שגיאות כתיב הן תופעה נפוצה המתלווה לדיסלקציה
הבהרה: בדיקת רופא עיניים היא אחת הבדיקות החשובות לכל הילדים, גם אם אין להם בעיית קריאה ואפילו אם עדיין לא הגיעו לגיל הקריאה. מאמר זה מתייחס אך ורק לילדים, אשר כבר נבדקו על ידי רופא עיניים, גם אם הבדיקה הייתה תקינה לחלוטין והילד רואה 6/6.
ילדים בדרך כלל רוכשים את היכולת לקרוא בצורה טובה במהלך כיתה א’. בכיתה ב’ כבר מצפים מהילדים לקרוא בשטף יחסי.
אך הדיסלקציה אינה משפיעה רק על היכולת לקרוא. קריאה היא הבסיס כמעט לכל הפעילויות האקדמיות שלנו. ללא קריאה, קשה לרכוש ידע באופן עצמאי, יש יותר עומס על הזיכרון לטווח רחוק וקצר, וכל פעולה לימודית דורשת הרבה יותר משאבים, והרבה פחות פניות לתוכן של החומר הנלמד.
אחת המיומנויות המושפעות ביותר מהקושי בקריאה היא, באופן לא מפתיע, יכולת הכתיבה.
מה בין קריאה וכתיבה?
אמנם הטענה שקריאה וכתיבה הן שתי מיומנויות שונות ונפרדות היא טענה נכונה ביותר, אך הקשר בין שתיהן חזק ובלתי נפרד.
כתיבה דורשת מיומנות גרפו- מוטורית, ידע לגבי יצירת צורת האותיות ויכולת לאיית.
מיומנויות אלה אינן נרכשות כחלק מתהליך רכישת הקריאה. לכן אם רק לומדים לקרוא, ולא לומדים לכתוב, זה מצב שיכול להשמר לאורך זמן.
לעומת זאת, כדי לדעת לכתוב לא מספיק לדעת לייצר אותיות ולשרטט אותן. צריך להכיר את משמעותן, את הצליל שהן יוצרות וכו’. לכן, נראה שקשה לדעת לכתוב בלי שיודעים לקרוא.
שגיאות כתיב
שגיאות כתיב יכולות להשתפר כתוצאה מתרגול קריאה. הבעיה היא, כאמור, שעבור חלק מהילדים תרגול הקריאה קשה במיוחד. הקריאה מעייפת אותם, מתסכלת אותם ובסופו של דבר הם נמנעים מקריאה.
דיסלקציה וכתיבה
אם כן, ילדים הסובלים מדיסלקציה ומתקשים לרכוש מיומנויות של קריאה, עשויים להיתקל בקושי ממשי גם ברכישת מיומנות הכתיבה. מאמר בשם "A causal link between visual spatial attention and reading acquisition" שפורסם ב-2012 בכתב העת המדעי Current Biology התייחס לחלק הראייתי-חזותי בקריאה.
בעיות של ילדים עם דיסלקציה
על מנת לבדוק האם היכולות הראייתיות משפיעות על רכישת הקריאה בדקו החוקרים 96 ילדים בגיל הגן ילדים- עוד לפני שהתחילו לקרוא – ולאחר מכן עקבו אחריהם במשך שלוש שנים. מסקנותיהם היו, שהיכולות הראייתיות אשר נבדקו בגיל הגן יכלו לחזות את יכולות הקריאה העתידיות של הילדים בכיתות א' ו-ב'.
נושא זה חשוב במיוחד מכיוון שהוא מראה שקשיי תשומת לב ראייתיים אינם רק תוצאה של חוסר תרגול בקריאה אלא יכולים להיות אחד הגורמים לקשיי הקריאה מהתחלה.
החוקרים מצאו שהילדים המתקשים בקריאה בכיתה א' או ב', הראו קשיים בקשב הראייתי כבר בגיל הגן- עוד לפני רכישת הקריאה. למשל, הילדים שהתגלו עם הזמן כסובלים מקשיי קריאה, טעו פי 2 במספר הטעויות שלהם במטלות ראייתיות, בהשוואה לילדים שרכשו קריאה באופן נורמלי.
תוצאות אלה מצטרפות למחקרים נוספים שנערכו, ומצביעים על הקשר בין ראייה לקריאה.
החוקרים סיכמו שלא רק קשיים שמיעתיים- פונולוגיים יכולים להיות בבסיס קשיי הקריאה, אלא גם תופעות ראייתיות. לכן יש לפתח גישות חדשות המתייחסות לראייה כדרך לאבחון ולטיפול בחלק ממקרי הדיסלקציה.
ביבליוגרפיה
Franceschini, S., Gori, S., Ruffino, M., Pedrolli, K., and Facoetti, A. (2012). A causal link between visual spatial attention and reading acquisition. Curr. Biol. 22, 814–819