על לקות למידה שפתית

לקות למידה שפתיתישנן לקויות למידה רבות שיכולות להתגלות בשלבים שונים בחיי הילדות ואפילו בחיי הבגרות – כאלה שלא התגלו קודם לכן מפאת חוסר ידע או חוסר תשומת לב.

לקות למידה נפוצה מאוד היא דיסלקציה (גם לה יש סוגים שונים ודרגות חומרה שונות), שלרוב באה לידי ביטוי בקשיי קריאה וכתיבה, ובשל כך היא מתגלה בשלבי הגן המאוחרים או בבית הספר כשמבחינים שהילד מתעכב בלמידה לעומת ילדים אחרים בכיתתו.

ישנן לקויות אחרות שמופיעות בגיל צעיר יותר והן משפיעות על יכולות הלמידה של הילד ואולי גם להגביר את הסיכוי להופעת לקויות למידה. אחת הלקויות היא לקות שפתית.

מהי לקות שפתית?

לקות למידה שפתית היא סוג של הפרעה שגורמת לפגיעה ביכולת של הילד להבין את הנשמע ולהביע את עצמו באמצעות המילים. בגילאים צעירים של הילדות הלקות השפתית תבוא לידי ביטוי בכך שתהיה הפרעה ביכולות של הילד לתקשר עם הסביבה מכיוון שהוא מתקשה להבין את מה שמדברים אליו, מתקשה להבין את המשמעות שעומדת מאחורי הדברים ומתקשה להביע את עצמו במילים.

דרכי ביטוי של לקות שפתית

ילדים שסובלים מלקות שפתית יראו את זה בדרכים שונות:

  • אוצר המילים של הילד הוא קטן (לא בהכרח מעיד על לקות שפתית).
  • הילד מתקשה בפירוק המילה לצלילים הקטנים ביותר שלה.
  • הילד מתקשה בתחום התחבירי וביכולת להבין את מבנה המילים.
  • הילד מצמצם את כמות המילים במשפט. הוא משתמש במשפטים פשוטים וקצרים מאוד.
  • הילד מתקשה להבין הוראות מורכבות.
  • הילד מתקשה לנסח את דבריו במילים.
  • הילד מתקשה להתאים את הדברים שאומרים לו למטרה התקשורתית- הוא לא מסוגל להבין את הקשר בין הדברים.

גורמים ללקות למידה שפתית

לקות למידה שפתית נובעת בבסיסה מקשיים בזיכרון הפונולוגי, כלומר ביכולת לתפוס את צלילי המילה, לאחסן אותם במוח ולשלוף צלילי דיבור – צירוף אותיות, הברת אותיות ויצירת מילה. ילדים בעלי לקות שפתית מתקשים לחזור על מילים שאינן קיימות בשפה המדוברת (מילות תפל).

ללקות למידה שפתית ישנם כמה גורמים: גורם תורשתי – הלקות היא תורשתית ויכולה לעבור בין בני המשפחה, קשיים במהלך ההיריון והלידה, קיפוח מצד הסביבה, מחלה מטבולית (הפרעות בחילוף החומרים הגוף), אוטיזם וחירשות.

ביטויי הלקות השפתית

ישנן כמה דרכים שבאמצעותם הלקות השפתית יכולה להתבטא. יהיו מקרים שילד בעל לקות שפתית יראה קושי בתחום מסוים ולא יהיו בעיות בתחומים אחרים של הלקות לעומת פעמים שבהן הלקות תבוא לידי ביטוי ביותר מסוג אחד של לקות שפתית.

  • לקות צורנית – הילד מתקשה להרכיב משפטים מורכבים וגם להבין אותם, סדר המילים במשפט מתבלבל, הוא משמיט מילים שלמות שצריכות להיות בתוך המשפט, הוא משמיט את המיליות במשפט, הוא מתקשה בשמות עצם ובהטיית פעלים והוא לא מבין מילות שאלה וגם לא משתמש בהן.
  • לקות סמנטית – אוצר המילים של הילד הוא דל, עולם המושגים שלו לא מתאים לזה של ילדים בגילו, הוא מתקשה להשתמש במילות תואר, בפעלים ובמילות קישור, הוא מתקשה בהבנת מילים מופשטות, בהבנת ביטויים, מילים דו-משמעויות ומטאפורות.
  • לקות פרגמטית – הילד מתקשה באינטראקציה מילולית תקינה (שיחה בתורות: אני מדבר, מישהו עונה לי, שואלים אותי, אני ממתין לתורי וכולי), הוא מתקשה בהבחנה בין עיקר לטפל, מתקשה לשמור על נושא השיחה, הוא מתקשה להבין תוכן של דברים והוא יכול לדבר לאט מדי או הרבה מדי.

אבחון הלקות השפתית והטיפול בה

אצל פעוטות בני שנתיים עד שלוש ניתן לאבחן בעיה שפתית כאשר הם מתחילים לדבר מאוחר, הם מדברים מעט מילים, המלמול הוא אחיד ולא מגוון, הם אומרים מילים עם עיצורים מעטים, הם מתקשים לשלב יחד כמה הברות והם משמיטים או מחליפים הברות וצלילים פעמים רבות.

אצל ילדים בני ארבע עד חמש ניתן לאבחן את הבעיה כשיש שיבושי מילים שהם לא עקביים – אומרים אות מסוימת במילה אחת אך לא אומרים אותה במילה אחרת, הם מתקשים לחקות מילים, הם מבינים את השפה טוב יותר מאשר מדברים אותה, הם מהססים בזמן דיבור, מתקשים לומר מילים ארוכות ואפשר להבחין גם בחוסר קואורדינציה סביב הפה.

במידה ועולה חשד לכך שקיימת לקות למידה שפתית, מומלץ לגשת עם הילד לקלינאית תקשורת כדי שתקבע את הרמה של הלקות ואת רמת המובנות של הדיבור – איכות הקול של הילד, איכות היגוי המילים ועד כמה הדיבור שוטף.

לאבחון יש שלוש מטרות: בדיקת הפער בין הרמה השפתית של הילד עצמו לבין הרמה שצופה מקבוצת גילו, איתור התחומים שבהם הילד חזק ביכולותיו השפתיות ולאתר תחומים שפתיים לא טובים שדורשים טיפול.

דרכי טיפול

טפול בלקות שפתית נעשה יחד עם קלינאי תקשורת שמאמן את הילד או את המבוגר בעל הלקות ומדריך אותו בעזרת תרגילים בשיפור יכולת הדיבור שלו.

דילוג לתוכן