נוירופידבק לטיפול בלקויות למידה

נוירופידבק לטיפול בלקויי למידה

לקויות למידה כרוכות בבעיות בעיבוד יעיל של מידע, אשר עלולות להפריע ליכולת הסובלים מהבעיה  ללמוד, לקרוא, לכתוב, לאיית, לבצע תרגילי מתמטיקה, לארגן מידע, לפרש את המידע, לתקשר בשפה תקינה, או להבין ולפרש רמזים חברתיים.

הליקויים עלולים לפגוע קשות בתפקוד בלימודים, בעבודה ובמצבים משפחתיים וחברתיים. הישג והצלחה בחיים אקדמיים הם לעיתים קרובות הרבה מתחת לפוטנציאל האמיתי של הסובלים מלקויי למידה, אשר חשים לעיתים קרובות מתוסכלים ו"טיפשים" היות ואינם מצליחים לממש את עצמם.

מאפיינים של לקויות למידה

לשם ההמחשה, על מנת שאדם יוכל לקרוא, הוא חייב לתפוס במדויק את האותיות והמילים, הכוללות את קליפת המוח החזותית בחלק האחורי של המוח. עליו להבין אף את הצלילים הקשורים לסמלים אלו, הכוללים את קליפת המוח השמיעתית בחלקים האמצעיים הנמוכים יותר של המוח.

בנוסף, על האדם לפרש את המשמעויות של סמלים אלו, אשר מעובדים באמצעות האזור שבו שני חלקי מוח אלו נפגשים, ואין זה הכול. האדם צריך לתאם את התנועות המוטוריות של העיניים, הכוללות חלקים מהאונות הקדמיות, ולחשוב על השפה בה ישתמש, הכרוכה בחלקים אחרים של קליפת המוח הקדמית.

פעולות אלו כרוכות במידה רבה של תיאום, ואם חלק אחד או שניים של המוח איטי מידי או מהיר מידי בתקשורת עם החלקים האחרים של המוח, מתרחשות תופעות של לקויות למידה. מאפייני התופעה, אם כך, מורכבים מהיכולת של המוח לפעול, להתאים את חלקיו זה לזה ולחשוב, ללמוד ולהבין באופן יעיל.

שכן, על מנת ללמוד משהו, חלקי המוח השונים צריכים לתקשר זה עם זה. ההנחה היא כי דבר זה מתאפשר כאשר אותות חשמליים באזורים שונים של המוח תואמים זה את זה. במקביל, חלקי המוח השונים צריכים להישאר עצמאיים במידה רבה זה מזה, היות וכל אזור במוח אחראי על תחום תפקוד אחר.

כך שבמצב האופטימאלי, חלקי המוח השונים תואמים זה את זה במידה מסוימת, אך שומרים במקביל על עצמאותם. אם היבט אחד או שניים מתפקודים מוחיים אלו משתבש, עלול האדם לסבול מלקויות למידה.

כיצד פועל נוירופידבק?

נוירופידבק פועל באמצעות אימון המוח לייצר פעילות חשמל מהירה יותר או איטית יותר בחלקים נבחרים של המוח, או באמצעות אימון חלקים שונים של המוח להתאים פחות או יותר אחד לשני. המטפלים עוקבים אחר מצב גלי המוח של המטופל באופן נוח וללא כאבים, כאשר המטופל יושב על כיסא מרווח ו"משחק" פעילות גופנית כמו במשחק וידיאו הנמצא בשליטתו.

כאשר שני חלקי קליפת המוח יורים פקודות בתיאום זה עם זה, המטופל יצליח במשחק. כאשר פעילות גלי המוח יוצאת מהתבנית הרצויה, פעילות המשחק עוצרת, ואז המוח מחפש דרך לשוב אל התבנית הרצויה על מנת להרוויח יותר נקודות.

המוח עושה זאת שלא במודע, באמצעות מאמצי המטופל להשתתף בהיבטים החזותיים והשמיעתיים של המשחק, על מנת להצליח בו. הטיפול דומה לפעילות גופנית למוח, אשר לומד לייצר את התבנית הרצויה בעצמו.

דרך הטיפול בנוירופידבק

מאחר וקיימים סוגים רבים של לקויי למידה ועיבוד בעיות, ומאחר וכל אדם הוא שונה, שיטות האימון בנוירופידבק מותאמות אישית על פי הצרכים והתסמינים אותם מפגין כל אדם. על מנת למקד את הטיפול לצרכים המדויקים, מסתייעים המטפלים לעיתים קרובות במפות מוח על מנת להנחות את הטיפול.

למי מתאים הטיפול?

כמובן, הטיפול אינו מתאים לכולם, ותמיד קיים סיכון פוטנציאלי של תופעות לוואי לא רצויות בכל שיטת טיפול. מסיבה זו, יש לדון בטיפול עם איש מקצוע בעל ידע אודות המחקרים המדעיים והיישומים הקליניים של נוירופידבק, על מנת לבחור את הטיפול באופן מושכל.

דילוג לתוכן