הפרעות קשב בבית ספר יסודי

הפרעות קשב בבית ספר יסודיבית ספר יסודי יוצר אתגרים רבים לילדים עם הפרעת קשב (ADD), אך עם סבלנות ותוכנית יעילה, הילד יכול לשגשג בכיתה.

הורים יכולים לעבוד עם הילד והמורים כדי ליישם שיטות מעשיות ללמידה בתוך ומחוץ לכיתה. באמצעות תמיכה עקבית, שיטות אלו יכולות לסייע לילד להשיג את אתגרי הלימודים ולהצליח בבית הספר.

הכוונת הילד להצלחה בבית הספר היסודי

סביבת הכיתה עשויה להיות מקום מאתגר לילד עם הפרעת קשב. עצם מטלת הישיבה, ההקשבה השקטה והריכוז במהלך יום הלימודים, קשים ביותר לילדים עם הפרעות אלו. מה שמתסכל יותר מכל ילדים אלו היא שהם רוצים להיות מסוגלים ללמוד ולהתנהג כמו חבריהם.

הורים יכולים לסייע לילדיהם להתמודד עם ליקויי הקשב ולעמוד באתגרים אותם יוצר בית הספר היסודי. הם יכולים לספק את התמיכה היעילה ביותר: לצייד את הילד עם שיטות למידה, ולתקשר עם המורים לגבי האופן בו הילד לומד בצורה הטובה ביותר. עם תמיכה בבית ושיטות הוראה לעבודה בכיתה, אין סיבה שילדים עם הפרעת קשב לא יפרחו בבית הספר היסודי.

טיפים לשיתוף פעולה עם המורים

יש לזכור שהמורים עסוקים ביותר. בנוסף לניהול קבוצת ילדים בעלי סוגי אישיות וסגנונות למידה שונים, הם מתמודדים, בכל כיתה, עם תלמיד אחד לפחות הסובל מהפרעות קשב. המורים יכולים לעשות כמיטב יכולתם על מנת לסייע לילד עם הפרעות קשב ללמוד ביעילות, אך מעורבות ההורים יכולה לשפר באופן משמעותי את חינוך הילד.

להורים יש את הכוח למטב את סיכויי הילד להצלחה באמצעות תמיכה בעבודה המבוצעת בכיתה. אם ההורים יכולים לעבוד עם המורים ולתמוך בהם, הם מסוגלים להשפיע ישירות על חוויית ילד עם הפרעות קשב בכיתה. קיימות מספר שיטות בהן ההורים יכולים לעבוד עם המורים כדי לסייע לילד להתנהל היטב בבית הספר היסודי, ולהתמודד עם האתגרים.

תקשורת עם הנהלת בית הספר היסודי והמורים

הורים מתפקדים כמו עורך הדין של הילד. כדי שהילד יצליח בכיתה, חיוני להעביר את צרכיו למבוגרים בבית הספר. חשוב לא פחות להקשיב למה שיש למורים ולאנשי בית הספר האחרים לומר. ניתן ליצור תקשורת עם הנהלת בית הספר היסודי לבניית תכנית לימודים מעשית. יש לזכור שהמטרה המשותפת היא לגלות כיצד לסייע לילד להצליח בלימודים.

בין אם התקשורת מבוצעת באמצעות הטלפון, הדואר האלקטרוני או מפגשים פנים אל פנים, יש לנקוט במאמצים להיות רגועים, ממוקדים ומעל לכל בעלי גישה חיובית, שכן יחס טוב יכול להשפיע באופן משמעותי על התקשורת עם הנהלת בית הספר.

שאלות קשות מעניקות תמונה מלאה

יש להקפיד לרשום את כל התרופות שהילד לוקח ולהסביר לגבי טיפולים אחרים. על ההורים לשתף את המורים של הילד לגבי השיטה שפועלת היטב, ולגבי השיטה שאינה עובדת עבור הילד בבית. יש לשאול אם הילד נתקל בבעיות בבית הספר, כולל על מגרש המשחקים, במגעים עם ילדים אחרים, ולגלות אם הוא יכול לקבל שירותים מיוחדים על מנת לסייע לו עם הלמידה.

תכנון מראש – ניתן לארגן מפגש עם הנהלת בית הספר היסודי או המורים לפני תחילת שנת הלימודים. אם השנה החלה, יש לתכנן לדבר עם המורים או היועצים על בסיס חודשי לפחות.

הקפדה על קיום הפגישות – מפגשים אלו מסייעים להורים ולמורים. ניתן להיפגש בכיתה של הילד, כך שההורים יוכלו לקבל תחושה של סביבת הלמידה של הילד.

יצירת יעדים משותפים – ההורים יכולים לדון עם הנהלת בית הספר היסודי לגבי תקוותיהם להצלחת הילד. ביחד, ניתן להרכיב מטרות פרטניות מציאותיות המהוות תכנית להשגת המטרות.

הקשבה למורים – כמו ההורים, גם המורים רוצים לראות את הילד מצליח בבית הספר היסודי. יש להקשיב למה שיש להם לומר, גם אם לעתים קשה לשמוע. הבנת האתגרים של הילד בבית הספר היא המפתח למציאת פתרונות שעובדים.

שיתוף מידע – ההורים מכירים את ההיסטוריה של הילד, והמורים נפגשים עם הילד מדי יום. יחד יש להם מידע רב שיכול להוביל להבנה טובה יותר של קשיי הילד. מומלץ להורים ולמורים לשתף פעולה ולחלוק ביניהם את התצפיות באופן חופשי.

פיתוח תכנית התנהגות ושימוש בה

ילדים עם הפרעות קשב מסוגלים להתנהגות הולמת בכיתה, אך הם זקוקים למבנה וציפיות ברורות כדי לשלוט בתסמיניהם. כהורים, אתם יכולים לסייע באמצעות פיתוח תוכנית התנהגות לילד, ולדבוק בה. לא משנה איזה סוג תכנית התנהגות מורכבת, יש ליצור אותה בשיתוף פעולה הדוק עם המורים.

ילדים עם הפרעת קשב מגיבים היטב למטרות פרטניות וחיזוקים חיוביים יומיים, כמו גם פרסים. בנוסף, יתכן שיהיה עליכם גם להעניש את הילד מדי פעם על מנת לגרום לו להתנהג טוב יותר בכיתה. יצירת תכנית המשלבת תגמולים קטנים לניצחונות קטנים, ותגמולים גדולים להישגים גדולים יותר, מסייעת לילד עם הפרעת קשב להצליח יותר בבית הספר היסודי.

דילוג לתוכן