תלמידים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים ללמוד בתנאים רגילים. הביצועים שלהם עשויים להיות נמוכים יותר במהלך הבחינות ובמסגרת כיתה רגילה עשויים לפחות חלקם להראות הישגים דלים ביחס לפוטנציאל הטמון בהם ובהתאם למנת משכלם.
כחלק מהמדיניות של משרד החינוך ובהתאם לכללים הנהוגים בבתי הספר השונים, יקבלו תלמידים הזקוקים לכך הקלות שונות – בבתי הספר, בסביבה הלימודית וכן גם בזמן הבחינות. להלן נכיר את ההקלות החשובות והמשמעות הטמונה בהן.
אבחון כבסיס להקלות
כדי שניתן יהיה לקבל הקלות בבתי הספר, עולה הצורך להגדיר את אופייה של הפרעת הקשב ממנה סובל התלמיד. לכן, שלב חשוב בתהליך הוא האבחון. גם אם מורה העלה חשד כי תלמיד זה או אחר סובל מהפרעת קשב, לא הוא הגורם שרשאי ומוסמך לאבחן. מי יכול לאבחן את אופי הקושי, את סוג ההפרעה? אלה יהיו אך ורק אנשי מקצוע בעלי ניסיון קליני עם דגש על הפרעות קשב ולעתים גם ידע בנושא לקויות למידה.
ברי הסמכא יכולים להיות למשל, נוירולוג או מומחה בהתפתחות הילד, שכן להפרעות קשב יש בסיס נוירולוגי, עצבי. זה יכול להיות גם פסיכולוג ובמקרים מסוימים גם פסיכיאטר. ביצוע האבחון יכלול קבלת פרטים אודות הילד, רקע משפחתי, בדיקה קלינית, מענה על שאלונים שיכולים להיות מופנים לילד, להורים, למורים. ניתן להיעזר באבחון הכולל מבחנים ממוחשבים, הערכה פסיכולוגית וקוגניטיבית.
תנאי למידה מיטביים ולמידה פרטנית
הורים ותלמידים רבים שמים דגש על הקלות הניתנות במבחנים, וגם על כך ראוי להרחיב את הדיבור. יחד עם זאת, הקלות ראוי להן שיינתנו גם במהלך הלימודים, ביום יום. מדובר בראש ובראשונה במתן תנאים שיאפשרו להמעיט ככל האפשר מההשפעה של הפרעת הקשב.
למשל, נעשה מאמץ שהכיתות תהיינה כמה שיותר שקטות, שיהיו כמה שפחות גורמים המסיחים את הדעת. בגילאים הצעירים של בית הספר היסודי יושם דגש על הוראה פרטנית והוראה מתקנת, ופחות יועדפו הקלות כגון עריכת מבחנים בעל פה. הכשרות ניתנות למורים בדבר תכניות לימוד המתאימות לילדים בעלי צרכים מיוחדים – הפרעות קשב ולקויות למידה גם יחד.
הקלות במבחנים
הקלות במבחנים מחולקות לרמות, כדי שטיב ההקלה יותאם לאופי ההפרעה ורמת החומרה. החלטה פנימית של בית הספר יכולה לאפשר הקלות כגון הארכת זמן של הבחינות (תוספת זמן) של עד רבע מזמן הבחינה. ניתן לאשר התעלמות משגיאות או לאפשר לתלמיד להקריא את התשובות לצורך שכתובן. יש גם אפשרות לקבל בבחינות במתמטיקה דף ובו יותר נוסחאות מהרגיל.
עוד הקלות אפשרויות הן למשל הקראה של מבחנים לתלמיד, השמעה של בחינה מוקלטת (מקובל למשל במבחני אנגלית) או הכתבה של התשובות במקום כתיבה עצמאית. התאמות מיוחדות יכולות להיות תקפות לא רק למבחנים פנימיים אלא גם לבחינות הבגרות.
על פי הנוהל, ניתן על סמך אבחון מיוחד, לקראת מועד בחינות בגרות, לקבל הקלות כגון השמעת שאלות מוקלטות, שכתוב הבחינה, הקראת שאלות. חלק מהתלמידים יוכלו לקבל אישור לקבלת טופס בחינה בגופן גדול יותר או צמצם בהיקף החומר וכן התעלמות משגיאות כתיב.