מהו אבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטיאבחון פסיכודידקטי הוא אבחון שמשלב בין התחום הפסיכולוגי- הערכת תפקוד אינטלקטואלי ומצב רגשי, לבין התחום הדידקטי- אבחון מיומנויות לימודיות שונות.

כיוון שהוא נוגע בתחום הפסיכולוגי יחד עם התחום הדידקטי, הוא מבחין בין התחומים ומאפשר הערכה כללית של המקור לקשיים הלימודיים של הילד ובכך ייחודו של האבחון.

האבחון הפסיכודידקטי נערך על ידי פסיכולוגים חינוכיים, בעלי ניסיון בהעברת אבחונים מסוג זה. יועצת בית הספר או הפסיכולוגית החינוכית יכולים לסייע בהמלצות על מאבחן מתאים וכן כדאי להתייעץ עם הורים אחרים. חשוב שהמאבחן יהיה בעל הכשרה מתאימה ובעל ניסיון בתחום וכמובן שייצור קשר חיובי ונעים עם ההורים ובעיקר עם הילד.

למי כדאי לעבור אבחון פסיכודידקטי?

כיום ישנם מספר אבחונים אפשריים לילד הסובל מבעיות בלמידה והפסיכולוגית החינוכית או יועצת בית הספר יכולות לסייע בבחירת האבחון המתאים.

אבחון פסיכודידקטי מומלץ כאשר ילד מראה קשיים כלליים או ספציפיים בלימודים, אך מקור הקושי אינו ברור. במיוחד כדאי לפנות לאבחון כזה אם ישנו חשד כי קשיים רגשיים שונים משפיעים על התפקוד הלימודי, אם יש ספק לגבי ההבנה של הילד, או כאשר נדרשת הבנה כוללנית של קשיי הלמידה. אבחון כזה מומלץ גם אם יש התלבטות לגבי מוסד הלימודים המתאים לילד.

מהלך האבחון

מומלץ לערוך את האבחון בשני מועדים שונים או יותר, על מנת למנוע התערבות של גורמים כמו עייפות או עצבנות בהערכה.
האבחון כולו לוקח כ 4-6 שעות ואמור לכלול את החלקים הבאים:

  • קבלת סקירה על העבר האישי והמשפחתי של הילד מההורים ומהצוות החינוכי. המידע הדרוש כולל עבר רפואי, לימודי, התפתחותי ורגשי.
  • הערכת אינטליגנציה.
  • הערכת היכולות בסוגים שונים של תפיסה- תפיסה חזותית, תפיסה חזותית- מוטורית (העתקת צורות), תפיסה כמותית, זיכרון, קשב ועוד.
  • הערכת יכולות הלמידה השונות-  קריאה, הבנת הנקרא, מרכיבים שונים של כתיבה, אסטרטגיות למידה, יכולת מתמטית, שפה זרה- אם רלוונטי.
  • הערכת התפקוד הרגשי.

סיכום האבחון

בסיומו של התהליך ניתנת להורים חוות דעת מפורטת, הכוללת הערכה של רמת התפקוד האינטלקטואלי של הילד, רמת ההישגים בתחומי הלימוד הפורמליים השונים, הרמה בכל אחת מן היכולות האקדמיות השונות, ותיאור הקשיים לעומת הכוחות הרגשיים שיש לילד.

ההורים מקבלים הערכה של מקור הקשיים מהם סובל הילד- האם המקור הוא בעיות רגשיות, פער לימודי אינטליגנציה או שילוב של מספר גורמים.
בסיכום ניתנות המלצות להמשך טיפול – במערכת החינוך או מחוצה לה, המלצות לגבי סוג המוסד הלימודי המתאים לילד והתאמות בחינות ברמה 1-3 , בהתאם להנחיות משרד החינוך.

זהו גם הזמן בו ההורים יכולים להתייעץ עם בעל מקצוע לגבי התלבטויות שונות שעולות אצלם, לגבי טיפולים רגשיים שונים ועזרה לימודית. לעתים כדאי שהמאבחן ישוחח גם עם הצוות החינוכי כדי שיבין את מקור הקושי של הילד וינסה לעזור לו בהתאם ליכולותיו.

לסיכום, היתרון של אבחון פסיכודידקטי לעומת אבחונים אחרים, הוא ההערכה והשיקוף של התמונה הרחבה לגבי הילד- החל ממצבו הרגשי, דרך יכולותיו האינטלקטואליות ועד היכולות וההישגים בכל אחד מתחומי הלמידה הרלבנטיים. בנוסף, אבחון פסיכודידקטי יכול לעזור בבחירת מסגרת לימוד מתאימה לילד והמלצות על טיפולי המשך כגון הדרכת הורים או מורים.

החסרון באבחון זה, לעומת אבחון דידקטי, הוא ברמת הניתוח הבסיסית יחסית של מרכיבי הקריאה והכתיבה והמתמטיקה השונים. האבחון הפסיכודידקטי אינו כולל המלצות מפורטות להוראה מתקנת כמו האבחון הדידקטי.

חשוב מאוד לגשת לאבחון מוקדם ברגע שמתגלים אצל הילד קשיי למידה, כדי למנוע צבירה של פערים לעומת שאר הכתה וכדי למנוע ממנו קשיים רגשיים וחברתיים נלווים.

למידע נוסף: אבחון פסיכודידקטי

דילוג לתוכן