אבחון מוקדם של לקויות למידה

אבחון מוקדם של לקויות למידהאבחון ילדים לקויי למידה נפוץ היום הרבה יותר מבעבר. ישנן שתי סיבות לגידול הזה:
הראשונה היא היכולת המתפתחת להציל תינוקות פגים וילודים במצבי סיכון, שבעקבות לידה מוקדמת או סיבה דומה סובלים מפגיעות שונות.
השניה היא המודעות הגדלה והמחקר בתחום, שמאפשרים לילדים רבים לקבל אבחון מתאים ולהשתלב היטב במערכת החינוך.

החשיבות של אבחון נכון אינה רק ביכולת לשלב את הילד בכתה מבחינה לימודית, אלא גם במניעת קשיים רגשיים וחברתיים, הנובעים לעתים מאוטיזם.
הפיגור אחר החברים ללימודים מתבטא בתסכול רב וגורם לתדמית מוטעית ותגובות לא מתאימות מהסביבה.

חשוב לדעת כי השם "בעיות למידה" כולל בתוכו בעיות שונות, בין היתר כאלה הנובעות מגורמים סביבתיים, מקשיים רגשיים ומרמת תפקוד אינטלקטואלי נמוכה.
בין בעיות הלמידה ניתן למצוא גם "ליקויי למידה"- תסמונת ספציפית שמקורה בליקוי בתפקוד מערכת העצבים המרכזית. מקור ליקויי הלמידה הוא תורשתי או טראומטי (בעקבות פגיעה או מחלה מוחית). הליקויים מתבטאים בקשיים ברכישה ובשימוש בכמה מיומנויות, כגון כתיבה, קריאה, המשגה או יכולת מתמטית.

למי מומלץ לגשת לאבחון?

כיום נהוג להפנות  לאבחון ילדים שמתקשים במהלך הלימודים או שמראים פערים משמעותיים בין כישורים שונים של למידה, למשל ילד שמתקשה בכתיבה אך מתבטא היטב בעל פה.

לרוב היועצות בבית הספר הן שמפנות את הילד לאבחון, לעתים בעקבות פניה של ההורים או של אחד המורים שחשים כי היכולת האמיתית של הילד לא מתבטאת היטב בהישגיו הלימודיים.

תופעות שמלמדות על ליקויי למידה יכולות להיות קשיי קשב וריכוז, קשיי זיכרון, קשיים בהתמצאות מרחבית, אבל גם בעיות מוטיבציה וקשיים רגשיים לעתים מרמזות על קשיי למידה.
כדאי לבצע את האבחון בשלב מוקדם כדי למנוע צבירת פער בין הילד לחבריו ללימודים ולאפשר לו לקבל את כל העזרה שהוא נדרש לה.

תהליך האבחון

תהליך האבחון נעשה על ידי מספר מומחים מתחומים שונים- חינוכי, רפואי ופרא רפואי, או לחילופין על ידי מומחים בעלי ידע בכל התחומים הנ"ל.

ישנם מספר סוגים של אבחונים:

א.    אבחון פסיכולוגי אבחון התפקוד השכלי של הילד. נערך על ידי פסיכולוג חינוכי.

ב.    אבחון פסיכודידקטי אבחון התפקוד השכלי של הילד יחד עם אבחון היכולות האקדמיות שלו. נערך על ידי פסיכולוג חינוכי.

ג.    אבחון דידקטי אבחון הישגי הילד במיומנויות אקדמיות שונות. לעתים מתחלק לתחומים כמו אנגלית, חשבון ושפה.

ד.    אבחון ליקויי- למידה- אבחון שמטרתו לאתר קשיים ספציפיים בתוך תהליך הלמידה.

אבחון קשיי למידה כולל:

  • תחקור הורי הילד והצוות החינוכי לגבי נקודות החוזק והחולשות של הילד.
  • בדיקה מקיפה של כל תפקודי הלמידה, ביניהם: יכולות קשב וריכוז, זיכרון, קריאה וכתיבה, שפה, חשבון, חשיבה מופשטת ומילולית, הבנת הנקרא, תפיסה חזותית ושמיעתית ועוד. השוואת היכולות של הילד ליכולות בני גילו.
  • בסיום האבחון נערכת פגישת סיכום ובה ניתנת חוות דעת מפורטת, ובה מפורטים ממצאי האבחון
  • בפגישה ניתנות גם המלצות לדרכי טיפול המותאמות באופן אישי לכל ילד בהתאם לצרכיו.

למה כדאי לבצע את האבחון?

האבחון מאפשר לילד לקבל סיוע מתאים, כדי שהישגיו הלימודיים יהיו תואמים ליכולותיו.
בהתאם לתוצאות האבחון, נקבעים לילד שיעורים פרטניים, עזרי לימוד וכן הטבות והקלות שונות כגון: הארכות זמן בבחינות ולעתים אף בחינות בעל פה. פרט לסיוע בתוך מערכת החינוך, האבחון יכול לסייע בבחירת טיפולים פרא- רפואיים נוספים, למשל קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, ריפוי בדיבור וטיפולים רגשיים.

החשיבות של אבחון ושל טיפול מתאים עבור הילד ומשפחתו היא עצומה. האבחון משחרר את הילד מהסטיגמה ומהתדמית ה"נכשל" ומאפשרת לו לממש את יכולותיו בצורה מרבית.

דילוג לתוכן