תרפיה באמנות לטיפול בדיסלקציה

תרפיה באמנות לטיפול בדיסלקציהטיפול באמצעות תרפיה באומנות נמצא כמועיל מאוד במגוון מצבים ובהם גם כאשר מאובחנים קשיים ולקויות בתחום הלמידה.

הורים רבים לילדים בעלי דיסלקציה ובכלל – ליקויי למידה על פי הגדרתם הרחבה, חשים שהילד זקוק ליותר מאשר הוראה מתקנת או התייחסות לרבדים הגלויים של לקות הלמידה.

אכן, נמצא שרבים מבעלי הדיסלקציה, המתבטאת בקשיים ברכישת הקריאה וביכולת לקריאה שוטפת, מפיקים תועלת רבה מהתייחסות ללקות גם ברמה הרגשית. טיפול רגשי, יש לדעת, איננו חייב להיות אך ורק באמצעות שיחה ופסיכותרפיה שפתית. באמצעות הבעה וחשיפת העולם הרגשי תוך כדי יצירה ניתן להשיג הצלחות מפתיעות ואף יוצאות מהכלל.

תובנות באמצעות היצירה

תרפיה באומנות יכולה ללבוש צורות רבות. כדאי לבחור תחום שאליו מרגישים משיכה מסוימת, אך בהחלט לא חייבים מידה של כישרון בכדי להפיק תועלת מהטיפול. חשוב לזכור שמטרת הטיפול איננה ללמוד לצייר טוב יותר, לנגן יפה יותר, או לכתוב יצירת מופת לירית לכשעצמה. מטרתו של הטיפול היא להגיע אל רבדים תת מודעים, רבדים נפשיים שלא תמיד קל להגיע אליהם באמצעות שיחה רגילה, שבה האינטלקט והרציונל תופסים מקום חשוב.

במיוחד עבור בעלי דיסלקציה כמו גם בעלי לקויות למידה אחרות, יש יתרון חשוב לתרפיה שאיננה בהכרח נוגעת במילים, לכזאת שיכולה לשים בצד את המחשבות, את התהיות המודעות, לעיתים גם תחושה (לא בהכרח מוצדקת) של כישלון וחוסר יכולת. היכולת לשים בצד את השיפור הלימודי ולהיכנס למוזה יצירתית מאפשרת הגעה לתובנות בצד תחושה של פורקן רגשי והנאה מיצירה אומנותית.

אפשר לחתור לשינוי

תרפיה באומנות לא נועדה להביא לבדה למהפך ביכולת הלמידה. עיסוק באומנות, שיש בו גם ההזדככות הנפשית, לא אמור לסייע לבעל הדיסלקציה לקרוא בצורה שוטפת יותר או להימנע משגיאות כתיב או תחביר. לרוב, תרפיה באומנות תתקיים לצד שיטות כגון הוראה מתקנת ושימוש בשיטות נוספות שייסעו בפן התפקודי בלמידה. עם זאת, לתרפיה באומנות בהחלט יש משמעות בחתירה לשינוי.

באמצעות האומנות ניתן לבטא רגשות של תסכול או כעס בצורה מעודנת ואפקטיבית יותר. באמצעות האומנות ניתן למצוא פורקן לצורך בהישג מהיר, הצלחה, חוויה חיובית. באומנות, ביצירה בעלת מטרה תרפויטית, אין צורך בשיפוטיות לא מצד המורה, המדריך, המטפל, ולא מצד היוצר עצמו.

בקרב ילדים בעלי דיסלקציה – שיפור ניכר נרשם בביטחון העצמי, ביכולת הלמידה בבית הספר, בקשרים חברתיים. בקרב מבוגרים הסובלים מדיסלקציה – ניכר שיפור בהישגים אקדמיים, שיפור גם בהישגים במקום העבודה, ביטחון עצמי משופר ועוד.

לא לכולם ברור שהבעה ביצירה מבוססת על מנגנון טבעי, שנמצא לא רק בקרב ילדים קטנים. ההבעה באומנות וביצירה היא טבעית, הגם שמבוגרים רבים איבדו את החוש הטבעי לכך. באמצעות שימוש באומנויות שונות מגלים אפילו המבוגרים גישה לילד הפנימי שבתוכם, למעיין של יצירה שמספק עונג ומצליח להביא לשינוי ברבדים שונים בחיים.

מטפלים מוכשרים ומוסמכים

כאשר מבקשים להתחיל בתרפיה באומנות כדאי לחפש מטפל או מטפלת שעימם מרגישים כימיה מידית. תרפיה באומנות יכולה להתקיים באמצעות שימוש בכלים של ציור, צילום, משחק ודרמה, כתיבה יצירתית. חשוב לדעת שיש מטפלים בעלי התמחות מיוחדת בילדים, ויש כאלה שמטפלים בעיקר במבוגרים.

מטפלים באומנות יהיו בדרך כלל בעלי הכשרה והשכלה מתאימים, לעיתים גם אומנותית גם עם דגש על תהליכים נפשיים. חשוב שהמטפלים יהיו בעלי ידע בתחום לקויות הלמידה והדיסלקציה, שכן אז ניתן יהיה להפיק מהתרפיה ערך מוסף ותועלות שצפות תוך כדי ההתקדמות. רבים מהנעזרים בתרפיה באומנות מגיעים למטפלים באמצעות המלצות שקיבלו מאחרים במצבם – כגון המלצות של הורים לילדים בעלי דיסלקציה.

דילוג לתוכן