
דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה הן לא בכרח לקויות הלמידה הנפוצות ביותר (לא כולן, על כל פנים), אך הן בהחלט נכללות בלקויות הבעיתיות ביותר, שגורמות למצוקה ולקושי בקרב תלמידים ומבוגרים. להלן, נבחן את שלוש הלקויות הנ"ל, את הדמיון ואת השוני ביניהן.
דיסלקציה
דיסלקציה היא לקות שקשורה למילים, ובאופן ספציפי יותר, לקות שפוגעת ביכולת של הילד לרכוש מיומנויות של קריאה. יש מספר סוגים ותופעות שנכנסות תחת הכותרת "דיסלקציה" – חלק מהילדים מתקשים בזיהוי הסימנים (אותיות), חלקם מתקשים לחבר את האותיות לפונמות וצלילים, וחלקם מתקשים ליצור רצף של מילה שלמה.
חלק מהילדים לא יצליחו לרכוש קריאה בכלל, וחלקם יאבקו וירכשו את הקריאה באופן חלקי. גם לאחר רכישת הקריאה, הקריאה קשה, איטית, רצופת שגיאות, ודורשת השקעת אנרגיה רבה.
השקעת האנרגיה בעצם הקריאה, לא משאירה הרבה אנרגיה להבנת הנקרא, וכך גם שהילדים קוראים פעמים רבות הם לא מבינים מה הם קוראים, ומתקשים לבצע מטלות של למידה.
הדיסלקציה משפיעה, אם כן, גם על מיומנויות אקדמיות אחרות כמו כתיבה, חשבון, למידה עצמאית ועוד. הילדים עשויים לחוות כשלונות ותסכולים, לפתח דימוי עצמי נמוך, בעיות חברתיות ובעיות התנהגותיות.
דיסגרפיה
דיסגרפיה היא לקות הקשורה למיומנויות גרפיות של התלמיד, ומתבטאת בעיקר בכישורי הכתיבה. ילדים הסובלים מדיסגרפיה מתקשים לכתוב את האותיות, חלקם לא מצליחים ללמוד כיצד לבצע את צורת האות. אצל רובם יתפתח כתב יד מסורבל, לא מסודר ומאוד לא קריא.
לעיתים אפילו הם עצמם לא מצליחים לקרוא את שכתבו. הדיסגרפיה יכולה להתבטא גם בשגיאות כתיב רבות (הרבה אנרגיה מושקעת בצורת האות, ולא בתוכן הכתיבה). דיסגרפיה יכולה להתבטא במקומות נוספים הדורשים מיומנויות גרפיות כמו ציור וסרטוט.
דיסקלקוליה
הרבה מאוד תלמידים מפחדים ממתמטיקה, אבל ילדים שסובלים מדיסקלקוליה הם ילדים שפשוט לא מסוגלים לבצע חישובים. הילדים מתקשים בהבנה של כל התחום המספרי.
החל בספירה, בהבנת מושגים של גדול מ- קטן מ-, בביצוע פעולות חשבון פשוטות כמו חיבור וחיסור, וממילא גם ברמות הגבוהות יותר של המתמטיקה המצריכות הבנה מספרית וכישורי חישוב.
מה בין דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה
המודעות הגוברת ללקויות למידה, והאיבחונים המדוייקים, הביאו לכך שניתן להבחין בין לקויות שונות, ולאתר איפה נמצאים הקשיים של כל תלמיד. אך למרבה הצער, ברב המקרים, ילד שסובל מלקות למידה אחת, יסבול גם מלקויות נוספות.
ואכן, קיים מתאם גבוה בהופעתן של דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה. ילדים רבים מאובחנים כסובלים מיותר מלקות אחת מתוך השלושה, ונאלצים להתמודד עם יותר קשיים.
עם זאת, חשוב מאוד לשים לב האם באמת מדובר בלקויות מצטברות, או שלקות אחת משפיעה גם על הכישורים הקשורים ללקות אחרת.
למשל, קושי בקריאה שנגרם בעקבות דיסלקציה גורם לילדים לקרוא פחות, ולעסוק פחות בחומר כתוב. לכן, הם גם מתקשים לרכוש מיומנויות של כתיבה, כותבים עם הרבה שגיאות, ומתקשים ליצור רצף בכתיבה. ילדים אלה עלולים להיות מאובחנים בטעות כסובלים גם מדיסגרפיה, כשלמעשה אין בהכרח פגיעה ביכולות גרפיות.
אותו דבר עשוי לקרות גם בהקשר של דיסקלקוליה – ילד שמתקשה לקרוא את ההוראות, או לכתוב פתרונות, יתקשה בפתרון משימות חשבוניות, ועלול להיות מאובחן בטעות כסובל מדיסקלקוליה.
טיפול בדיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה
בין אם מופיעה לקות למידה אחת ובין אם מופיעות מספר לקויות, חשוב מאוד לאבחן את הילדים המתקשים כמה שיותר מוקדם, ולהעניק להם טיפול מתאים.
ילדים עם לקויות למידה צריכים עזרה ולמידה מותאמת. חשוב שהמורים יבינו את הלקויות השונות, יבינו כיצד הן עשויות להיות מושפעות זו מזו, ויעזרו לילדים להתפתח במקומות הבעייתיים.