הבהרה: בדיקת רופא עיניים היא אחת הבדיקות החשובות לכל הילדים, גם אם אין להם בעיית קריאה ואפילו אם עדיין לא הגיעו לגיל הקריאה. מאמר זה מתייחס אך ורק לילדים, אשר כבר נבדקו על ידי רופא עיניים, גם אם הבדיקה הייתה תקינה לחלוטין והילד רואה 6/6.
דיסלקציה היא המונח שלעתים משתמשים בו, לאחר שניסיונות רבים לסייע לילד לקרא אכן עזרו לו וקידמו אותו, אך הוא עדיין קורא מתחת לרמה המצופה ממנו. הורים לילדים הסובלים מבעיה זו נבוכים כאשר הילד מתקשה בלימודים או כשאינו מסוגל לקרוא טקסט ארוך.
תהיות אלו מגיעות בדרך כלל באמצע כיתה א' או ב', לאחר תקופה בה ההורים ניסו ללמד את הילד בעצמם, או לקחו אותו לשיעורים פרטיים ולטיפולים שונים.
ילדים עם דיסלקציה חווים בעיות עיבוד מידע ראייתי ושמיעתי, במיוחד כאשר הם מתבוננים על כמות גדולה של מילים, כגון בטקסטים הנראים להם ארוכים.
סימני ותסמיני ילדים עם דיסלקציה
הסימנים הבאים חשובים ביותר, מכיוון שבמקרים רבים ניתן לסייע בהם באופן משמעותי, גם אם בדיקות העיניים תקינות לחלוטין, וגם אם אובחנה דיסלקציה או הפרעת קשב:
- הילד מתעייף, מאבד את הריכוז ומתוסכל לאחר זמן קצר של קריאה.
- הקריאה איטית, למרות שהילד חכם והרבה פעמים קל לו יחסית בחשבון.
- קיים קושי בהעתקה מהלוח או עם דף קריאה הכתוב בכתב צפוף, למרות שכל בדיקות הראייה תקינות.
- ההורים שמים לב, שהילד מאבד את המקום בקריאה לעתים תכופות, במיוחד במעבר משורה לשורה, או בהעתקה מהלוח.
- למרות שהילד מכיר את כל האותיות, הוא מתקשה לשים לב לפסיקים ולנקודות בטקסט.
סיבוכי דיסלקציה
שיפור בקריאה אמור להיווצר על ידי תרגול קריאה. הבעיה היא, שישנם ילדים הסובלים ממעגל קסמים אכזרי: הם מתעייפים לאחר זמן קצר של נסיון לקרא ואף נמנעים מקריאה – למרות כל המאמצים של ההורים לעזור להם. ככל שעובר הזמן, דרישות הקריאה הולכות וגדלות, ואז הם נדרשים לקרוא טקסט הקשה להם מדי, והתסכול והייאוש רק מחמירים.
סיוע לילדים דיסלקטים
קיימת תופעה של מערכת הראייה, אשר יכולה להתקיים גם אם העיניים בריאות לחלוטין ובדיקת הראייה תקינה. תופעה זו מתייחסת להשפעת הצפיפות של האותיות (Crowding phenomena), על היכולת לקרוא.
בשנת 2012, פורסם המאמר Extra-large letter spacing improves reading in dyslexia. המחקר פורסם ב-PNAS, (ראשי תיבות באנגלית של Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, "ידיעות האקדמיה הלאומית למדעים של ארצות הברית").
החוקרים בדקו את השפעת המאמץ הראייתי על הקריאה של 74 ילדים בגילאים 8 עד 14, אשר כולם היו מאובחנים עם דיסלקציה התפתחותית. רמת הקריאה של כל אחד מהילדים הייתה נמוכה בלפחות שתי סטיות תקן מבני גילם. הילדים היו צריכים לקרוא טקסט המורכב מ 24 משפטים. הטקסט הודפס פעם אחת בצורה הרגילה, ופעם אחת באופן שקל יותר לקרוא מבחינה ראייתית.
הדיוק בקריאה (מספר השגיאות) ומהירות הקריאה נותחו סטטיסטית. תוצאות הניתוח הראו שהקלת המאמץ הראייתי שיפרה את יכולת הקריאה של ילדים הסובלים מדיסלקציה, ללא קשר לסדר שבו הם נבדקו.
כלומר ללא קשר אם קודם ראו את הטקסט כאשר הוא מרווח או כאשר הוא צפוף – הילדים תמיד עשו פחות טעויות בכתב המרווח. השיפור הממוצע היה פי 2 יותר טוב.
החוקרים אף ציינו שכאשר הטקסט היה קל יותר מבחינה ראייתית, ילדים מסוימים לא עשו אף טעות. בנוסף החוקרים מצאו שככל שלילד הייתה בעיה חמורה יותר בזיהוי אותיות, כך הייתה התועלת הראייתית עבורם גדולה יותר.
עבור חלק מהילדים השיפור במהירות הקריאה היה מקביל לשיפור הנוצר במהלך שנת לימודים שלמה! החוקרים הסיקו, שצפיפות היא מרכיב בסיסי לדיסלקציה, אשר ניתן באופן ספציפי לשפר על ידי הקטנת המאמץ הראייתי.
טיפים להורים לילדים עם דיסלקציה
כפי שהודגם במאמר המצוטט, ישנם ילדים אשר ניתן לסייע להם לקרא באופן משמעותי על ידי שיפור המרכיב החזותי-ראייתי בקריאה, וזאת על אף שבדיקות הראייה שלהם תקינות. זוהי דרך פרקטית, אשר החוקרים תיארו כמועילה באופן מיידי (On the fly, בשפת החוקרים) למתאימים. כמובן, שבמקביל להקלת המאמץ הראייתי, יש להתאים תוכנית מותאמת אישית לכל ילד, אשר תסייע לו ברכישת הקריאה.
ביביליוגרפיה
Extra-large letter spacing improves reading in dyslexia
Marco Zorzi, Chiara Barbiero, Andrea Facoetti, Isabella Lonciari, Marco Carrozzi, Marcella Montico, Laura Bravar, Florence George, Catherine Pech-Georgel, and Johannes C. Ziegler PNAS July 10, 2012 109 (28) 11455-11459; https://doi.org/10.1073/pnas.1205566109 Edited by Michael Posner, University of Oregon, Eugene, OR, and approved April 23, 2012 (received for review April 4, 2012)