מבחן פסיכולוגי

מבחן פסיכולוגיהפרעות קשב נקבעות בעיקר בהתאם למצב רגשי. אמנם שורש ההפרעה הוא ביולוגי וקשור כנראה לשינוי קטן במבנה האונה הפרונטלית הימנית, אך סביב שורש ההפרעה נבנות שכבות על גבי שכבות של נסיבות רגשיות של הילד בינו לבין עצמו ונסיבות חברתיות המושפעות בין היתר ממצבו הרגשי.

לכן תהליך אבחון הפרעות קשב וריכוז כולל מבחן פסיכולוגי המצביע על מצבו הרגשי של הנבדק.

מבחן קונרס לקבלת תמונה ראשונית

לפני שנערכים מבחנים פסיכולוגיים מקצועיים, מתבצע מבחן קונרס. זהו שאלון המופנה להורים ולמורים על מנת לקבל תמונה רחבה יותר על תפקוד הילד. המבחן נמצא בשימוש על ידי פסיכיאטרים, נוירולוגים ופסיכולוגים היודעים באמצעותו טוב יותר למה לצפות.

אך שאלון זה, הצופה בהתנהגות הילד בסביבתו הטבעית נותן יותר מידע על הגורם ההתנהגותי- איתור היפראקטיביות או אימפולסיביות ופחות על רכיב הקשב.

האבחון הפסיכודידקטי

האבחון הפסיכודידקטי כולל מבחנים פסיכולוגיים, הבודקים יכולת אינטלקטואליות, חולשות וחזקות של הנבדק, ביטחון עצמי ודימוי עצמי, חרדות אם ישנן, פחדים וחששות, יכולות חברתיות ותקשורת בין אישית וסוג הקשרים אותם יוצר הנבדק, קונפליקטים שקיימים בנבדק והאם הם מפריעים לו בתפקוד.

המבחנים בודקים מרכיבים רגשיים אלה בדרכים שונות: שיחות, משחקים ועוד. המבדקים שאינם מילוליים בודקים את המתרחש בלא מודע של הנבדק.

כך יכול המאבחן להרכיב בסוף התהליך פרופיל התנהגותי של הנבדק ולעשות את החיבור בין הפרופיל האישיותי שלו להפרעת הקשב והריכוז, לבדוק האם תכונות האישיות הבולטות שלו קשורות להפרעת קשב וריכוז ויכולות לאשש את ההשערה שישנה הפרעה. ניתן להמליץ על שיטות להקל על הילד מבחינה פסיכולוגית וכך גם להשפיע על הפרעת הקשב והריכוז.

סוגי מבחנים פסיכולוגיים

המבחנים ההשלכתיים בודקים את המתרחש בלא מודע אצל הנבדק. אחד המבחנים המוכרים מסוג זה הוא מבחן רורשאך בו מוצגים לפני הנבדק קלפים עליהם מופיעים כתמי דיו בצורות מופשטות והנבדק נדרש להגיב לקלף. האסוציאציות והתגובות שמעורר הקלף אצל הנבדק יכולות להצביע על קונפליקטים, רגשות ומחשבות שאינם יוצאים באופן מודע.

במבחנים השלכתיים אחרים נדרש הילד להשלים ציורים או לומר אסוציאציה שמעורר בו ציור של צורה לא מוגדרת. מבחנים אחרים הם מבחני אינטיליגנציה כמו מבחני וקסלר הבודקים רמת משכל וכוללים מטלות רבות. כך ניתן לראות האם אי העמידה במטלות שונות קשורות לרמת אינטיליגנציה או שישנם גורמים מפריעים אחרים כמו הפרעת קשב וריכוז.

דילוג לתוכן