מפורסמים עם ADHD ו-ADD

הפרעות קשב וריכוז, עם או בלי היפראקטיביות, הן מנת חלקם של רבים באוכלוסייה – גם אם יש שיטענו שכיום יש אבחון יתר של הבעיה. כיום יש מספיק כלים להמשיך לחיות עם הפרעות הקשב והריכוז, ובחלק מהמקרים גם להפוך את החסרונות ליתרונות. בסקירה הבאה נציג בפניכם כמה מפורסמים, חלקם עילויים בתחומם, אשר ידועים כסובלים מ-ADHD או ADD. והנקודה החשובה: זה אולי מה שהפך אותם למה שהם, והשפיע על גורל האנושות כולה.

אלברט איינשטייןמפורסמים עם ADHD ו-ADD

אבי תורת היחסות אלברט איינשטיין, הנחשב לאחד הגאונים הגדולים בהיסטוריה, היה על פי הדיווחים תלמיד בעייתי: גם אם לא ברור האם הטענה שסולק מהלימודים עקב הישגיו הנמוכים מדויקת, הדעה המקובלת כיום היא שלאיינשטיין היה ADD או ADHD.

אותם אנשים אף יטענו שהעובדה שהפרעת הקשב שלו לא טופלה אז, בשנים בהן המודעות לנושא לא הייתה קיימת, היא שאפשרה לאיינשטיין לפרוח ולבטא את הגאונות שלו.

נהוג לחשוב שגם תומאס אלווה אדיסון, ממציא נורת החשמל, סבל מהפרעת קשב. הוא למד בביתו עקב כך על ידי אמו והראה עם השנים גאונות חסרת תקדים.

וויל סמית'

ב"הנסיך המדליק מבל אייר", מסופר על ילד ממשפחה ענייה, ומעט מופרע, שמגיע לגדול אצל דודיו העשירים והמפונקים. יש שטוענים שמדובר במידה מסוימת בדמותו של וויל סמית', שגילם את ה"נסיך" בתפקיד שהיה הפריצה הגדולה שלו.

סמית' תיאר יותר מפעם אחת איך הוא נחשב לילד מופרע, שהתקשה לשמור על ריכוז ולכן גם להיות חלק ממסגרות חינוכיות שונות. הוא עבד רבות על הקשבה וסבלנות במהלך חייו הבוגרים, ואף למד לנצל את נפלאות הטכנולוגיה על מנת להתמודד עם חלק מקשיי הפרעת הקשב והריכוז.

יאיר לפיד

כיום מתייחסים רבות לשנות הילדות והנעורים של יאיר לפיד, בין השאר ביחס לשאלה האם יש או אין לו תעודת בגרות מלאה (עד כמה שהדבר משנה לביצועים הנוכחיים שלו בתור פוליטיקאי). לפיד תיאר פעמים רבות את תקופת הילדות ותיאר ילד מסוגר ומכונס בעצמו, שהתקשה לעקוב אחר המורים בבית הספר והיה נטול חברים כמעט לחלוטין.

לפיד, שטען שכיום היו בוודאי מאבחנים אצלו הפרעת קשב וריכוז תוך חמש דקות, מפציר בהורים לשים לב להתנהגות של ילדיהם: לקחת בחשבון שהם לא רק "עצלנים", אלא ייתכן שסובלים מהפרעת קשב וריכוז.

ביל גייטס

אחד האנשים העשירים בעולם היה, כך מספרים, תלמיד מופרע. זה תרם לו והפך אותו לאחת הדמויות המשפיעות על העולם מבחינה טכנולוגית, מכיוון שבמקום ללמוד בבית הספר הוא התעסק בתוכנה בבית. כשגייטס נטש את הארוורד עקב ההישגים הדלים שלו, הוא הקים את חברת מייקרוסופט.

ג'ים קארי

את השחקן ג'ים קארי אתם מכירים כקומיקאי סופר מוכשר וכשחקן "בעל אלף פרצופים" (לפחות). קארי סיפר בראיונות על כך שהוא היה בילדותו הליצן של הכיתה, גם בגלל היותו נער היפראקטיבי שהתקשה לשמור על ריכוז לאורך זמן. הוא גם טען שהנסיבות האלה הן שהביאו לאישיות המוחצנת שלו ותרמו לבחירה שלו בסוג זה של קריירה.

אברי גלעד

איש הטלוויזיה הישראלי אברי גלעד נחשב כיום לאחת הדמויות הציבוריות האחריות על העלאת נושא הפרעות הקשב והריכוז למודעות, כמו גם התייחסות לפתרונות המוצעים לבעיה (בעיקר תרופות דוגמת ריטלין, אותן הוא צורך באופן קבוע מאז שנות הארבעים לחייו).

גלעד, שאף מתראיין באמצעי התקשורת רבות ומעביר הרצאות בנושא, טוען כי חייו השתנו מהקצה אל הקצה עם תחילת השימוש שלו בריטלין. הוא יוצא נגד המתנגדים לתרופות, בטענה שהם עלולים להביא לכך שאנשים הזקוקים לטיפול לא יקבלו אותו.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

שמים לב: נוירופידבק לטיפול בהפרעות קשב מחדד ריכוז ותשומת לב

אבחון תוך רבע שעה: מבחן ממוחשב חדש מציע אבחון מהיר ללקויות קשב

דילוג לתוכן