריכוז ולעיתים גם היפראקטיביות, אשר מונעות מהתלמידים לימודים תקינים וגורמות להם לחוסר יכולת לשבת בשקט בכיתה וללמוד, להבין, להתרכז ולהקשיב למורה המסביר את החומר הנלמד.

מהי הוראה מתקנת?

הטיפול ללקות למידה לא חייב בהכרח לכלול ריטלין, אפקסור או כל טיפול תרופתי אחר.
הוראה מתקנת נועדה לעזור לכל אותם תלמידים אשר אינם מתפקדים בכיתה בהתאם לציפיות המורה ודרישות בית הספר, באופן שבו מנחילים לו מיומנויות והרגלים חדשים ללמידה וההבנה.
ההוראה המתקנת הינה הוראה אשר מיועדת ומכוונת ישירות לצורכי התלמיד.

הופעת המגבלות השונות והפרעות קשב – אין משמען שהתלמידים סובלים מרמת אינטליגנציה נמוכה. נהפוך הוא, מרביתם תלמידים בעלי IQ מאוד גבוה אך הם מתקשים בתחומים שונים והם זקוקים להדרכה  והוראה יותר מכוונת, ממוקדת וצמודה ולהקניית כלים שיאפשרו להם להתמודד עם ליקויי הלמידה.

תיקון נזקים קודמים

הוראה מתקנת נועדה לסייע לשקם את התלמיד אשר בשל הפרעות שונות אינו מסוגל לסגור לבדו או בעזרת הוריו את הפערים הלימודים שנוצרו.
ההוראה המתקנת שמה דגש על ללמד את התלמיד לנצל את כישוריו, ידיעותיו וללמדו מיומנויות למידה, ריכוז, זיכרון והקשבה, על מנת שיכול להתפתח הן מבחינה לימודית והן מבחינה אישית בהתאם לקבוצת גילו ולבני כיתתו.

תלמידים אשר מאובחנים כלקויי למידה, מרגישים לעיתים קרובות חסרי ביטחון וההערכה עצמית שלהם ירודה, כיוון שאין הם מתפקדים כמו שאר חבריהם לכיתה.
תפקידה של ההוראה המתקנת במישור זה היא בסיוע לאותם תלמידים לפתח אישיות בעלת בטחון עצמי וערך עצמי גבוה למרות המגבלות הלימודיות שלהם.

כיצד עובדת ההוראה המתקנת?

ההוראה המתקנת עובדת על פי שתי מערכות יסוד בסיסיות:

סוגי הוראה מתקנת

ההוראה המתקנת עובדת בו במקביל על מספר תחומים שונים אשר נועדו לעזור לתלמיד להתאים את עצמו לשאר חברי הכיתה למרות המגבלות השונות.

להלן מספר דוגמאות:

מודלים בהוראה מתקנת

קיימים מספר מודלים שכיחים אשר מורים רבים נעזרים בהם בתחום ההוראה המתקנת והם כוללים:

חשוב לציין, שהצלחת ההוראה המתקנת תלויה במספר גורמים משולבים הקשורים גם לניסיון המורה, ההשקעה, מוטיבציה ורצון התלמיד ובשיטת ההוראה המתואמת באופן ספציפי לבעיית התלמיד.

כמו כן, תמיכת המשפחה חשובה גם כן, שכן הילד לעיתים יכול לחוש דכדוך, חרדה ובטחון עצמי נמוך בעיקר בתחילת הדרך ויש צורך לחזקו כל הזמן ולהראות לו שמאמינים בו בסבלנות, עקביות, תמיכה  ובאהבה.

Exit mobile version