איזה תסמינים מצביעים על לקויות למידה?

תסמיני לקויות למידהילדים רבים מתקשים בקריאה, כתיבה או משימות אחרות הקשורות ללמידה בשלב מסוים, אך אין פירוש הדבר שיש להם לקויות למידה.

ילד עם לקות למידה נוטה להפגין מספר סימנים הקשורים להפרעה, הנמשכים לטווח הארוך, והתסמינים משתנים מילד לילד.

מהם התסמינים המעידים על ליקויי למידה?

תסמינים נפוצים כוללים:

  • קשיי קריאה או כתיבה
  • בעיות עם כישורי חשבון
  • קשיי זיכרון
  • בעיות תשומת לב
  • בעיות מעקב אחר הוראות
  • לקות בכישורי טווח תנועה
  • קשיים עם מושגים הקשורים לזמן
  • בעיות בהתארגנות.

תסמינים מורכבים לליקויי למידה

ילד עם לקות למידה יכול אף להציג אחד או יותר מהתסמינים הבאים:

  • התנהגות פזיזה.
  • תגובות שאינן הולמות בבית הספר היסודי או במצבים חברתיים.
  • קשיי ביצוע משימה, המתבטאים בהסחת דעת בקלות.
  • קשיי מציאת האופן הנכון להתבטא.
  • קשיים בהשגת ביצועים עקביים בלימודים.
  • צורת דיבור שאינה בוגרת.
  • קשיי הקשבה.
  • בעיות בהתמודדות עם תרחישים חדשים בחיים.
  • בעיות בהבנת מילים או מושגים.

תסמינים אלו לבדם אינם מספיקים כדי לקבוע שהילד סובל מלקות למידה. נדרש אבחון מקצועי לאבחון לקות למידה.

לכל לקות למידה יש תסמינים משלה – לא כל ילד עם מוגבלות מסוימת יפגין את כל התסמינים של אותה לקות. ילדים הלומדים שפה שנייה, פועלים בדרכים זהות להתנהגויות של ילד עם לקות למידה. מסיבה זו, הערכת לקות למידה חייבת לקחת בחשבון אם התלמיד הוא דו לשוני או שהוא לומד שפה שנייה.

מהם תסמיני לקויות למידה שאינן מילוליות?

בעוד שתסמיני לקויות למידה אלו עשויות לכלול בעיות בכישורים חברתיים, הן עשויות להתבטא בתסמינים אחרים. לדוגמא, ילדים עם לקויות למידה אלו עשויים להיאבק בחשבון, הבנת הקריאה, כתיבה, או טווח תנועה פיזי. חלק מהתסמינים אותם ניתן לראות אצל ילד עם לקויות למידה שאינן מילוליות, כוללים:

  • זיכרון מידע אך חוסר ידיעה מדוע הוא חשוב.
  • שיתוף מידע באופן שאינו הולם מבחינה חברתית.
  • הקדשת תשומת לב לפרטים, אך החמצת התמונה הגדולה.
  • מאבק עם הבנת הנקרא.
  • התמודדות עם חשבון, ובעיקר בעיות עם מילים.
  • מבוכה בשל העדר טווח תנועה פיזי.
  • כתב יד מבולגן.
  • חשיבה במונחים מילוליים.
  • העדר הבנת רמזים חברתיים כגון ביטויים מילוליים או שאינם מילוליים, שעשויים לגרום לילד להיראות "כבוי".
  • כישורים חברתיים לקויים.
  • עמידה קרוב מדי לאנשים.
  • חוסר מודעות לתגובות.
  • שינוי נושא השיחה באופן פתאומי.
  • תלות מוגברת בהורים.
  • חשש מפני מצבים חדשים.
  • קושי להסתגל לשינויים.

ילדים עם לקויות למידה שאינם מילוליות נשפטים במקרים רבים בטעות בשל התנהגויות אלו. חברים ומבוגרים עשויים להתייחס אליהם כמוזרים או לא בשלים. אם המורים אינם מודעים ללקות ממנה סובל הילד, הם עשויים לחשוב שהוא אינו קשוב, או שהוא מתריס.

תסמיני ליקויי למידה עשויים להשתנות כשהילד מתבגר

ילדים צעירים עם לקויות למידה עשויים להיראות מבריקים ומתקדמים, היות ויש להם מיומנויות מילוליות טובות. הם כמו פרופסורים קטנים, שואלים מבוגרים שאלות רבות, ומפזרים מידע ששמעו. לילדים עם לקויות אלו עשוי להיות זיכרון טוב, אך הם עשויים אף להתקשות לפרש מידע ולהסיק מסקנות ממה שהם קוראים.

אך ככל שהילדים מתבגרים, תסמיני ליקויי למידה עשויים להיות ברורים יותר וליצור בעיות נוספות. ילדים מבינים שהם מתייחסים למצבים חברתיים באופן שונה מבני גילם, אך אינם יודעים מה לעשות בקשר לכך. חלקם מפתחים חרדה, אשר עלולה להוביל להתנהגויות כפייתיות כגון נגיעה בידית מספר פעמים לפני פתיחתה.

ככל שהורים מודעים מוקדם יותר לליקויי הלמידה של הילד, כך ניתן למצוא טיפולים מוקדמים ושיטות טבעיות שיכולות לסייע לבניית כישורים חברתיים המקלים על החרדה.

דילוג לתוכן