אבחון מיומנויות למידה

אבחון מיומנויות למידהמיומנויות למידה זה שם כולל לטכניקות שונות, שמטרתן שיפור הלמידה וקיצור משך הלמידה.

המהפכה הטכנולוגית ובעיקר השימוש ההולך וגובר במחשבים, סייעה ליצור עזרי למידה מגוונים, לשיפור וייעול תהליך הלמידה.

בין היתר מתאפשרת כיום נגישות גוברת למידע דרך האינטרנט ועומדות לרשותנו שיטות ארגון חדשות ומשוכללות. יחד עם זאת, מהפכת המחשוב דורשת הסתגלות ליכולות כגון הדפסה וסקירה מהירה, וגם שיטות אלה דורשות מיומנויות למידה משלהן.

אילו מיומנויות למידה אנו מכירים?

מיומנויות חשיבה
טכניקות מנטליות שמסייעות לארגון תהליך החשיבה. למשל: שימוש באסוציאציות, סיעור מוחין, גילוי סיבה ותוצאה, זיהוי יחסים בין שני גורמים, הבנת נקודות דמיון ושוני.

מיומנויות אקדמיות

  • מיומנויות של כתיבת עבודה, ביניהן ניתן למנות: שיקול דעת בבחירת הנושא, איסוף יעיל של החומר, עריכת העבודה ועוד
  • מיומנויות בהבנת הנקרא, ביניהן ניתן למנות: ניתוח כותרת ותמונה, הבנת העיקר והטפל, תמצות הרעיון המרכזי, זיהוי פסקאות, צירופי מלים ועוד
  • מיומנויות מתמטיות
  • מיומנויות של הסבר מדעי

פרט למיומנויות הספציפיות הללו, ישנן גם מיומנויות של למידה באופן כללי- למשל עבודה משותפת, האזנה פעילה, פתרון בעיות ועוד.

ניהול זמן
צורת תכנון וארגון הזמן, חלוקת המטלות באופן יעיל וכו'.

שיטות זכירה

הזיכרון שלנו מורכב מקליטת מידע, אחסונו במערכת ושליפתו בשעת הצורך- למשל בזמן המבחן. בכל אחד משלושת השלבים הנ"ל עלולות לצוץ בעיות, אך ניתן לשפר את איכות הזכירה באמצעות מודעות.

איכות קליטת המידע משתפרת ככל שאנו מרוכזים יותר בזמן הלמידה. לפיכך חשוב להימנע מכל גורם שעלול להפריע בזמן הקליטה- עייפות, חוסר נוחות, מתח נפשי, כאבים, קור או חום, צריכת אלכוהול, סמים ותרופות שונות.

אותם הגורמים בדיוק עלולים להפריע לנו בשעת שליפת המידע, כלומר ההיזכרות ולכן גם לפני מבחן חשוב כל- כך לישון טוב ולבוא "בראש נקי".

פרט לחשיבות הריכוז, הזכירה תהיה "עמוקה" יותר ככל שבשעת הלמידה נשתמש בשיטות מיון ואחסון יותר יעילות, מושג שנקרא "הבניית הידע" (למשל חלוקה לקבוצות, התבססות על ידע קיים וכו') וככל שנשתמש ביותר ערוצים כדי לזכור. למשל נזכור יותר טוב מילה שנכיר כיצד היא כתובה וכיצד היא נשמעת, מאשר מלה שנכיר רק באחד משני האופנים.

ניהול מתחים
התמודדות עם לחצים לקראת בחינות ובכלל. ניהול מתחים כולל זיהוי מצב של לחץ והכרה בו, לקיחת שליטה על המצב, הצבת יעדים מציאותיים וסדרי עדיפויות, תרגילי נשימה ותרגילי הירגעות אחרים, הימנעות מתגובות קיצוניות ועוד.

אבחון בעיות למידה

ילד שמתקשה באחת או יותר ממיומנויות הלמידה, אם בגלל שלא רכש את המיומנות או שהוא לא מיישם אותה בצורה טובה, יפגין לעתים יכולת לימודית ואינטלקטואלית נמוכה. ההישגים הלימודיים לא משקפים בעצם את הפוטנציאל האמיתי שלו. הדבר משפיע על הישגיו הלימודיים, כמו גם על איך שהוא נתפש בעיני מורים, הורים וילדים אחרים.

באבחון דידקטי או פסיכודידקטי מתגלה לעתים כי מקור הקשיים של הילד הוא בטכניקות למידה לא נכונות, או מיומנות למידה שלא רכש כראוי. באמצעות שימת דגש ולימוד נכון ועקבי של טכניקות הלמידה השונות, הילד יכול לשפר את הישגיו ולהגיע לרמה של בני גילו.

לפיכך אם ילד מראה בעיות בלמידה, חשוב להפנות אותו לאבחון שיסייע לקבוע מהו מקור הבעיה: האם הבעיות נובעות מאינטליגנציה נמוכה, מקשיים רגשיים, מליקויי למידה ספציפיים, מקושי באחת או יותר ממיומנויות הלמידה ועוד.

אם נמצא כי הסיבה לקשיים היא חסך בטכניקות למידה, ניתן לעבוד עם הילד על המיומנויות החסרות ולתרגל אותן עד לשיפור הישגיו הלימודיים.

מאמרים נוספים בנושא:
בדיקת מוכנות לכיתה א'
אבחון מוקדם של לקויות למידה
אבחון דידקטי

דילוג לתוכן