ליקויי למידה כוללים ליקוי בלפחות אחד מהתהליכים הפסיכולוגיים הבסיסים המעורבים בשימוש בשפה או בהבנת השפה, כתובה או מדוברת, הבא לידי ביטוי ביכולת לקויה לחשוב, להקשיב, לדבר, לכתוב, לקרוא, לבצע חישוב מתמטי או לאיית.
לפי ההערכות העדכניות ביותר שיש בידינו כיום, נראה כי חמישה עשר אחוז מכלל האוכלוסייה סובלים מליקויי למידה בדרגת חומרה כזו או אחרת, כאשר כ80% מהם סובלים מקשיי קריאה.
ישנם מספר גורמי סיכון לליקויי למידה כשבין היתר מדובר בגורמים גנטיים מסוימים שעדיין לא ברורים עד תום, עישון במהלך ההיריון, צריכת אלכוהול במהלך ההיריון, הרעלת עופרת בילדות ועוד. במאמר שלפניכם נתמקד בגורם הסיכון הקשור למשך ההיריון.
לפני שנפתח בדברים יש לציין כי לקות למידה לא כוללת קשיי למידה שמקורם בראייה לקויה, לקות שמיעה או חירשות, חסך כלכלי, חסך תרבותי, חסך סביבתי או פיגור שכלי ואינה קשורה לאינטליגנציה, כך למעשה גם בקרב אנשים מחוננים קיימת שכיחות מסוימת של קשיי למידה.
מה היא לידה מוקדמת?
לידה מוקדמת היא לידה המתרחשת עד שלושה שבועות לפני המועד הצפוי ללידה. תקופת ההיריון המלאה היא כארבעים שבועות ולכן לידה שהתרחשה לפני השבוע ה- 37 מוגדרת כלידה מוקדמת. לידה מוקדמת נקראת גם לידה טרם זמנה ותינוק שנולד טרם זמנו או בלידה מוקדמת נקרא פג. אחד מתוך 14 הריונות מסתיים כיום בלידה מוקדמת, כאשר נכון להיום עדיין לא ידועים כל גורמי הסיכון ללידה מוקדמת. רבים לא יודעים זאת, אבל נכון לכתיבת שורות אלה פגות או לידה מוקדמת היא גורם המוות העיקרי בתינוקות.
במקרים רבים פגים דורשים טיפול מיוחד המצריך אשפוז בפגייה במשך שבועות ואילו חודשים. אמנם הודות להתקדמות משמעותית בתחום הטיפול בפגים שיעורי ההישרדות של פגים נמצאים בעלייה מתמדת, אך חלק מהפגים השורדים את חודשי החיים הראשונים, נותרים עם בעיות כרוניות שייאלצו להתמודד עמן לשארית חייהם. בין היתר מדובר בבעיות ראייה ו/או שמיעה, שיתוק מוחין, פיגור שכלי, איחור התפתחותי, הפרעות במערכת העיכול וכמובן שגם קשיי למידה.
מדוע הלידה המוקדמת מהווה גורם סיכון לליקויי למידה?
אוכלוסיית התינוקות שנולדו בלידה מוקדמת נמצא בסיכון לבעיות התפתחות הן בשל תנאי הסביבה המלאכותיים שמחוץ לרחם והן בשל חוסר הבשלות של מערכת העצבים המרכזית, שלא הספיקה להשלים את ההתפתחות שלה באופן תקין במהלך החיים ברחם. אמנם כפי שציינו, חלה התקדמות משמעותית בתחום הטיפול בפגים, אך עדיין לא ניתן לייצר סביבה שתצליח לדמות בצורה המושלמת את התנאים השוררים ברחם, האופטימאליים להתפתחותו של העובר.
באופן עקרוני גורמי הסיכון המרכזיים בפגים קשורים בנוסף גם לזיהומים או לנזקים הקשורים בהיפוקסיה, כלומר מחסור בחמצן. עם זאת, גם אם הפג לא סבל מזיהום או היפוקסיה, עדיין ניתן לאבחן בפגים רבים שינויים תפקודיים ומבניים במערכת העצבים, שכן במהלך השבועות האחרונים להיריון עוברת מערכת העצבים תהליכים נוירו ביולוגיים משמעותיים ביותר.
ככול שהלידה מוקדמת יותר, כך הסיכון גדול יותר
מידת החומרה של הסיבוכים הפוטנציאליים והסיכוי לסיבוכים גבוהים יותר בקרב תינוקות שנולדו לפני השבוע העשרים ושמונה להיריון ובקרב אלו שנולדו במשקל הנמוך מק"ג וחצי. במחקרים שבחנו את ההתפתחות של פגים שנולדו לפני השבוע ה- 28 או לפני השבוע ה- 32 להיריון, נמצא כי קיימת שכיחות גבוהה ביותר של לקויות וקשיים בקרב ילדים אלה עד גיל בית הספר.
למעשה בחלק מהמחקרים דווח על שיעור של עד 50% של מוגבלות שכלית התפתחותית בילדים שנולדו לפני השבוע ה- 28 וזאת בנוסף ללקויות שמיעה וראייה, שיתוק מוחין, קשיים מוטוריים, בעיות התנהגות, קשיי קשב וריכוז, קשיים חברתיים ולקויות למידה כמובן.
עם זאת, גם תינוק שנולד מספר שבועות בלבד מוקדם יותר מהתאריך המשוער, כלומר במהלך השבוע ה- 35 או ה- 36 להיריון לצורך העניין, נמצא בסיכון לבעיות בריאותיות יותר מתינוק שנולד במועד.