לא כל ילד שנכשל במבחנים, פעם אחר פעם, סובל מהפרעה של קשב וריכוז. אבל בלא מעט מקרים, ההצלחה מתרחקת מהישג היד דווקא בשל אותה הפרעה. לא כל הילדים המאובחנים חייבים להיראות היפראקטיביים ולמעשה לא מעט דווקא נראים מאוד שקטים, מופנמים, ולכל אחד חשוב להעניק את המענה המתאים לו.
לפעמים, התשובה תהיה גלולת ריטלין או כל תרופה אחרת שמאפשרת לשפר את כושר הריכוז ולהפחית מהשפעת הגורמים המסיחים.
אבל ללא ספק, בהרבה מאוד מקרים הריטלין דווקא איננו משפר את המצב או שאין בו די. אז מה עושים? ניתן לראות שיפור של ממש בהישגים הלימודיים וגם הרגשיים, כאשר ניגשים אל הקושי בנתיב שנקרא "הוראה מתקנת".
האבחון שלפני הוראה מתקנת
הפרעת קשב וריכוז, ADD, ADHD, יש הרבה מאוד דרכים לכנות את התופעה וטרם נמצא נוסחה אחת, תמציתית, שבאמת תגדיר אותה מהתחלה ועד הסוף. אך אילו סימנים ניתן למצוא אצל אלה שעברו את האבחון ונמצא כבעלי הפרעה מסוג זה? קודם כל כדאי להבין מה זה לא. זו בשום פנים ואופן לא מחלת נפש או בעיה פסיכיאטרית.
זו לא "עצלנות" ובשום פנים ואופן גם לא בעיה של מנת משכל נמוכה. זו גם לא בהכרח לקות למידה, אם כי לקות למידה בהחלט יכולה להימצא במקביל להפרעת קשב.
בדרך למימוש הפוטנציאל
ילדים ובני נוער הסובלים מהפרעת קשב וריכוז (בדומה לאלה הסובלים מלקויות למידה או דיסלקציה) זקוקים להוראה בגישה אישית, תוך התאמה למצבם האינדיבידואלי. אם בהוראה רגילה מתייחסים לכל הילדים כאל מקשה אחת, ומקדישים תשומת לב מועטה בלבד, אם בכלל, לצרכים הייחודיים של המתקשים, הרי שבהוראה המתקנת המצב שונה.
בסוג זה של הוראה ניגשים לא רק לבעיה הדורשת פתרון אלא גם לבסיס שמפריע לאותו תלמיד למצות את הפוטנציאל הטמון בו. במקום למהר ו"לרוץ קדימה" עם המטלות, מעניקים את תשומת הלב להבנת היסודות ולטכניקות היסודיות. רק לאחר שמענקים את היסודות היציבים ניתן להמשיך להתקדם – ולקדם.
העצמה כחלק מהפתרון
תלמידים הסובלים מהפרעת קשב למעשה סובלים פעמיים. לא די בכך שקשה להם להתקדם בקצב המקובל אלא שעד מהרה הם מוצאים את עצמם מאחור. הפער הולך וגדל ועמו גדלה גם הרגשת התסכול, האכזבה וחוסר הביטחון העצמי. במהלך שיעורי ההוראה המתקנת מעניקים לתלמיד את הכלים שיעזרו לגשת נכון יותר לכל תרגיל ולכל מטלה.
בהוראה המתקנת לומדים טכניקות שעוקפות את הקושי ובתוך כך לומדים גם כיצד לארגן נכון את הזמן לביצוע מטלות ומשימות. בתוך זמן קצר, כאשר השיפור ניכר וממש נראה לעין, חווה התלמיד תחושה חדשה על עוצמה ויכולת. אותה התחושה מעניקה זריקת עידוד ומרץ להמשיך ולהשתפר ולהוציא החוצה את הפוטנציאל שעד כה היה טמון עמוק בפנים.
הוראה מתקנת ל-ADD: למידה בתכנית אישית
הוראה מתקנת מבוססת על תכנית אישית, שבנויה על אבחונים קודמים. ההוראה יכולה להיות פרטנית, אישית, או להיעשות בקבוצות קטנות.
ניתן להיעזר בכלים שפותחו על ידי אנשי הוראה ופסיכולוגים בכל גיל, אך כמובן שעדיף להתחיל בגיל כמה שיותר צעיר. תוך שימוש ביכולות ובחוקות של התלמיד הופכים את הלמידה לחיובית ובונה וממוססים את הפחד מלימודים וממבחנים.