נתונים שעולים ממחקרים אקדמיים ואחרים מראים כי ילדים עם הפרעת ADHD/ADD הם בעלי נטייה גבוהה יותר לפתח קשיי שפה וגמגום ביחס לשאר האוכלוסייה. הפרעות בתקשורת הן חלק מהפרעות הקשב המובילות לאורך זמן לפגיעה ביכולתו של הילד להגיב ולהתבטא כראוי באופן מילולי.
חוסר היכולת להיות קשוב והסחות דעת הנובעות מהבעיה מהוות טריגר לחוסר התפתחות ביכולת השפתית ובהמשך ביכולת לתקשר.
הקשר בין גמגום ל-ADD
ילדים עם ADD חווים קשיים בהתמדת הקשב ובחוסר ערנות ועניין לאורך זמן לנעשה סביבם, כל אלה עלולים להוליד מצבים של קושי בהפנמת השפה ובהמשך להוביל לבעיות הגייה ודיבור, כמו כן תיתכן פגיעה ביכולות נוירופסיכולוגיות. הגמגום משתייך לקבוצת הפרעות בתקשורת הכוללת בנוסף הפרעה אקספרסיבית, הפרעה רצפטיבית והפרעה פונולוגית והוא עשוי להוות תולדה גם של בעיות רגשיות, הטיפול בו מתבצע בידי קלינאית תקשורת המתמחה הן בגורמים והן בסימפטומים של הבעיה.
גורמים לגמגום בליקויי קשב
הסיבה לגמגום והקשר של ההפרעה ל-ADD, אינה ברורה לגמרי ונראה כי קיימים גורמים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים המעוררים אותה. לעתים הגמגום הוא ביטוי לקשיים רגשיים ומתח ועשוי להחמיר במצבים אלה. עוד נמצא כי התופעה קשורה לגנטיקה וילדים להורים אשר סבלו מגמגום למשך תקופה מסוימת הינם בעלי סיכון גדול יותר לסבול מגמגום אף הם.
הגמגום עשוי להעיד על בעיות נוירולוגיות נוספות. מבחינה רפואית ניתן להבחין כי בקרב האוכלוסייה הסובלת מגמגום ניתן לראות בעת דיבור פעילות בצד הימני של המוח לעומת פעילות של צד שמאל במוח אצל רוב האנשים.
טיפול
הטיפול בגמגום אינו יכול להעלים את התופעה לחלוטין אולם ניתן לשפר אותה באופן ניכר בעיקר בקרב ילדים שם אחוזי ההצלחה גבוהים. הטיפול בבעיה מתבצע על ידי קלינאי תקשורת המתאים לילד טיפולים המתייחסים להיבטים שונים של הבעיה או לכולם יחדיו:
בטיפול בילדים ההתמקדות הינה דווקא על משפחת המטופל. הגמגום מושפע מהסביבה וחלק מהמגמגמים מדברים באופן חלק כאשר הם לבדם. הטיפול נותן דגש לאינטראקציה בין הילד להורים ולאחים תוך בדיקת הרגלי הדיבור בבית, ההתייחסות והתגובות לגמגום. טיפול זה נועד ליצור שינוי בסביבה הקרובה של הילד ולעתים מעורב בו גם הצוות החינוכי, הטיפול הינו ממושך ודורש אורך רוח מצד המטופל וההורים.
טיפול קבוצתי לגמגום ו-ADD – שיטה טיפול נפוצה לילדים עם לקויות קשב, המספקת פתרון לבעיות חברתיות הנובעות מבעיות תקשורת. ילדים רבים חווים שיפור בדיבור כתוצאה מהמגעים הקבוצתיים ותמיכת חברי הקבוצה, ומשיגים שיפור בהיבט הרגשי והתקשורתי. את הטיפול מומלץ להתחיל מוקדם ככל שניתן וזאת על מנת לקבע הרגלים נכונים העשויים למנוע מהילד מבוכה ותסכול בבית הספר.