מהו אבחון דידקטי?

אבחון דידקטי הוא הערכה מקיפה של תפקודים שונים הקשורים בלמידה כגון: יכולות שפתיות, זיכרון ותפיסה, קריאה וכתיבה, חשבון, יכולות אינטלקטואליות ומיומנויות ארגוניות.

אבחון דידקטי

למי כדאי לגשת לאבחון דידקטי?

כיום ישנם מספר אבחונים אפשריים לילד הסובל מבעיות בלמידה והפסיכולוגית החינוכית או יועצת בית הספר יכולות לסייע בבחירת האבחון המתאים.

חשוב לדעת כי אבחון דידקטי אינו מעריך את התפקוד הרגשי או את רמת האינטליגנציה ולכן הוא מתאים כאשר נראה שבעיות הלמידה של ילד אינן נובעות ממניע רגשי והוא לא סובל מבעיה בהבנה, אלא מקשיים ספציפיים באחד או יותר מכישורי הלמידה הנדרשים.
האבחון הדידקטי מתבקש באופן מיוחד כאשר נצפית בעיה מסוימת בתחום מיומנויות הלמידה כמו קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, חשבון או אנגלית.

האבחון הדידקטי יוצר תמונת מצב מפורטת ביותר בכל הנוגע ליכולות למידה שונות ובכך יתרונו.

מי עורך את האבחון?

אבחון דידקטי נערך על ידי אנשי מקצוע ממגוון תחומים, או בעלי ידע בתחומים השונים הקשורים ביכולות הלמידה, ביניהם: חינוך, פסיכולוגיה, שפה, מוטוריקה, התפתחות הילד ושיטות למידה.

כדאי שהמאבחנים יהיו בעלי השכלה אקדמית בתחום הפרעות למידה, כמו גם באבחון פסיכולוגי, חינוכי או למידתי. ידע תאורטי מספק אמור לאפשר למאבחן לבצע את המבחנים כראוי וכן לנתח את הממצאים באופן יסודי ומהימן ולספק חוות דעת מבוססת.

חשוב לוודא שהמאבחן עוסק באבחונים לבני הגיל הרצוי, ושהוא יוצר עם הילד קשר חיובי ונעים. ניתן ורצוי להתייעץ עם יועצת בית הספר, עם פסיכולוג חינוכי או עם הורים אחרים לגבי המאבחן.

מהלך האבחון

מומלץ לערוך את האבחון בשני מועדים שונים או יותר, על מנת למנוע התערבות של גורמים כמו עייפות או עצבנות בהערכה.
האבחון כולו לוקח כ 4-6 שעות ואמור לכלול את החלקים הבאים:

  1. קבלת רקע מפורט על הילד מההורים והצוות החינוכי- עבר רפואי, התפתחותי ולימודי.
  2. הערכת פוטנציאל אינטלקטואלי.
  3. הערכת קריאה, כולל הבנת הקריאה, שטף הקריאה ופענוח הנקרא.
  4. הערכת כתיבה על מרכיביה- בדיקת איות ויכולת מוטורית.
  5. הערכת מערכות שפה נוספות, המנבאות יכולת קריאה וכתיבה: מודעות פונולוגית, הבעה בעל פה, אוצר מלים, הבנה משמיעה ועוד.
  6. הערכת תפקודי זיכרון.
  7. הערכת יכולת תפיסה חזותית ותפיסה חזותית- מוטורית (העתקת צורות).
  8. הערכת תפקודי ארגון ותכנון- חשיבה ועיבוד מידע, יכולות קשב.
  9. הערכת יכולת מתמטית ותפיסה כמותית- רמת הידע, ביצוע חישובים, בדיקת יכולות חשיבה מתמטית.
  10. הערכת תפקוד באנגלית/ שפה זרה (אם נלמדת)- רמת הידע, יכולות הקריאה והכתיבה ואוצר המלים.

כל היכולות נבדקות בהתאם למצופה מרמת הגיל של הילד.

סיכום האבחון

במפגש סיכום ניתן להורים דו"ח מפורט, הכולל את כל המבחנים שנעשו ופירוט של יכולות הילד בכל אחד מהתחומים: תפיסה, יכולת חזותית ושפתית, יכולות אקדמיות בחשבון, קריאה, כתיבה ושפה זרה.
בנוסף, ניתנות המלצות לתכנית עבודה מתקנת, באם יש צורך. תכנית כזו כוללת בין היתר דרכי למידה מתקנות, אסטרטגיות למידה רצויות והתאמת הבחינות לפי הגדרות משרד החינוך.

שיחה זו מהווה הזדמנות להורים להעלות שאלות, להתייעץ לגבי קשיים יומיומיים של הילד ולחשוב יחד על שיטות מתאימות לעזרה בשיעורים וחיזוק נקודות החולשה של הילד.
את תכנית העבודה שנבנית עבור הילד כדאי שהמאבחן יעביר ישירות גם למורים ובמיוחד למורה המחנך, על מנת שיכיר בקשיים הספציפיים של התלמיד ויוכל לעזור לו באופן מותאם ונכון.

אבחון דידקטי הוא צעד משמעותי עבור הילד וההורים, כיוון שהוא מאפשר לזהות את הקשיים ולהתמודד איתם באופן מתאים. הדבר משמעותי לשיפור ההישגים הלימודיים של הילד, כמו גם לחיזוק בטחונו העצמי ותחושת המסוגלות שלו.

ראו גם:

מה עושים כאשר איבחון דידקטי לא עוזר?

ערכת מיפוי אלול ותלמידים בעלי לקויות למידה

דילוג לתוכן