הפרעות קשב וריכוז ADHD-ADD

מהן הפרעות קשב וריכוז?

הפרעות קשב וריכוז הן מגוון של הפרעות שונות שמשפיעות על הריכוז ועל יכולת הלמידה של האדם הלוקה בהן.

הפרעות קשב וריכוז

נתאר לעצמנו מצב מיטבי ללמידה: חדר שקט, מוזיקה חרישית – והרבה ספרים ומחברות. כך נוכל להתרכז היטב במשימה הלימודית העומדת בפנינו. לאדם הלוקה בהפרעות קשב, חדר שקט לא יעזור.

הוא סוחב איתו את הרעש בתוכו פנימה וקשה לו מאוד למקד את הלמידה שלו בספרים והמחברות העומדים לפניו. נחשוב על עצמנו מנסים ללמוד בתוך חדר רועש מאוד, כשטלוויזיה דולקת, אורות מרצדים מצד לצד ומערכת סטריאו עובדת בקולי קולות.

ברור שלא נוכל ללמוד במצב כזה כיוון שהריכוז שלנו ייפגע. את הטלוויזיה הדולקת ומערכת הסטריאו הפתוחה, סוחבים איתם אנשים שלוקים בהפרעות קשב וריכוז.

כמו כן, הפרעות קשב וריכוז מקושרות במקרים רבים להתנהגות היפראקטיבית, שהיא הפרעה מסוג דומה.

כיום מאובחנים יותר ויותר ילדים עם הפרעות קשב וריכוז וישנם מגוון כלים לאבחון הפרעות קשב וריכוז.

כיצד הפרעות קשב וריכוז מפריעות בפועל?

אחת מהיכולות החשובות ללמידה היא היכולת ליצור מדרג בין הגירויים השונים. למשל, אם אנחנו מנסים לקרוא תוך כדי שהרדיו עובד, לרובנו לא תהיה בעיה להוריד את רמת ההקשבה שלנו לרדיו, ולהתרכז יותר בקריאה.

דוגמה נוספת: תלמידים שיושבי בכיתה, מסוגלים לרוב למקד את מבטם ואת הקשב שלהם במורה, אפילו אם בחוץ זורחת השמש ועפות ציפורים בשמים. אמנם, רוב התלמידים יעיפו את מבטם לעבר ההפרעה הלא צפויה בכיתה, אך רובם יצליחו למקד חזרה את מבטם למורה. לא כך תלמידים עם בעיות קשב וריכוז שיתקשו להחזיר את המבט ולהתרכז מחדש במורה.

הבעיה שלהם היא ליצור מדרג, או היררכיה בין הגירויים השונים והכל מעניין אותם באופן שווה. קשה להם להעדיף את אחד מהדברים שמעניינים אותם, ולכן הריכוז שלהם בכיתה הוא בדרך כלל נמוך.

כיצד הפרעות קשב וריכוז משפיעות על הלמידה?

בבית ספר צריך ללמוד. כל אחד בוודאי שמע את המשפט הזה לפחות פעם אחת בחייו, אך ישנם תלמידים שהקושי שלהם לעשות זאת הוא רב משל האחרים.

תלמיד שצריך לשבת בכיתה ולהעתיק מהלוח למשל, מתקשה מאוד לעשות זאת כיוון שאחרי מספר קצר מאוד של שניות הוא משתעמם, הלוח נראה לו כמו הר ענק שצריך לטפס עליו והוא מתחיל להסתובב ולחפש את הריגוש הבא.

תלמיד שצריך לקרוא מאמר או קטע מהספר, אם הספר לא מרתק אותו מאוד בשניות הראשונות (וכולנו יודעים עד כמה זה קשה ליהנות מקריאה ישר מהמשפט הראשון) הוא מתחיל להשתעמם, האותיות מתחילות לקפוץ וההבנה של מה שכתוב יורדת באופן דרסטי.

אנשים שסובלים מבעיות קשב וריכוז בדרך כלל משיגים תוצאות נמוכות יותר ממה שהיה צפוי שיקבלו על פי האינטליגנציה שלהם, כיוון שמבחנים רגילים בהכרח כוללים את היכולת ללמוד, יכולת שדורשת ריכוז רב.

השפעות קשב יחד עם הפרעות למידה

כפי שאמרנו, הפרעת קשב יוצרת בעיה לעצם היכולת להתרכז ולנסות ללמוד. לעיתים אנשים שסובלים מהבעיה הזו סובלים בנוסף גם מהפרעות ליכולות למידה ספציפיות, כגון קושי לקרוא, קושי לכתוב או קושי בפעולות חשבון. אנשים שמתקשים להתרכז, ובנוסף על כך מתקשים לקרוא ולכתוב, סובלים למעשה פעמיים ויכולת הלמידה שלהם פגועה מאוד עד לא קיימת.

עם השנים צצו להם מיתוסים שונים העוסקים בהפרעות קשב וריכוז, ביניהם מיתוסים על הטיפול התרופתי, על הגדרת ההפרעות, על אבחונם ועוד. להרחבה: הפרכת מיתוסים על הפרעות קשב וריכוז.

עובדה נוספת היא כי הפרעות קשב וריכוז עלולות לפגוע בתפקוד המיני של גברים ונשים.

טיפול בבעיות קשב וריכוז

מקובל לומר שהפרעות קשב וריכוז מקורן במחסור בהורמון מסוים במוח. כדי לטפל במחסור הכימי הזה, נותנים אותו באופן מלאכותי על ידי תרופה. התרופה נקראת ריטלין, והיא עוזרת לאותם תלמידים ליצור היררכיה ומדרג בין הגירויים שמקיפים אותם.

לאחרונה נשמעות קריאות נגד השימוש בריטלין כיוון שכמו כל תרופה, יש לה השפעות לוואי. לעומת זאת, מחקר חדש שנעשה על ידי מנהל התרופות האמריקאי קובע כי ריטלין לא מסוכן לילדים. ישנם תלמידים שהמחסור בתרופה אכן קריטי בשבילם ובלעדיה הם לא יוכלו ללמוד, וישנם תלמידים שהתרופה איננה מועילה להם ובהם ניתן לטפל בשיטות אלטרנטיביות כגון ביופידבק ובטיפולים משלימים כמו תרפיה באמצעות בעלי חיים, הידרו – תרפיה או ספורט – תרפיה, שיטת אלבאום ועוד.

על פי מחקרים רבים, דרך נוספת לטיפול בהפרעות קשב וריכוז הינה באמצעות אומגה 3. על פי המחקרים, יתרונותיה של אומגה 3 לטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז הינם רבים, כיוון שאומגה 3 מפחיתה את חומרת התסמינים של ההפרעה, ובכך מקלה על תפקוד הילדים.

אימון אישי להתמודדות

מבוגרים יכולים להיעזר באימון אישי להתמודדות עם הפרעות הקשב והריכוז בחיי היומיום וההתייחסות האישית כלפיה. תהליך האימון האישי יצמיח תיעול של ההפרעה למחוזות חדשים.

ראו גם:

הקשר בין דיסלקציה למודעות פונולוגית

רשלנות רפואית ולקויות למידה

דילוג לתוכן