בשנים האחרונות, המילים "שונות" ו"קבלת האחר" הפכו ללהיט חם במערכת החינוך. כולנו רוצים שהילדים שלנו יגדלו להיות סובלניים ומכילים כלפי אחרים. אבל האם באמת אפשר ללמד ילדים בני 6 לקבל מי ששונה מהם? מחקר חדש שנערך בבית ספר יסודי בצפון הארץ מנסה לענות על השאלה הזו.
החוקרים לקחו שתי כיתות א' והעבירו לילדים שאלון שבדק את הגישות שלהם כלפי ילדים "שונים" – למשל, ילד בכיסא גלגלים או ילדה עם תסמונת דאון. אחרי זה, כיתה אחת עברה תכנית לימודים מיוחדת שנמשכה שבועיים ועסקה כולה בנושא של "קבלת האחר". הכיתה השנייה המשיכה ללמוד כרגיל. בסוף, כל הילדים ענו שוב על השאלון.
מה גילו? ובכן, אחרי התכנית המיוחדת יותר ילדים היו מוכנים להיות חברים של מישהו "שונה" ולשחק איתו בהפסקה. אבל רוב הילדים עדיין לא ממש רצו להזמין אותו הביתה או לספר לו סודות. וגם אם הם פחות פחדו ממנו, עדיין היה להם קצת רחמים עליו.
מעניין לראות שבסך הכל, לא היה הבדל גדול בין הכיתה שעברה את התכנית המיוחדת לבין הכיתה הרגילה. אז אולי צריך פשוט ללמד על השונות לאט לאט, כל השנה?
עוד משהו מגניב שגילו: בנות בדרך כלל היו יותר פתוחות מבנים לרעיון של חברות עם ילד שונה. אחרי התכנית כל הבנות בכלל היו בעד! אז אם אתם רוצים שהבן שלכם יהיה סובלני, אולי כדאי שתציעו לו לבלות יותר עם הבנות בכיתה…
בקיצור, המחקר מראה שאפשר לגרום לילדים להיות יותר מקבלים את השונה, במיוחד אם מדברים איתם על זה הרבה. אבל חשוב לזכור שלפעמים לוקח קצת זמן לפתוח את הראש (ואת הלב). בינתיים, אנחנו המבוגרים יכולים להוות דוגמא ולהראות לילדים שלנו איך להתייחס לאחרים בכבוד – גם אם הם נראים, מתנהגים או חושבים אחרת.
אז בפעם הבאה שאתם רואים את הילד שלכם מסתכל בחשש על ילד אחר בגינה, אל תגידו לו "אל תבהה!" תנו לו חיבוק ותסבירו לו שכולנו שווים, גם אם לא כולנו אותו הדבר. ומי יודע, אולי הילד השונה הזה יכול להיות החבר הכי טוב שלו…
אוגוסט 2015
רוחמה דהן