קשיי העתקה – למה כדאי לאבחן מוקדם ככל האפשר?

קושי בהעתקה - אבחון מוקדם ישנה המון
קושי בהעתקה – אבחון מוקדם ישנה המון

הפרעת קשיי העתקה היא חלק מהפרעת קואורדינציה התפתחותית (DCD). ילדים עם הפרעה זו, אינם מסוגלים לבצע פעולות מוטוריות פשוטות, ולעיתים קרובות אינם מאובחנים, סובלים מבעיות בושה ולעג, וזקוקים בהמשך לטיפול פסיכולוגי. מחקר חדש מאוניברסיטת חיפה מקווה לשנות הפרעה זו.

לדברי פרופ' שרה רוזנבלום, מהחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה, ילדים המתקשים בביצוע פעולות שגרתיות, כגון הלבשה, סוגי משחקים מסוימים, ציור הקלדה במחשב והעתקה מהלוח בבית הספר, סובלים מהפרעת קואורדינציה התפתחותית ולאו דוקא מהפרעות קשב וריכוז או הפרעות אחרות מוכרות יותר.

מהלך המחקר

שתי קבוצות מדגם השתתפו במחקר. עשרים ילדים שאובחנו עם הפרעת קואורדינציה התפתחותית, ועשרים ילדים ללא תסמינים ידועים של ההפרעה. כל ילד התבקש לכתוב את שמו ולהעתיק פסקה מלאה.

המשימות בוצעו באמצעות עט אלקטרוני מיוחד ופנקס, ותכנית שפותחה על ידי מחקר המצביע על מדדים אובייקטיביים המתייחסים למאפייני זמן ומרחב הכתיבה, והלחץ המיושם על כרית הכתיבה. ניתן לנתח אמצעים אלו בכל הקשור לתפקוד חושי וקוגנטיבי, תוך שימת לב להיבטים כגון זמן, כוח הכתיבה והזמן הדרוש לכתיבת כל אות.

המחקר מצא כי שתי הקבוצות הראו מאפיינים שונים ביותר בפרמטרים שונים. הילדים עם הפרעת קואורדינציה התפתחותית נזקקו לזמן ארוך פי שלוש בכתיבת כל אות, בהשוואה לילדים האחרים. הם גם החזיקו את העט למשך זמן ארוך יותר והפעילו לחץ נוסף על הפנקס עם העט.

לדברי פרופ' רוזנבלום, תוצאות אלו מציבות דגש נוסף על הסבל אותו ילדים עם הפרעה זו עוברים בכיתה כשהם נדרשים להעתיק במהירות מהלוח, ובכל פעם בה עליהם להשלים משימת כתיבה.

לילדים עם הפרעת קואורדינציה התפתחותית לא קיימים עיוותים פיסיולוגיים או רוחניים, ובמקרים רבים הם ניצבים מעל הממוצע באינטליגנציה, אך אינם מסוגלים להשלים משימות הכרוכות בתיאום חושי ותפקודים קוגנטיביים.

המחקר מראה עד כמה קשה עבורם משימה יומיומית פשוטה ומסייע לאבחון ילדים עם הפרעה זו, על מנת שיוכלו לקבל את הטיפול הדרוש הכרוך בריפוי בעיסוק.

המלצות המחקר לזיהוי הגורמים

במצב קשיי כתיבה והעתקה, יש לפנות באופן מיידי לקבלת אבחון ריפוי בעיסוק, שכן עשויים להיות מספר גורמים להפרעה זו:

קושי רעיוני

ילדים אלו מבטאים את קשייהם בעיקר בכתיבה ולא בהעתקה. הם מתקשים בהשלמת משימות הכרוכות בכתיבת רעיון או ביטוי תשובה. הילד מבין את הנקרא אך אינו יודע כיצד לתרגם הבנה זו לכתיבה.

קושי מוטורי

זהו אחד הגורמים האפשריים לקשיי העתקה או התקשות במרכיבים מוטוריים. ילדים אלו מתקשים באחיזת העט ולכן מעתיקים באיטיות. במקרה זה, הם מתקשים גם במשימות אחרות הכרוכות באחיזה יציבה וזקוקים לזמן על מנת ליצור את האות או לחשוב על כתיבת תשובה לשאלה.

קריאה שאינה רצופה. לעיתים קשיי העתקה נובעים מלקוי בקריאה רצופה. הקשר בין מהירות הקריאה למהירות הכתיבה הוא חזק, ובמקרים אלו קיים צורך לטפל תחילה ביכולות הקריאה והעשרת אוצר המילים של הילד.

קשיי קשב

גורם נוסף לקשיי העתקה הוא רמת קשב בלתי אחידה ונמוכה. ילד עם קשיים אלו מתבלבל מלוח עמוס פריטי נתונים בכיתה ומתקשה בהתמקדות בפריט הנכון המוצג על הלוח.

דעתו מוסחת בקלות והוא מעתיק לאט ועם שגיאות כתיב המאופיינות במיקום מרחבי שגוי במחברת ושגיאות חזרה על מילים. הטיפול בקושי זה מתמקד במרכיבי תפיסה וקשב הרלוונטיים לכתיבה.

אבחון וטיפול בקשיי כתיבה

הטיפול בקשיים אלו כרוך באבחון בריפוי בעיסוק, במהלכו יבדק קצב הכתיבה וההעתקה של הילד בהתחשב בגילו, ויבוצע אבחון לגבי הגורמים לקשיים, כגון תכנון מוטורי, זריזות מוטורי או הפרעת קשב.

בהתאם לממצאי האבחון, ניתן לקבל טיפול המתמקד בהפרעה הרלוונטית ולסייע לילד לשפר את מהירות ההעתקה או לחילופין ליידע את ההורים לגבי טיפול ממוקד בהתאם לקשיים.

דילוג לתוכן