מכוני אבחון ללקויות למידה

לקויות למידה מצביעות על קושי שקשור לקשת רחבה של מיומנויות, בתחום התפקודי או הלימודי, אשר מקשות על הסובלים מהן לרכוש מיומנויות מסוימות וכן מכבידות על יכולת הלמידה או על יכולת הפגנת ידע. מכוני אבחון תפקידם לאתר את לקות בזמן. אבחון מוקדם של הלקות יכול להציל את עתיד הילד.

מכוני אבחון

מתי כדאי לפנות לאבחון?

במרבית המקרים, ההמלצה לפנות לאבחון תגיע מבית הספר בו הילד לומד, או מגורם לימודי או מקצועי אחר. לעיתים קורה שההורים מבחינים בקושי או בעיה כלשהי בעצמם ומחליטים לפנות לייעוץ או לאבחון.

חשוב מאד, לפני שאתם ניגשים לאבחון, לערוך בדיקה מול הגורם שהפנה אתכם לאבחון – לרוב מדובר בבית הספר שבו הילד לומד – מה המטרה שעבורה המליצו על האבחון ועד כמה המערכת מהווה סביבה תומכת לצרכיו של הילד.

אילו סוגי אבחונים קיימים?

קיימים שלושה סוגים עיקריים של אבחונים:

  • אבחון דידקטי– עוסק בעיקר בתחומי הלמידה השונים, הקשב והריכוז. האבחון נעשה ביחס לקבוצת הגיל שאליה הילד משתייך ולפיו ניתן להעריך את יכולות הלמידה שלו, וללמוד האם קיים קושי כלשהו בתחום שמונע ממנו להתקדם בקצב הרצוי.זוהי שיטת האבחון השכיחה ביותר בקרב תלמידי בית ספר יסודי.
  • אבחון פסיכו-דידקטי– מדובר בשיטת אבחון שמשלבת אבחון דידקטי, שבודק את יכולות הלמידה, יחד עם אבחון פסיכולוגי אשר בוחן היבטים רגשיים ומתייחס לפסיכולוגיה של החשיבה. לילדים עד גיל 12-13 מומלץ לפנות לאבחון פסיכו-דידקטי רק במידה וקיים קושי רגשי מובהק.במידה ולא, מוטב להתחיל באבחון הדידקטי, ולהמשיך ולנוע משם. הדעות בנושא חלוקות, אך ישנם מומחים הממליצים לא לשלב בין בדיקה דידקטית ובדיקה פסיכולוגית, כאשר הבדיקה הדידקטית נעשית על ידי מאבחן דידקטי והבדיקה הפסיכולוגית נעשית על ידי פסיכולוג, משום
    שעל הפסיכולוג להכיר את לקויות הלמידה של הילד ולפיהן לערוך את האבחון הפסיכולוגי.
  • אבחון פסיכו-דיאגנוסטי – אבחון פסיכולוגי אשר מתייחס לרובד הרגשי בלבד, ואינו עוסק בתחומי הלמידה, הקשב והריכוז.

ישנן שתי בדיקות עיקריות אשר משמשות לבדיקה של יכולות הקשב והריכוז:

  • מבחן TOVA – בודק את רמת הקשב, ומתחלק לשני חלקים, כאשר בחלק הראשון נבדקת יכולת ביצוע של משימה יום-יומית במצב רגיל, ובחלק השני נבדקת יכולת הביצוע של אותה משימה תוך שימוש בתרופת "רטאלין".
  • מבחן BRC – מבחן שמחולק לכמה מבחנים קטנים, ובודק יכולות רחבות יותר בתחומי הקשב והריכוז.
  • שיטת NEBA – שיטה חדשה הבוחנת הפרעות קשב וריכוז באמצעות מכשיר NEBA המודד את גלי המוח.

לאילו מכוני אבחון מומלץ לפנות?

ניתן לפנות למכוני האבחון של השירות הפסיכולוגי העירוני שבסביבת מגוריכם, או למכוני אבחון פרטיים, בעלי אישורים מוכחים של משרד החינוך ומשרד הבריאות.

לפי סקרים שנעשו על ידי אוניברסיטת תל אביב, האבחונים הפרטיים הולידו תוצאות חיוביות יותר באופן ניכר מאלו של השירות הפסיכולוגי, אפילו במידת רמת המשכל של הילדים, קריטריון שכביכול אמור להיות אובייקטיבי לחלוטין.

עם זאת, קיימת בעיה בתחום מאחר ואיננו מבוקר לחלוטין על ידי המדינה, ואין תעריף ודרישות מקצועיות הקבועות בחוק. בשל התחרות ההולכת וגוברת בין אנשי המקצוע העוסקים בתחומי האבחון השונים ובין מכוני האבחון עצמם, הן במגזר הפרטי והן הציבורי, קורה לא מעט שהורים וילדיהם נקלעים למצבים לא נעימים, ומקבלים אבחון שטחי או לא מקצועי.

לכן, חשוב מאד לערוך בדיקה מקיפה ובירור מעמיק לגבי המכון בו אתם מתכוונים לבצע את האבחון והמאבחנים שמבצעים את הבדיקות, בתקווה שבקרוב תתגבש החלטה סופית בכנסת לגבי עניין זה ויקבעו תקנות שיאפשרו פיקוח מלא של מוסדות המדינה על המכונים השונים.

דילוג לתוכן