ליקויי קשב (ADD) קשורים במקרים רבים לפגיעה בדרגה מסוימת במיומנויות חברתיות, אך אין פירוש הדבר שלא ניתן לטפל במצב. סדנת פיתוח מיומנויות חברתיות יכולה להקל משמעותית לאלו הסובלים מ-ADD, גם בגילאים צעירים במיוחד.
באמצעות סדנה מרוכזת, המספקת כלים והקניית מיומנויות פרקטיות לתפקוד משופר בבית, בסביבת בית הספר ובמצבים חברתיים, ניתן ללמוד כיצד לפתח הרגלי למידה נכונים, לתקשר טוב יותר, ולשתף פעולה עם הסביבה בצורה חברותית.
הקשר בין ADD לבין בעיות חברתיות
ליקויי קשב מונעים במקרים רבים תקשורת חברתית תקינה. כך, למשל, קשה לסובל מלקויות קשב להתמקד בשיחה העוסקת בתחומים אליהם אינו מרגיש אליהם חיבור. רף הסבלנות שלו נוטה להיות נמוך יותר, וכתוצאה מכך, לעתים הוא אינו מסוגל לתקשר בצורה עניינית ויציבה.
כתוצאה מכך, הקשרים החברתיים של הסובלים מ-ADD עלולים להיפגם. למשל, יחסי מורה-תלמיד יכולים להיות להיפגע, כתוצאה מאי-הבנה או חוסר יכולת של המורה להתמודד עם התנהגות הילד. אך מצב זה אינו מעיד בהכרח על יכולתו הלימודית, הבנתו את החומר, או היכולת שלו להשתלב בכיתה. הקשיים נובעים מבעיה בסיסית הקשורה ליכולת לנהל תקשורת בינאישית תקינה.
ברוב המקרים, הבעיה נובעת מלקויות הקשב המונעות מהילד לתקשר באופן הסטנדרטי – הדרך להתמודדות נכונה עם סיטואציה כזו היא להקנות מיומנויות חברתיות המתאימות יותר לצרכי הילד, באופן שיאפשר לו להתמודד בהצלחה עם מצבים חברתיים פשוטים, אך גם מורכבים.
מה מלמדים בסדנת מיומנויות חברתיות?
הגישה הבסיסית של סדנאות אלו היא התנהגותית-קוגנטיבית, ולכן היא מכוונת יותר להקניית מיומנויות וכלים להתמודד עם מצבים מורכבים ופחות בעלת אופי טיפולי-פסיכולוגי קלאסי. בסדנה זו, הילד לומד כיצד לפתח מיומנויות שיאפשרו לו להיות סבלני יותר, להמתין גם כשלעתים קשה לו להסביר את עצמו, ולפתח יכולת התמקדות במצבים מורכבים יותר.
כחלק מהסדנה, הילד מתנסה בכלים אלו עם ילדים אחרים, וכך גם לומד תוך התנסות כיצד להתמודד עם הקשיים האישיים והייחודיים לו. המפגש החברתי מאפשר למידה אשר איננה נעשית בוואקום, אלא באופן הדדי, תוך אינטראקציה חברתית – תהליך קריטי וחשוב במקרים אלו.
מהלך עבודה בסדנה למיומנויות חברתיות לילדים ומתבגרים עם ליקויי קשב
תוך כדי העבודה בסדנה, הילד גם מפתח ביטחון עצמי ומודעות בנוגע לקשייו האישיים, התמודדות עם חוויות פחות נעימות בהתקשרות חברתית, וכלים לשיפור ההערכה העצמית.
כך שבסוף הסדנה, ובאמצעות התמקדות בהתנהלות חברתית ובחוויות הרגשיות של הסובל מלקויות קשב, ניתן ליצור סינתזה ולהביא את השלכות הסיטואציה והבחירות שהילד עושה לכדי תודעה. כך הילד יוכל להתמודד לא רק מתוך מקום דחפי, אלא גם מתוך שיקול דעת בריא ומודע יותר.
ההבדל בין סדנת שיפור מיומנויות חברתיות לבין טיפול פסיכולוגי
חשוב להדגיש שסדנת שיפור מיומנויות חברתיות אינה תחליף לטיפול פסיכולוגי, במקרה הצורך. מטרת הסדנה היא פרקטית-יומיומית, ונועדה להקנות יכולות התמודדות למצבים יומיומיים המגלמים קשיים עימם מתמודדים ילדים עם ליקויי קשב.
אך לעתים המקור לקשיים אלו אינו רק עניין של יכולת הקניית כלי כללי, אלא עניין נפשי מורכב יותר אשר מצריך התבוננות ועבודה עמוקים. בעוד הסדנה יכולה לתמוך בשיפור חייהם של ילדים הסובלים מ-ADD באופן ניכר, היא לא בהכרח נועדה לעזור להם לפתור מורכבויות נפשיות אישיות יותר.
מבחינה זו, הסדנה פועלת באופן פרקטי יותר, מעצים יותר, וממוקדת יכולת התמודדות עם סיטואציות ממשיות בהן הילד יכול להיתקל בבית הספר, במועדון החברתי או המתנ"ס, ובהתקשרויות חברתיות שונות. סדנאות שיפור מיומנויות חברתיות יכולות להקל משמעותית על ההתנהלות היומיומית והחברתית של ילדים הסובלים מ-ADD, אך במקרים בהם ישנו צורך בטיפול מקצועי נפשי מעמיק יותר, מומלץ לקבל אותו לצד הסדנה ובנפרד ממנה.