
תלמידים מגיעים לעיתים קרובות לכיתה עם מגוון נרחב של צרכים, כישורים, כשרונות ותחומי עניין. תכניות הלימודים הטיפוסיות הן צרות במיוחד לאור העובדה שלכל כל ילד חשיבה ותפיסה אחרת. שיטות מסוג: הצבת מטרות ועמידה ביעדים כגון זמן, היא בהחלט לוקה בחסר עבור רבים.
שיטות אלו זרועות בחסמים ומחסומים עבור תלמידים מסוימים, ומתן התמיכה הוא מועט יחסית. בהתמודדות עם תכנית לימודים גמישה, תלמידים ומורים מבצעים התאמות יוצאות דופן. עיצוב אוניברסלי הופך תסריט זה לסביבה בה נטל ההסתגלות הוא על תכנית הלימודים עצמה.
מחנכים, כולל מעצבי תכניות לימודים והערכות, משפרים את תוצאות הלימודים באמצעות מגוון תכנים לימודיים תוך יישום העקרונות הבאים לפיתוח מטרות, שיטות הוראה, חומרי לימוד והערכות:
- אספקת שיטות גמישות של מצגת המכוונות להענקת סגנונות למידה שונים לתלמידים, ושיטות שונות לרכישת מידע וידע.
- אספקת אמצעים מרובים וגמישים של דרכי ביטוי, המספקות לתלמידים חלופה לראייה מעשית על חומר הלימוד.
- אספקת אמצעים מרובים וגמישים המכוונים לניצול האינטרסים המגוונים של התלמידים, לאתגר אותם כראוי ולהניעם ללמוד.
מהו עיצוב אוניברסלי?
המונח 'עיצוב אוניברסלי' שאול מעולם האדריכלות בהקשר של התפתחות מוצר הקוראת להתאמה אישית של עיצוב סביבתי, תעשייתי וביתי, כך שיתאים למגוון נרחב של משתמשים, כולל אנשים עם מוגבלויות. הניסיון מלמד כי כל העיצובים הגמישים הם פחות יקרים ופחות מסורבלים מהתאמת ציוד יקר, וכך, למעשה, כולם מרוויחים מתכונות עיצוב אוניברסליות.
תלמידים נבדלים זה מזה באופנים רבים, ולכל תלמיד יש צרכים לימודיים ייחודיים. עדיין חשוב להקפיד על סטנדרטים גבוהים של למידה, ובאמצעות שילוב תמיכה לתלמידים מסוימים, ניתן לשפר את חוויות הלמידה לכולם, ללא צורך בהתאמות מיוחדות כלליות.
לדוגמא, וידיאו עם כתוביות הוא כלי עזר משמעותי לתלמידים חרשים, אך מועיל אף לתלמידים שלומדים אנגלית, תלמידים שנאבקים בקריאה, תלמידים עם קשיי קשב, ואף תלמידים בכיתה רועשת.
כניסת המולטימדיה הדיגיטלית, טכנולוגיות אדפטיביות ופיתוחים אחרים מאפשרים שיטות אלו בקנה מידה רחב המיועד לסיוע לתלמידים בודדים.
מפתחים ואנשי מקצוע של עיצוב אוניברסלי מיישמים את הגמישות המובנית של המדיה הדיגיטלית על מנת לייחד מטרות חינוכיות, חומרי לימוד, שיטות הוראה והערכות. לכן יש לכל תלמיד נקודת כניסה מתאימה לתכנית הלימודים, ומסלול לכיוון השגת מטרות חינוכיות.
כיצד מסייע עיצוב אוניברסלי ללמידה?
הרעיון הוא שתלמידים ירכשו כלים בודדים מיוחדים שנקבעים בכל פעם בה הם אינם מסוגלים להשתמש בתכנית לימודים סטנדרטית במהותה, המכבידה עליהם בשל עיצוב לקוי של תכנית לימודים. תכניות לימודים צריכות להיות גמישות דיין על מנת לענות על צרכיהם של המגוון הגדול ביותר האפשרי של התלמידים.
עיצוב אוניברסלי הופך להיות יותר מעשי בתחום הלמידה ומוקדש למתן אינטראקציה יעילה יור עם תכנית לימודים מתוך גישה מודעת.
לתלמידים הזקוקים לסיוע זה, אין צורך בטכנולוגיה מסייעת על מנת להתגבר על חסמים, והם משתפרים באמצעות אינטראקציה פעילה עם תכנית לימודים שתוכננה, מראש, להיות נגישה לכל.