טכנולוגיה מסייעת: כיצד עוזרת הטכנולוגיה לאנשים וילדים בעלי לקויות?

טכנולוגיה מסייעת חשובה לילדים בעלי מוגבלות
טכנולוגיה מסייעת חשובה לילדים בעלי מוגבלות

הטכנולוגיה פתחה דלתות חינוכיות רבות בפני ילדים, ובמיוחד בפני ילדים עם מוגבלויות. פתרונות אלטרנטיביים מעולם הטכנולוגיה מתבטאים בסיוע משמעותי לליקויים פיסיים, חושיים או קוגנטיביים. במקור, תוכננה טכנולוגיה מסייעת כדי להתאים לאנשים עם מוגבלויות אורתופדיות.

היום התקדמה הטכנולוגיה והיא מסייעת לאנשים לקרוא טקסט כתוב, לשמוע, לראות ולשפר את הניידות. ניתן למצוא טכנולוגיה זו במקומות עבודה ובבתי ספר, תוך שימוש בהתאמות מיוחדות.

אופן פעולת טכנולוגיה מסייעת

טכנולוגיה מסייעת היא מכנה משותף גדול לאנשים עם מוגבלויות, והיא מסייעת להשתתפות מלאה של ילדים בבית הספר, מבוגרים במקומות עבודה ותפקוד חברתי. הדבר בולט ביותר במקרה של אנשים עם בעיות ניידות, שמיעה, לקויי ראיה, אך נכון אף לאנשים עם מגבלות בהכרה ובתפיסה.

בעזרת הטכנולוגיה, אדם עם קשיי הגייה יכול לתקשר שפה מדוברת, ותלמיד יכול לשאול ולהגיב בכיתה 'רגילה'. ניתן לסייע לילדים בהתגברות על מכשולים פיסיים, ואין צורך למקמם בכיתות מיוחדות נפרדות, או להסתייע בעוזר הוראה במשראה מלאה.

שיפורים טכנולוגיים מאפשרים שליטה בהתקנים ניידים בקרב אנשים המתקשים בתנועות מוטוריות עדינות, כגון הפעלת כסאות גלגלים חשמליים ואספקת תנועה עצמאית בבית הספר ובקהילה.

תוכנות שיפור טקסט וגרפיקה מגדילות באופן מספק את הצג ומסייעות לאנשים עם לקויי ראיה. ניתן לקרוא טקסט באופן אלקטרוני באמצעות סינתיסייזר קול דיגיטלי לאדם עיוור.

לאנשים עם לקויי שמיעה, מכשירי הגברה מסננים רעש מיותר מהרקע או שמיקרופון על דש בגד המורה מסייע להם.

עיבוד תמלילים, עריכה, בדיקת איות ודקדוקי כלים נמצאים בדרך כלל בתוכנות מיוחדות המקלות על תלמידים עם לקויי למידה בכיתות רגילות, כך שהם נמצאים בקשר רציף עם חלק משמעותי מתכנית הלימודים. בנוסף, הילדים חשים לעיתים קרובות טוב יותר לגבי עצמם, כלומדים פעילים.

טכנולוגיה מסייעת מספקת כלים חזקים ויעילים יותר למורים שעובדים עם ילדים בעלי מוגבלויות. כלים אלו מאפשרים למורים אמצעי למידה חדשים ויעילים יותר, תוך אינדיווידואליזציית הוראה למגוון הנרחב של צרכי הלמידה של התלמידים.

מחנכים משתשים במחשבים ככלים לספק ולהקל על הלמידה במבחנים ובתרגולים, על מנת לספק סביבת למידה ידידותית, משופרת ושוויונית לכל התלמידים.

גישה לסביבות למידה אלקטרוניות באינטרנט, דואר אלקטרוני ורשימות דיוור, נפוצוצות בכיתות רבות. בסביבות אלו, תלמידים יכולים לתקשר בזמן אמת באמצעות הודעות על המסך או וידיאו ושידורי אודיו. ברוב המצבים, טכנולוגיות אלו מקלות על הנכות עד שהיא כמעט ואינה מורגשת.

הגדרת טכנולוגיה מסייעת

ההגדרה היא רחבה ביותר, וכוללת מערכת מוצרים הניתנים לרכישה, שינויים בסביבה הפיסית או התאמה אישית, המשמשת להגדלת שמירת או שיפור היכולות התפקודיות של אנשים או ילדים בעלי מוגבלויות, באמצעות פריטי ציוד.

טווח המכשירים הוא נרחב והטכנולוגיה מורכבת ממכשירי היי-טק ומכשירי low-tech. מכשירי היי-טק כוללים מחשבים, ציוד אלקטרוני או תוכנות. למרות שהם פועלים באופן אלקטרוני, הם אינם יקרים ומעוצבים באופן פשוט וידידותי לתפעול. מכשירי low-tech פועלים באופםן ידני. קבוצה זו כוללת מכשירים כגון מאחז עיפרון, מקלות פה ומנופים מכאניים.

במקרה של ילדים עם לקויים ניווניים דוגמת מחלת ניוון שרירים, מחנכים עובדים כדי לשמור על תפקוד הילדים ברמתם הנוכחית, ושואפים לסייע לתלמידים לשמור על יכולותיהם ולתפקד בעולם.

מורים עובדים עם תלמידים לשיפור הכישורים והידע, מה שהופך את הכישורים הקיימים והידע לפונקציונאליים יותר, תוך שיפור שוטף.

ראו גם:

טיפול רגשי ללוקים בדיסלקציה בפרט ולקויות למידה בכלל

עיצוב אוניברסלי

דילוג לתוכן