ההשלכות של חוסר אבחון הפרעות קשב וריכוז

19362825_xxlהפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירולוגית התנהגותית שבאה לידי ביטוי בכמה אופנים: הפרעת קשב וריכוז משולבת עם התנהגות אימפולסיבית והתנהגות היפראקטיבית, הפרעת קשב בלבד ללא שום תופעה שנלווית אליה והפרעה של התנהגות היפראקטיבית משולבת בהפרעת קשב קטנה.

אנשים שלוקים בהפרעת קשב וריכוז, על סוגיה השונים, מתקשים מאוד לנהל את חייהם בצורה רגילה כמו שאנשים שלא לוקים בהפרעה עושים.

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז מתנהגים בצורה שנראית לעין כאילו שאין להם כל מעצורים. הם לא מצליחים לעשות דברים שונים לבדם (הכוונה היא בתחומי ההתנהגות במסגרות חינוך, בבית, בחברת ילדים אחרים וכדומה) ללא עזרה של ההורים, אדם מבוגר, מורה, מטפל התנהגותי ועוד.

כאשרהם מתפקדים כמעין  "שוטרים" ומציבים לילדים גבולות ומעצורים. בקרב מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז המצב הוא שונה מכיוון שהם למדו איך להתנהל עם עצמם בחיים והם רכשו כלים להתמודדות.

מאפייני ההפרעה

הפרעת קשב וריכוז מלווה בכמה מאפיינים בולטים מאוד לעין שבהרבה פעמים הם תולדה של יחס החברה לאנשים שלוקים בה. ישנם מאפיינים רבים מכיוון שההפרעה הזאת מורכבת ממספר הפרעות. נפרט כמה מאפיינים בולטים במיוחד:

מאפיין אחד בולט הוא חוסר מוטיבציה של הילדים בלימודים מכיוון שהם לא מצליחים ללמוד בשיטות המקובלות, דבר שמוביל לשעמום. מצד שני יכול להיות מצב של מוטיבציה גבוהה מאוד בדברים שהם אוהבים במיוחד, דבר שיכול לקדם אותם להצלחה גדולה.

מאפיין נוסף הוא קשיים בארגון – ילדים שלוקים בהפרעת קשב וריכוז נוטים לאבד דברים, לשכוח דברים בבית במקום להביאם ללימודים והם נראים בעיניי אחרים כילדים מפוזרים במיוחד. לצד ה"מפוזרות" שלהם הילדים יצירתיים במיוחד והם ניחנו בדמיון פורה.

עוד מאפיין הוא קושי בוויסות רגשות. ילדים עם הפרעה של קשב וריכוז נוטים לכעוס בעוצמות גבוהות והם מתקשים במעברים בין מצבים רגשיים בתוך זמן קצר. מצב זה גורם לסף תסכול נמוך אצל הילדים שמתבטא בכך שהם לא מצליחים להתגבר על התסכולים שלהם. מצד שני ילדים עם הפרעת קשב וריכוז יכולים לחוות רגשות חיוביים עוצמתיים– הם שמחים מאוד, מתלהבים וסוחפים אחרים לתוך השמחה וההתלהבות.

מאפיין נוסף הוא קושי בהתמדה במשימות מכיוון שכל הסחת דעת הכי קטנה יכולה לקטוע את קו החשיבה שלהם, מה שגורם להפסקת המשימה שהם עושים. לעומת זאת יש מאפיין נוסף והוא יכולת לעבור בצורה קלה ממשימה אחת לשנייה. לפעמים הם מסוגלים לסיים את שתי המשימות רק בזכות היכולת הזאת כי בצורה כזאת רמת הגירוי אצלם עולה.

ישנו מאפיין של התנהגות אימפולסיבית שגורם לילדים וגם למבוגרים להתפרץ, לריב ולא להיות צייתנים לכללים מקובלים במקומות שונים. ההתנהגות הזאת גוררת אחריה ביקורת קשה מהאנשים שמסביב. מצד שני אותם אנשים אימפולסיביים הם בעלי יוזמות גדולות שמצליחים בדברים שונים כי הם לא חוששים לעשות מעשה והם מוכנים לקחת סיכונים.

מה קורה אם לא מאבחנים את ההפרעה?

ילדים שסובלים מבעיות דומות לאלה שתוארו למעלה ולא עוברים אבחונים פסיכו- דידקטיים שמאתרים את הבעיה יכולים לסבול במהלך חייהם מקשיים רבים בעקבות כל המאפיינים שפורטו.

ילדים שלא מאובחנים כלוקים בהפרעת קשב וריכוז לא מקבלים את ההקלות שמגיעות להם בלימודים, לא יכולים ללמוד בבתי ספר לחינוך מיוחד שמטפלים במיוחד בתחום זה, ילדים אחרים שמסביבם וגם אנשים מבוגרים לא תמיד מבינים את ההתנהגויות שלהם.

מה שגורם לעתים לביקורות ולהתרחקות מהם, ילדים אלה נוטים לפתח תסכולים גדולים מאוד כשלא מבינים אותם, אין מי שיעזור להם בקשיים שבהם הם נתקלים ואין מי שיתמוך בהם. ילדים שלא מאובחנים כבעלי הפרעת קשבו ריכוז יסבלו גם בעתיד מקשיים שונים כמו שהיו בילדותם מכיוון שהדברים נגררים וממשיכים איתם גם לעבר הבגרות.

כאשר ילד או אדם מבוגר מאובחן בשלב מאוחר כסובל מהפרעת קשב וריכוז, הם ייתקלו בקשיים ובמכשולים שונים בדרך כי עברו מספיק שנים שבהן הם לא היו מאובחנים, וכעת הם צריכים להתאמץ מאוד כדי ללמוד דרכים חדשות על מנת להתגבר על הקשיים.

אבחון מאוחר של הפרעת קשב וריכוז לא גורם לדברים להשתנות על כן יש צורך באבחון מוקדם אלא האדם מצריך להתחיל הכול מהתחלה בגיל מבוגר וברקע נמצאות כל השנים שבהן הוא סבל מהמאפיינים השונים שליוו אותו לאורך חייו. עליו להתגבר על הקשיים ולהתחיל להשתתף בכל מיני מסגרות טיפול שיעזרו לו להתמודד.

דילוג לתוכן