הכשלה עצמית כגורם ללקות למידה

הכשלה עצמית כגורם ללקות למידהבאופן שאינו מפתיע, לילדים שמצליחים בלימודים יש תכונות משותפות בכל הנוגע ליחס שלהם ללימודים ולהכנת שיעורי הבית, בעוד שילדים שאינם מצליחים היטב בלימודים פועלים אף הם בדפוסי התנהגות זהים.

במהלך השנים, מומחי טיפול בלקויות למידה הבחינו בשני מאפיינים משותפים לילדים שלא הצליחו בלימודים. תשומת לב להתנהגות הילד מאפשרת לגדוע מאפיינים אלו בהקדם האפשרי.

המאפיין הראשון: לילד אין אמון ביכולתו להצליח בלימודים

אם ילד מחזיק באמונה בסיסית לפיה הוא לא יצליח בלימודים, קשה לו להתמודד עם החומר הנלמד, והוא אינו נוקט במאמצים. התת מודע שלו אינו עוצר אותו מלהכשיל את עצמו, והוא מפסיק להתאמץ, היות והוא בטוח שייכשל בכל מקרה. כשהוא מנסה לענות על שאלות בחומר הנלמד, הוא בדרך כלל מנחש.

מורים נתקלים בילדים רבים שיודעים את התשובות, אך חוששים להביע אותן בכתב. הם נוטים לשאול: "האם זוהי התשובה הנכונה? ואולי זו? אני לא בטוח". הם זקוקים לתחושת ביטחון, ובהעדרה, מבצעים טעויות בכוונה לפני שהם מנסים לענות. חוסר אמון זה עשוי להוות מכשול עליו קשה להתגבר, אך ניתן להתמודד עימו.

ראשית, הילד זקוק למעט עידוד

זה מדהים לראות עד כמה משפיעה על הילד הידיעה שמישהו מאמין בו. כשהילד יודע שהוריו ומוריו מאמינים ביכולותיו, הוא בטוח יותר בעצמו ומשתדל יותר. עידוד זה צריך להיות בונה ופשוט. ההורים צריכים להגיד לילד "אתה יכול לעשות זאת!"

כך הם מגלים עניין אמיתי בלימודי הילד ומסייעים לו באופן פעיל בשיעורי הבית ובביצוע המטלות היומיומיות, כהוכחה לתמיכתם. התנהגות זו מעניקה לילד דחיפה רבת ערך בבניית הביטחון העצמי שלו.

שנית, תרגול מוביל לשלמות

כל ילד יכול להצליח בלימודים אם הוא מקפיד על תשומת לב. למידה היא מיומנות בה כל אחד יכול לשלוט. הילד עשוי פשוט להזדקק להקדשת יותר זמן ומאמץ בלימודים, לתרגל בעיות חשבון, לכתוב חיבורים טובים, ולחוש בנוח עם מטלותיו.

יתכן שהוא פשוט צרי להתחיל לגלגל את הכדור, ובהמשך להיווכח שהוא מסגל למעשה ללמוד ולקבל ציונים טובים, ככל שהוא מתרגל יותר. מה שמוביל למאפיין השני.

המאפיין השני: ילדים סבורים שכל תורת הלימוד כרוכה בבהייה בספרי לימוד

אך למעשה קיימות אינספור שיטות בהן יכול ילד להשתמש כדי לקבל סיוע בשינון מידע ופיתוח זיכרון. המטרה שלו צריכה להיות הבנת השיטות שעובדות עבורו. יתכן שהוא אינו זוכר הרבה כשהוא קורא ספר לימוד משעמם, אך הוא יכול לזכור את אותו מידע בקלות, כאשר הוא מוצג באופן שונה, באמצעות סרטוני וידיאו או פורמט קולי.

הבנת סגנונות הלמידה המתאימים לילד מסייעת לו ללמוד באופן יעיל ביותר כך שהוא יכול להבין איזו שיטת למידה עליו לנצל. כך ניתן לשנות את גישת הילד ללימודים ולאפשר לו ללמוד מתוך מוטיבציה המובילה לחריצות ועידוד מההישגים, ולא מתוך מצב נואש. הלימוד אינו נתפס עוד כמשימה חסרת טעם, אלא כחלק חשוב מהצלחתו הכוללת בלימודים.

הבנת המכשולים אותם חווה הילד

כפי שניתן לראות, שתי תכונות רווחות אלו בקרב ילדים אינן מאפשרות להם לממש את יכולותיהם בלימודים, וכשהורים מבחינים במאפיינים אלו, הם מבינים שכישלון הילד אינו קשור ליכולת אינטלקטואלית. אמנם זה מתסכל שהילד חסר ביטחון לגבי יכולותיו בלימודים, אך הורים צריכים להתבונן על הצד החיובי של המצב, היות וניתן לעשות משהו בקשר לזה!

אין כל צורך להשיג לילד עזרי למידה מורכבים או שיטות למידה שרק יבלבלו אותו, שכן הוא יצליח להוציא מעצמו את המיטב, כשהורים ומורים יעודדו אותו לגבי יכולותיו ויתאימו עבורו את השיטה המתאימה לו באופן אישי. כך הילד מקבל דחיפת ביטחון, שזה כל מה שהוא צריך על מנת ליישר קו עם חומר הלימודים ולהגיע להישגים גבוהים.

דילוג לתוכן