ריפוי בעיסוק לדיסלקציה

ריפוי בעיסוק לדיסלקציהריפוי בעיסוק (OT) הוא שיטה זמינה הניתנת מחוץ למסגרת בית הספר לילד המתקשה בקשיי קריאה, או חווה אתגרים נלווים אחרים כגון דיסגרפיה, הפרעות קשב וריכוז או ליקויי למידה.

גם אם ילד המתקשה בקריאה מקבל סיוע נוסף בבית הספר, ובמיוחד כשלא קיים סיוע נוסף בבית הספר, עבודה עם מרפא בעיסוק משמעותית לביסוס הביטחון ושיפור יכולות הילד.

כשהורים אינם בטוחים למה הם זקוקים, המורים יכולים להעריך את הילד כדי לקבוע אם קיימים תחומים בעייתיים בתהליך הלמידה שלו.

חשיבות ריפוי בעיסוק לדיסלקציה

ריפוי בעיסוק מסייע לאנשים המתקשים בביצוע פעולות בחיי היומיום בשל מחלה, פציעה נכות או מוגבלות. התהליך מטפל בבריאות הפיסית, הקוגניטיבית והפסיכולוגית של האדם, כמו גם בתפישה, ברווחה ואיכות החיים.

ראשית, יש לזכור שטיפול זה אינו "תרופה". ילדים דיסלקטים עשויים לחוות מאבקים תמידיים במידה מסוימת, אך עם סיוע מטפל שהוכשר במיוחד, הילד משתפר באופן משמעותי והופך ללומד עצמאי. שנית, הורים צריכים להבין שריפוי בעיסוק כרוך בעבודה קשה, במיוחד לאחר יום לימודים ארוך, אך הוא בהחלט שווה את המאמץ, כשהורים רואים את ילדם מתחיל ליהנות בפעם הראשונה בחייו מקריאה, ולכן מומלץ להמשיך ולעודד אותו.

הבנת ריפוי בעיסוק לילדים

חלק מהילדים חווים מוגבלויות או עיכובים התפתחותיים המפריעים ליכולתם לעסוק במשחק, לימוד או פעילויות חיים אחרות. מרפא בעיסוק עובד עם הילד על מנת לקדם תפקוד עצמאי בשטחים הבאים:

מיומנויות מוטוריות – כגון ריצה, קפיצה, אחיזת עיפרון, ושימוש במספריים.

מיומנויות ראייה – תיאום מוטורי של העיניים, כגון העתקה מהלוח.

תפישה חזותית – הבנת ההיגיון בחומר הקריאה.

עיבוד חושי – האופן בו תהליכים מוחיים מגיבים למידע המתקבל על ידי החושים השונים כגון ראייה, שמיעה, מישוש, ריח, שימוש בכל החושים, ושיווי משקל.

תיאום – היכולת לבצע תנועות מוטוריות מדורגות בזמן.

תכנון מוטורי והתנהלות ממשית – יכולת המוח להעלות מושגים שונים על הדעת, לארגן ולבצע רצף פעולות שאינן מוכרות.

השגת מיומנויות תפקוד – מיומנויות חשיבה מסדר גבוה כולל תכנון וארגון, בתחום הקשור לחשיבה ושימוש בחומרים, כולל רצף קוגניטיבי, שליטה לעיכוב דחפים, הסחת דעת נפשית, וייזום שליטה רגשית, המתבטאת בפיתוח סובלנות והתמודדות עם תסכולים.

מטרת ריפוי בעיסוק

מטרת טיפול ריפוי בעיסוק הניתן באופן פרטי בבית היא ללמד את הילד לתפקד באופן עצמאי ככל הניתן. מרפא בעיסוק משתמש בתהליכי בדיקות תקניים על מנת לקבוע את יכולת הילד, ואז מעצב תכנית ריפוי בעיסוק מתוך מטרה לממש את ביצועי הילד עד כדי התאמה לרמת יכולתו.

תפקיד מרפא בעיסוק המועסק בסביבות בית הספר מוגבל יותר, כשהמטרה היא לפתח הסתגלות למשימות בית הספר, תוך שימוש בשיטות המאפשרות ביצוע משימות כמתוכנן. לדוגמא, ילד הנאבק עם כתיבה, יכול להשתמש בעזרי כתיבה המונחים על שולחנו, והמסייעים לו ליצור את הצורה הנכונה של האותיות.

עבודה על עיבודים בריפוי בעיסוק היא שינוי המשימה עצמה, כך שהילד יכול לבצע את המשימה באופן עצמאי יותר. לדוגמא, אם הילד מתקשה בכתיבה ידנית, הוא יכול להשתמש באפליקציות המסייעות לו לכתוב בקלות יותר.

עבודת המטפל עם הילד מתמקדת במיוחד על השגת מטרות הטיפול בדיסלקציה, וכשהמטרות מושגות, התלמיד מסוגל לתפקד בעצמו בהתאם ליכולותיו ההתפתחותיות. בריפוי בעיסוק הניתן באווירה פרטית, המטרה היא לשפר את הביצועים כך שיתאימו ליכולות הילד.

האופן בו מרפא בעיסוק מסייע לילדים עם דיסלקציה

מרפא בעיסוק מסייע לתסמיני דיסלקציה רבים, או לתסמינים המחמירים דיסלקציה, לרבות הפרעות קשב וריכוז, דיסגרפיה ודיספרסיה, וכל מצב העשוי להתרחש בשילוב עם דיסלקציה.

דיסגרפיה – כשלילד יש רמת משכל גבוהה, והוא מצליח בבחינות בעל פה, אך לא בכתב.

בעיות בכתיבה או העתקה – כגון אחיזה יוצאת דופן בעיפרון, כתב יד שאינו עקבי או אינו קריא. בעיות אלו קשורות למוטוריקה עדינה, דיסגרפיה ועיבוד חזותי.

קשיי תשומת לב – הילד נראה "היפר" או "חולמני". הוא הולך לאיבוד או מאבד את חוש הזמן. בעיות אלו קשורות להפרעות קשב וריכוז.

בלבול בקריאה – האותיות מתבלבלות, המספרים, המילים והרצפים מעורבבים נגד העיניים. תסמינים אלו קשורים לבעיות תפיסה חזותיות.

בעיות כתיבה – כתיבה המאופיינת בחזרות, תוספות, השמטות, החלפות ושינויי מקום של אותיות, מספרים או מילים. בעיות אלו קשורות לתפיסת רצף חזותי.

שמיעת דברים שלא נאמרו – הסחת דעת בקלות על ידי קולות קיימים או שאינם קיימים. בעיות אלו קשורות לבעיות עיבוד שמיעתיות.

חוסר קואורדינציה מוטורית – הילד מגושם, חלש במשחקי כדור או במשחקים קבוצתיים, מתקשה במוטוריקה גסה, ונוטה לחוש בחילה במהלך תנועה. בעיות אלו קשורות אף לעיבוד חזותי, עיבוד שיווי משקל ותכנון מוטורי.

בעיות בכיוונים – בלבול בין שמאל לימין, מעל או מתחת. בעיות אלו קשורות לעיבוד חזותי ועיבוד שיווי משקל.

בעיות זיכרון רצפים – קושי ללמוד מידע, לבצע רצף משימות או להגיע בזמן.

חוסר סדר מובהק או סדר כפייתי – בעיות הקשורות לרצף וביצוע תפקודי.

טעויות ותסמינים משמעותיים רבים – המתבטאים בבלבול, לחץ מפני עמידה בזמנים, מתח נפשי או בריאות לקויה.

דילוג לתוכן