זוהי עונת החזרה לבית הספר, וילדים רבים שבים לכיתה עם אותה תלונה: חרדת בחינות. הם משתתפים במהלך השיעורים בכיתה, מכינים את כל שיעורי הבית, לומדים בשקדנות, ומרגישים שהם שולטים בחומר.
אך ביום הבחינה, הם קופאים או מבקשים להתחמק. הם חווים עצבנות כה עזה, עד שאינם מסוגלים לארגן את מחשבותיהם על מנת לענות על השאלות שאת התשובות להן הם הכירו בלילה הקודם.
למרות שעצבנות מתונה יכולה לסייע במיקוד של חלק מהילדים, ולהפגין ביצועי שיא במהלך הבחינה, חלק מהתלמידים חווים עצבנות כה עזה, עד שהיא פוגעת בריכוז שלהם או בביצועיהם במבחן.
מחקר על חרדת בחינות בקרב תלמידים עם הפרעות קשב
מחקר חדש בחן חרדת בחינות בקרב תלמידים עם וללא ההפרעה. החוקרים שיערו שהתלמידים עם הפרעות הקשב ידווחו על חרדת בחינות גבוהה יותר מאשר התלמידים ללא ההפרעה. שישים המשתתפים במחקר, עם הפרעות קשב וחרדת בחינות, נבחרו בקפידה על בסיס הערכות קליניות ואבחון התואם את הקריטריונים במדריך האבחוני והסטטיסטי מהדורה חמישית (DSM-IV).
תלמידים עם אבחנה פסיכיאטרית נוספת לא נכללו במחקר, כך שהחוקרים יכלו להסיק באופן סביר כי ההבדלים בקבוצה נובעים מהפרעות קשב. שישים המשתתפים במחקר, 25 נשים ו-35 גברים, נרשמו באוניברסיטה דרום מזרחית גדולה. הם גויסו מקורסים לפסיכולוגיה. קריטריוני ההכללה כללו דיווחים על הפרעות למידה עכשוויות או על הפרעות למידה קודמות, הקשורות להפרעות קשב.
בדיקות פסיכומטריות
כל קבוצה עברה בדיקות חרדה, מדד פסיכומטרי עצמי, המשמש למדידת הבדלים אישיים בחרדת הבחינות, כמאפיין פרטני למצב.
שני ההיבטים העיקריים שנמדדו היו דאגות קוגניטיביות לגבי תוצאות כישלון בבחינה, ומדדים רגשיים, תגובות מערכת העצבים האוטונומית, אשר מתעוררת על ידי הערכת מתח.
ממצאי המחקר
תוצאות המחקר אישרו את ההשערה לפיה תלמידים עם הפרעות קשב ידווחו על חרדת בחינות גבוהה יותר באופן משמעותי מאשר תלמידים ללא ההפרעות. למרות שתוצאות אלו עקביות עם ממצאים קודמים, הן מעלות את הממצאים הקודמים בהפרעות הנלוות למחלה, אשר הוסרו במחקר הנוכחי.
נתונים אלו מאפשרים קבלת תמונה ברורה יותר של הפרעות קשב, במקום הפרעות בהפרעה משותפת, כגורם לחרדת בחינות מוגברת. כפי שחזו החוקרים, נשים עם הפרעות קשב דיווחו על רמות גבוהות יותר של ההיבט הרגשי של חרדת הבחינות, מאשר גברים עם הפרעות קשב.
הבדלים משמעותיים בין הקבוצות
תשובות תלמידי האוניברסיטה עם הפרעות קשב למדדי רמות הדאגה, היו מעל סטיית תקן גבוהה יותר מאשר הציון הממוצע של תלמידים ללא הפרעות קשב.
כמעט מחצית מהמדגם של המשתתפים עם הפרעות קשב, דיווחו על רמות מובהקות מבחינה קלינית של היבט הדאגה בחרדת הבחינות. בהשוואה למשתתפי המחקר ללא הפרעות קשב, רמות הדאגה נמצאו גבוהות פי שש בקרב התלמידים עם הפרעות הקשב.
פרשנות ממצאי המחקר: טיפול בחרדת בחינות
למרות שמחקר זה הגיע למסקנה לפיה תלמידי אוניברסיטאות עם הפרעות קשב דיווחו על רמה גבוהה הרבה יותר של חרדת בחינות בהשוואה לתלמידים ללא ההפרעה, עולה כי תלמידים עם הפרעות קשב עשויים להשקיע כמות ניכרת של משאבים קוגניטיביים במחשבות שאינן רלוונטיות, המבוססות על דאגה.
לדוגמא, חלק סובלים מהסחות דעת במהלך הבחינה כתוצאה מהדאגות, מה שגורם להם לא להצליח להתמודד עם הבחינה, ולהחמיר את קשיי הזיכרון. תלמידים אלו זקוקים למיומנויות ושיטות טיפול חדשות על מנת להחליף את התנהגויות חרדת הבחינות שלהן.
חרדת בחינות, למרות שהיא אמיתית ביותר, היא בזבוז אנרגיה. אימון להפרעות קשב מסייע לתלמידים באמצעות לימוד שיטות התמודדות עם חרדת בחינות. הכלים הנלמדים כוללים:
חזרות קוגניטיביות וויזואליות של "יום המבחן המושלם" – הכוללות פרטים חושיים מדהימים.
כתיבת חיבור קצר – העוסק בחרדת הבחינות והתסמינים המתעוררים לפני המבחן.
החלפת הדיבור העצמי השלילי – באימון מטא קוגניטיבי שימושי.