ההבדל בין אספרגר אוטיזם והפרעות קשב

18206634_xlבקרב הציבור הרחב ישנם רבים הנוטים לבלבל בין אוטיזם, אספרגר להפרעות קשב וריכוז. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שקיימת חפיפה מסוימת בין המצבים האלו, כאשר ישנם למשל רבים הלוקים באוטיזם, הסובלים בנוסף גם מהפרעות קשב וריכוז.

עם זאת, בבחינה מעט מעמיקה של הדברים, ניתן להבין חיש מהר כי בכל הקשור לשלושת האבחנות האלו, רב השוני על הדמיון. על מנת לסבר את האוזן בנוגע להבדלים, נפרט אודות כל אחד מהמושגים בנפרד.

הפרעות קשב וריכוז

הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות היא הפרעה נוירו התפתחותית שתסמיני הליבה שלה הם פעלתנות יתר (היפראקטיביות), קשיי ריכוז, אימפולסיביות וקשיי קשב. מדובר על הפרעה שכיחה מאוד, כאשר לפי ההערכות העדכניות ביותר שיש בידינו כיום, שכיחות ההפרעה נעה בין חמישה לעשרה אחוזים.

חשוב מאוד לציין כי בניגוד למה שרבים בקרב הציבור הרחב נוטים לחשוב, הרי שהפרעות קשב וריכוז לא משפיעות על האינטליגנציה של הלוקים בהן. למעשה ישנם גם אנשים רבים שאובחנו כמחוננים או כבעלי מנת משכל גבוהה במיוחד, הסובלים מהפרעות קשב וריכוז.

הספקטרום האוטיסטי

הספקטרום האוטיסטי הוא רצף של תסמונות שונות שהינן בעלות מכנה משותף עם האוטיזם הקלאסי. הלקויות מהן סובלים הלוקים בתסמונות השונות המרכיבות את הספקטרום האוטיסטי הן לקויות קוגניטיביות ולקויות תפישתיות, כאשר הלקויות משולבות בבעיה התפתחותית. מאפיין נוסף המשותף ללוקים בתסמונות על הספקטרום האוטיסטי בא לידי ביטוי בנסיגה (רגרסיה) התפקודית.

התסמינים המרכזיים המאפיינים את הלקויות השונות מהן סובלים הלוקים בתסמונות אלו הם פגמים שונים בתחום התקשורתי, בעיות התנהגות וליקויים בתחום החברתי. התנהגות אוטיסטית אופיינית כוללת התנהגות חזרתית ותחומי עניין מוגבלים מאוד וכמו כן בקרב חלק ניכר מהלוקים בתסמונות על הספקטרום האוטיסטי ניתן לאבחן הפרעות ויסות חושי והפרעות תנועה.

אוטיזם קלאסי

תסמיני האוטיזם הקלאסי נחלקים לשלוש קבוצות מרכזיות להלן:

  • התנהגות חזרתית שיכולה לבוא לידי ביטוי באמירת אותם המשפטים שוב ושוב בצורה מונוטונית, נדנוד הגוף , נפנוף של הידיים לצד הגוף ועוד.
  • הפרעות דיבור שיכולות לבוא לידי ביטוי באוצר מילים דל ביותר, שגיאות דקדוק חמורות מאוד, אי שימוש מוחלט ביכולת הדיבור ועוד.
  • קושי בהבעת רגשות וביצירת קשרים חברתיים.

בדרך כלל ילד הלוקה באוטיזם קלאסי יפתח מיומנויות תקשורת בצורה מעט איטית מהמצופה מבני גילו, אך בגיל שנה וחצי עד שנתיים וחצי תחל נסיגה שבמהלכה יאבד הילד את יכולות התקשורת שרכש עד להתחלת הנסיגה. כתוצאה מכך הורים רבים לילדים אוטיסטים מדווחים על כך שבשלבים הראשונים חששו שמא ילדיהם סובלים מליקוי שמיעה, שכן בשלב מסוים הילדים מפסיקים להגיב למשפטים שהיו ברורים להם לחלוטין עד לתחילת הנסיגה ומפסיקים ליצור קשר עין בתגובה לפניה אליהם.

אספרגר

תסמונת אספרגר כבר לא נחשבת כיום לתסמונת נפרדת שכן למרות שהיא הופיעה במהדורה הרביעית של המדריך הדיאגנוסטי והסטטיסטי להפרעות פסיכיאטריות, הוחלט להשמיט אותה מהמהדורה החמישית שיצאה לאור בשנת 2013. בכל זאת חשוב להזכיר אותה, כיוון שתסמונת זו ידועה בקרב הציבור הרחב ועדיין ישנם מטפלים המתייחסים אליה כאל ישות נפרדת ומובחנת.

בניגוד לאוטיזם הקלאסי, המאובחן לרוב כבר בגיל שנתיים או שלוש, לרוב כמעט בלתי אפשרי יהיה לאבחן ילד הלוקה בתסמונת אספרגר לפני גיל שש או שבע. בנוסף לכך, בניגוד ללוקים באוטיזם קלאסי, לרוב ינסו הלוקים בתסמונת אספרגר ליצור קשרים חברתיים ובנוסף לכך בעוד שהלוקים באוטיזם קלאסי כמעט ולא מדברים, הרי שהלוקים בתסמונת אספרגר לא סובלים מעיכוב ברכישת השפה ורמת הדיבור שלהם תקינה.

דילוג לתוכן