מדריך לזיהוי לקויות למידה אצל ילדים

מדריך לזיהוי לקויות למידה אצל ילדיםהמודעות לתופעה של קשיים ולקויות למידה בקרב ילדים עלתה בשנים האחרונות באופן משמעותי, לקויות הלמידה עשויות להתבטא במגוון צורות הכוללות קושי לזכור אותיות, שגיאות כתיב מרובות, קריאה בצורה לא ברורה וקושי בהבעת רעיונות בכתב, חשוב לזהות מצבים אלה על מנת להקל על הילד ואף ניתן לעזור לו עוד בטרם פונים לטיפול.

אבחון

כ-10% מהתלמידים בבית הספר היסודי מאובחנים כבעלי לקויות בלמידה ומתקשים ברכישת מיומנויות למידה ספציפיות, רוב הילדים אשר אובחנו עם לקויות למידה יתקשו בקריאה ומאובחנים בדיסלקציה, דיסגרפיה או דיסקלקוליה. קשיים בלמידה עלולים להוביל אף לקשיים נלווים ביניהם קשיים רגשיים, הפרעות בהתנהגות, קשיי תקשורת והפרעות קשב וריכוז.

המלאכה של זיהוי לקויות למידה אצל ילדים אינה פשוטה כאשר ברוב המקרים הילד מפגין רמת תפקוד גבוהה ונורמטיבית, אולם על אף הרמה השכלית והכישורים הטובים הילד הוא מתקשה ברכישת מיומנויות קריאה וכתיבה וחשבון. ניתן להגדיר ילד כסובל מלקויות למידה כאשר הילד הלומד במערכת לימודים רגילה מקבל סיוע ועזרה בלימודים בעזרת הוראה מתקנת אולם הוא עדיין מציג פערים וקשיים משמעותיים ביחס לקבוצת גילו.

סוגי לקויות

דיסלקציהקשיים בקריאת מילים בשל טעויות בזיהוי אותיות, לקות בעיבוד היחידות המרכיבות את המילים, קושי בזיהוי צליל האות ובסדר האותיות הנכון בהרכבת המילה.

דיסגרפיהקושי במוטוריקה עדינה המתבטא בפגיעה ביכולת עיצוב האותיות, בגודלן, בשמירה על רווחים בין אותיות ומילים וכן בשגיאות כתיב וכתיבה איטית.

דיסקלקוליהקושי בהבנת מושג המספר, בביצוע חישובים ובעיבוד מידע חשבוני.

ישנם קשיים אותם ניתן לזהות בקרב ילדים בעלי לקויות למידה הכוללים קושי לזכור אותיות, קושי בחריזה והתאמת צלילים לאותיות, שגיאות ועצירה בקריאה, קושי באיות ובהבנת הנקרא ועוד. זיהוי קשיים אלה עשוי להצביע על לקויות למידה ולהקל על הילד בהתמודדות עם קשיי הלימוד והלקויות.

נמצא קשר בין לקויות למידה לבין קשיים בגיל הילדות המוקדמת בהתפתחות מוטורית ושפתית המתבטא באוצר מלים מוגבל, קושי בביטוי נכון של מילים, קושי בארגון ובהבנת מטפורות, הערות ציניות וכו'.

כיצד ניתן לעזור לילד?

ישנן מספר אפשרויות לעזור לילד בטרם פונים לטיפול, עזרה בבית ועבודה משותפת יכולה לכלול:

  • עידוד הילד לשתף במחשבותיו וברגשותיו, הקשיבו לילד באופן פעיל ואמפתי.
  • יש להימנע מניסיון לגרום לילד האמין כי קשייו אינם אמתיים.
  • ניתן להציג חלופות במקום דרישות באשר להתמודדות עם הלימודים.
  • יש להקפיד על תזונה מאוזנת ושינה טובה.
  • יש להקל ולסייע לילד להתמודד עם הקושי ללכת לבית הספר.
  • הסתייעו בצוות בית הספר: מורים, יועצת ופסיכולוגית על מנת לספק לילד סיוע מקצועי.
  • דברו עם הילד על הקשיים, היו כנים וישירים והציעו דרכי התמודדות עם האתגרים הניצבים בצד הלקות.
  • היו סבלניים וגלו תמיכה בעתות משבר, ייתכנו נסיגות בהתפתחות הילד אך הן חולפות ומובילות לצמיחה.

ישנן אסטרטגיות למידה אשר הורים יכולים לנסות וליישם בבית:

  • הכנה לפני השיעור הכוללת מעבר על החומר הנלמד על מנת להקל על הילד בשיעור עצמו, ניתן להשתמש באמצעי המחשה ונושאים החביבים עליו, התמודדו עם סוגיה אחת בכל פעם באופן רגוע ובאווירה נינוחה.
  • ניתן לחלק את הלמידה ליחידות קטנות בהתאם ליכולת ההתמודדות של הילד, ניתן לבדוק עם הילד אם אכן הבין את המסר אותו אתם מעבירים ולגלות הבנה נוכח טעויות בלתי נמנעות תוך למידה מהן, חזקו את הילד לנסות שוב ושוב, הקנו לילד מיומנויות חדשות בזמן שהוא במיטבו.
  • הפרידו בין הצלחה להשתדלות ותגמלו כל אחת מהן בנפרד, למדו את הילד להבחין בין סיבה לתוצאה, הקריאו לילד את החומר ועודדו אותו לעקוב אחר הכתוב, שלבו האזנה למוזיקה ופיתוח חוש קצב התורמים לקריאה וכתיבה.

דילוג לתוכן