לקויות למידה בילדים: איך תעזרו להם להתמודד?

הילד מתקשה לקרוא? לקויות למידה בילדים
הילד מתקשה לקרוא? לקויות למידה בילדים

לקויות למידה הוא מונח “מטריה” הניתן לקבוצת מצבים שונים, הכוללים קשיים בביצוע משימות הקשורות ללימודים למרות שקיימים ידע, הזדמנות, מוטיבציה והשכלה נאותה. הן משפיעות על ילדים בתחומי הלימודים, והחיים המשפחתיים והחברתיים.

למרות שדיסלקציה (הפרעה בקריאה) היא לקות הלמידה הנפוצה והמוכרת ביותר, קיימים לקויי למידה אחרים המשפיעים על הדרך בה ילד קולט מידע ומעבד אותו.

ילדים עם לקויות למידה עלולים לחוות קשיים באחד או יותר מהתחומים הבאים: קשיים במתמטיקה, קשיי הבעה בכתב או בעל פה, הבנת כיוונים, הפרעת הבנה מילולית, והפרעת מיומנות שאינה מילולית.

מדענים מעריכים כי הפרעות אלו מתרחשות בקרב חמישה עד שישה אחוזים מהאוכלוסייה, וקיימת חפיפה ניכרת בין ילדים עם דיסלקציה והפרעות לקויות למידה אחרות. ללקויות למידה אין קשה לחכמת הילד.

ילד עם לקות זו עלול לסבול מלקות בעיבוד המידע השמיעתי או הראייתי וכתוצאה מכך, לשמוע או להבין את הדברים אחרת. הוא מתקשה יותר בביצוע משימות יומיומיות, כגון למידה למבחן או שמירה על מיקוד בכיתה.

סוגי לקויות למידה

קיימים סוגים רבים ושונים של לקויות למידה, והן עשויות להשפיע על ילדים באופן שונה. חשוב לציין כי הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD) ואוטיזם, אינן זהות ללקויות למידה.

הסוגים העיקריים של לקויות למידה כוללים:

דיספרקסיה

משפיעה על המוטוריקה של הילד. כישורים מוטוריים מסייעים עם תנועה ותיאום טווח תנועה. ילד עם דיספרקסיה עשוי להתנגש בדברים, להתקשות באחיזת כלי אכילה או כתיבה, או בקשירת שרוכי נעליו. בהמשך הוא עשוי להיאבק עם משימות כגון העתקה מהלוח והקלדה. בעיות אחרות הקשורות עם מצב זה, עשויות לכלול: קשיים בדיבור, רגישות למגע, לטעם, לריח או רגישות לאור וקושי בתנועת עיניים.

דיסלקציה

דיסלקציה משפיעה על הדרך בה ילד מעבד מידע ראייתי ושמיעתי, מה שמקשה עליו במשימות קריאה וכתיבה. המצב עלול אף לגרום לבעיות עם דקדוק והבנת הנקרא. ילדים עשויים גם להתקשות לבטא את עצמם באופן מילולי ולמקד את מחשבותיהם במהלך שיחה.

דיסגרפיה

משפיעה על יכולת הכתיבה של ילד. מצב זה עשוי להתבטא במגוון נרחב של בעיות, וביניהן כתב יד מרושל; בעיות באיות;  וקושי בניסוח מחשבות בכתב.

דיסקלקוליה

משפיעה על יכולת הילד להבין מורכבות כמותית. הפרעות במתמטיקה עשויות להתבטא באופנים שונים והתסמינים משתנים מילד לילד. בקרב ילדים צעירים, דיסקלקוליה עשויה להשפיע על לימוד הספירה וזיהוי מספרים. כאשר הילד מתבגר, הוא עשוי להיתקל בקשיים בפתרון בעיות מתמטיות בסיסיות או בשינון לוח הכפל.

קושי בעיבוד שמיעתי

זוהי בעיה המתבטאת בדרך בה המוח מעבד צלילים, אך היא אינה מתגלה תמיד בבדיקת שמיעה רגילה. ילדים עם הפרעה זו חווים בעיות בלימוד קריאה; הבחנה בצלילים בתוך רעשי רקע; פנייה אל כיוון הדובר; הבנת ההבדל בין מילים שנשמעות זהות; וזכירת הדברים שנשמעו.

קושי בעיבוד חזותי ראייתי

ילד עם הפרעה זו מתקשה לפרש מידע חזותי, גם אם העיניים עצמן בריאות לחלוטין והראייה 6/6. הוא מתקשה בקריאה או הבנת ההבדלים בין שני דברים שנראים זהים. ילדים עם מצב זה מתקשים לעיתים קרובות בתיאום עין ויד.

אבחון לקויות למידה

מצבים אלו עשויים להיות קשים לאבחון, היות ולא קיימת רשימה מדויקת של תסמינים המתאימים לכל ילד. בנוסף, ילדים רבים מנסים להסתיר את הבעיה. בדרך כלל ניתן לחשוד בלקויות למידה כאשר הילד מתלונן באופן קבוע על שיעורי הבית או שאינו רוצה ללכת לבית הספר.

יחד עם זאת, קיימים סימנים ללקויות למידה:

  • חוסר התלהבות מקריאה או כתיבה
  • בעיות בשינון
  • קצב לימוד איטי
  • בעיות בהבנת כיוונים
  • קושי בשמירה על מיקוד
  • קושי בהבנת רעיונות מופשטים
  • חוסר תשומת לב לפרטים, או יותר מידי תשומת לב לפרטים
  • בעיות בכישורים חברתיים.

בכל מקרה, גם אם אין שום חשד ללקות למידה, חשוב מאד שכל ילד ייבדק על ידי רופא עיניים. ההמלצות הן בגיל שנה, גיל שלוש וגיל חמש-שש ובכל מקרה שמתעוררת בעיה בלימודים.

הכתוב כאן מתייחס אך ורק לילדים, אשר כבר נבדקו על ידי רופא עיניים.

חשוב לדעת, שעלול להיות קושי בעיבוד המידע הראייתי, גם אם העיניים עצמן בריאות והראייה 6/6.

כלומר, ייתכן שבבדיקת ראייה הילד מזהה היטב את הספרות הקטנות ביותר על לוח הבדיקה, אך קריאה של טקסטים מצריכה עיבוד של מידע ראייתי רב, במיוחד אם הטקסט ארוך, או שהוא כתוב בכתב קטן, עמוס או צפוף.

תופעה זו, בה הצפיפות של הכתב גורמת להאטת הקצב ולטעויות בקריאה, מוכרת היטב במדעי הראייה, ונקראת Crowding phenomena .

טיפול בלקויות למידה

ניתן להפחית את המאמץ הראייתי בקריאה, על ידי התאמת כלים אסטרטגיים, המקלים על המאמץ של חוש הראייה בקריאה. מחקרים הראו, שבמקרים המתאימים, קצב הקריאה השתפר בממוצע פי שניים ומספר הטעויות פחת משמעותית, כאשר הוגדל הרווח בין האותיות.

הורות לילדים עם לקויות למידה

הדבר הטוב ביותר אותו יכולים הורים לעשות הוא פשוט לאהוב את הילד ולתמוך בו. טיפים להורים המסייעים לילד להתמודד עם מצבו כוללים:

בדיקת רופא עיניים- בדיקה זו קריטית לכל הילדים, גם אם אין שום

הרגלים בריאים – יש לוודא שהילד מסגל הרגלים בריאים כגון מספיק שינה בלילה, אכילת תזונה מאוזנת והקפדה על שפע פעילות גופנית. ככל שהילד בריא יותר, מצבו הנפשי והפיסי טובים יותר.

קריאה- חלק מספרי הלימוד של הילדים, כתובים בכתב צפוף מדי וקטן מדי עבור ילדים הרגישים לכך. ניתן להגדיל את הטקסט ולרווח אותו, ובכך להקל על המאמץ הראייתי בקריאה.

לקויות למידה אינן צריכות להוות מחסום להצלחה. עם הכלים הנכונים, ילדים עם לקויות אלו יכולים להתגבר על כל אתגר.

פתרונות

יש להתרכז בפתרונות פרקטיים, המאפשרים לילד להשתתף בפעילות הלימודית. אם הילד מתקשה ברכישה של הקריאה, או שהוא  כבר יודע לקרא אך מתקשה בקריאת טקסטים ארוכים וצפופים, ניתן להקל עליו באמצעות אביזרים המפחיתים את המאמץ הראייתי בקריאה.

ביבליוגרפיה

Wider letter spacing helps dyslexic readers

Marco Zorzi, Chiara Barbiero, Andrea Facoetti, Isabella Lonciari, MarcoCarrozzi, Marcella Montico, Laura Bravar, Florence George, CatherinePech-Georgel, Johannes C. Ziegler

דילוג לתוכן