הבנת דיסלקציה בילדים

דיסלקציההמונח דיסלקציה מגיע במקור מיוונית ופירושו קושי במילים. לקות זו משפיעה באופן משמעותי על תפקוד הילד בבית הספר, ומאופיינת בקושי במטלות הדורשות קריאה והבנת הנקרא.

דיסלקציה מתגלה בגילאי בית הספר היסודי ומצריכה שיטות התמודדות להקלת התפקוד, כגון פתרונות עקיפים לקריאה. הלקות אינה פוגעת בניהול אורח חיים נורמלי ותקין.

תלמידים הסובלים מדיסלקציה מגלים קשיים ברכישת כישורים הנוגעים לקריאה כאשר במצבים מתונים מתבטאת הדיסלקציה בקריאה איטית המלווה בשגיאות ובמצבים חמורים הילד לא מצליח לקרוא כלל.

מאפייני דיסלקציה

הקושי בקריאה הוא הביטוי המרכזי לתופעה אולם נלווים לו קשיים נוספים כאשר הילד נאלץ להשקיע אנרגיה רבה על מנת להצליח ולרכוש את יכולת הקריאה בעוד מאמצים אלה עלולים לפגוע ולהחליש ברכישה של יכולות לימודיות נוספות. הילד נאלץ להשקיע קשב מוגזם לצורך קריאת הכתוב והיכולת להבין את הכתוב נפגעת כך שהבנת המשפט הופכת לבלתי אפשרית.

תופעה המלווה את הילדים הדיסלקטיים היא הימנעות מקריאה בשל מבוכה והקושי להתמודד עם המטלה, הילד לא נהנה מהקריאה וקורא רק בלית ברירה, כך הילד נחשף פחות לטקסטים וספרים ונמנע מהפעולה המעוררת תסכול.

השפעות נלוות

הקושי בקריאה גורר אחריו קשיים נוספים ומשליך גם על יכולת הכתיבה, מי שאינו קורא היטב לרוב יסבול מכתיבה בשגיאות כתיב, כך נפגעת גם יכולת ההבעה בכתיבה, היכולת להרחבת הידע ואף המעורבות החברתית.

לאור הקשיים הללו עמם מתמודד התלמיד התוצאה יכולה להיות ציונים טובים פחות המובילים לפגיעה בדימוי העצמי, במקרים מסוימים אף תיתכן השפעה ופגיעה חברתית, כל אלה עלולים לגרום לבעיות רגשיות והתנהגותיות. הדיסלקציה משתנה במאפייניה בין ילד לילד ובחומרתה.

גורמים, אבחון וטיפול

הגורמים לדיסלקציה אינם ברורים אולם נמצא שיש קשר תורשתי-גנטי העלול להעלות את הסיכון לתופעה, עוד נמצא במחקרים כי ישנם שינויים במבנה המוח ובתפקודם של אזורים מסוימים בו. הלקות עלולה להופיע גם עקב חבלת ראש ופגיעה מוחית וכן מדלקת קרום המוח.

אבחון מוקדם של הבעיה הינו חיוני על מנת להקל על הילד הסובל ממנה, אבחון מוקדם וטיפול נכון עשויים למנוע התפתחות ש תופעות שליליות הן התנהגותיות והן רגשיות. לאנשי החינוך יש חלק חשוב באבחון ראשוני של הבעיה לנוכח קשיים המתפתחים עם מספרים ואותיות ובמקרים אלה יש להפנות את הילדים לאבחון מקצועי.

התמודדות עם דיסלקציה

את הדיסלקציה לא ניתן לרפא, אולם ניתן להקנות לילדים כלים אשר יסייעו להם בהתמודדות וכמובן תמיכה רגשית להקל על הקשיים אותם הם חווים. למידה נכונה ותרגול עשויות לשפר את יכולת הקריאה ואת ההנאה ממנה ולשפר את הישגי התלמיד.

חשוב להכיר בקושי של הילד, לקבל אותו ולחזק אותו, ניתן להסתייע בחלופות לקריאה כגון הקראה ובכך לשפר את הישגיו הלימודיים אשר יעניקו לו ביטחון רב ותחושת הצלה על אף הקושי.

דיסלקציה אינה מחלה

חשוב להבין שדיסלקציה אינה מחלה אלא נגרמת עקב גורמי תורשה או בעיות מהן סבל העובר במהלך ההיריון. הקשיים העיקריים עימם מתמודדים דיסלקטים הם קשיי קריאה, קשיים שפתיים כגון קושי בהגייה ובאוצר מילים וכן ברכישת שפה כאשר ברוב המקרים ישנו פער גדול בין יכולת ההבעה בעל פה לזו שבכתב.

הפרעות נלוות כוללות קשיי כתיבה הכוללים בעיות ברצף הכתיבה ובסדרה וקושי בבנייה נכונה של משפטים. קשיים נלווים נוספים הם קשיים במתמטיקה וברכישת מיומנויות למידה כגון שינון החומר והסתייעות במאגרי מידע.

דילוג לתוכן