קיומן של לקויות למידה שונות איננו מעיד על אינטליגנציה נמוכה על כישורים מועטים. לפעמים הדברים שונים בתכלית. למעשה, רבים מבעלי הלקויות השונות המקשות על כתיבה ללא שגיאות, קריאה שוטפת או אפיונים אחרים, הינם בעלי משכל גבוה למדי.
משום כך, אין פלא שרבים מבלי הלקויות פונים ללימודים גבוהים ורוצים להצליח. אך לא על אינטליגנציה לבדה נשענת הצלחה בלימודים אקדמאים, באוניברסיטה או במכללה. היכרות עם דרכי התמודדות יעילים יותר תוכל לסייע לצלוח את הלימודים בקלות רבה יותר, עם פחות מתחים, פחות תסכול ויותר הנאה.
הרגלי למידה חדשים
מכיוון שחלק מבעלי לקויות הלמידה הינם בעלי מנת משכל גבוהה, הרי שיש בהם כאלה שפיתחו בעצמם אסטרטגיות למידה אינדיבידואליות. אך בהחלט יתכן שעם תחילת הלימודים האקדמאיים מתברר שכל מיני שיטות למידה שעזרו עד כה כבר אינן טובות כבעבר. כעת, הלימודים אינטנסיביים יותר, דחוסים יותר, וכל סטודנט נדרש להחליט בעצמו באילו קורסים עליו להשקיע יותר, כמה ללמוד בכל נושא ואיך הדברים משתלבים בתוכניות להמשך החיים והלימודים.
על כל סטודנט לנצל את פרק הזמן של תחילת הלימודים בכדי לבדוק את עצמו ואת הרגלי הלמידה שלו. חשוב לתכנן סדר יום מוקפד ולבדוק היטב כמה זמן ראוי להקדיש לכל קורס ולכל נושא. אם מגלים שנושא מסוים דורש יותר מדי משאבים, כדאי לחפש אסטרטגיית למידה שונה, להיעזר בחברים, במורים פרטיים או בשיטות של למידה מקוונת.
חשוב במיוחד לתכנן באופן אופטימלי את מסגרת הזמן המוקצית ללימודים. זהו אחד הקשיים העיקריים המלווים סטודנטים בעלי לקויות למידה. במידת הצורך, כדאי להיעזר בסטופר כדי שלא ייווצר מצב שבו כל האנרגיה וכל הזמן יוקצו רק ללימודים בתחום יחיד, תוך הזנחת מטלות חשובות אחרות, בקורסים נוספים.
סיכומים וחזרות
מכיוון שלימודים אקדמיים נחשבים לעמוסים למדי, חשוב ללמוד את הדרך להתמודדות עם עומס המידע. איך עושים את זה? רצוי מאוד לסכם את השיעורים, או להיעזר בסיכומים איכותיים שכבר קיימים. במידה ונעזרים בסיכומים מוכנים, רצוי לסכם אותם מחדש, באופן המתאים לסטודנט.
לפני כל שיעור, כדאי לחזור על עיקרי החומר משיעורים קודמים ומקטעי קריאה רלוונטיים. חזרה מתמדת על החומר הנלמד מסייעת לתהליכי זיכרון והדבר מקל בהמשך, על הכנה למבחן ועל הפנמה אמיתית.
במידה ודבר מה לא ברור – אל תהססו לשאול. ניתן לומר שמי שנרתע ולא שואל רק מגדיל את הפער בינו לבין יתר הסטודנטים. במידה וקיים קושי נוסף להבין את הדברים, כדאי להיעזר בחברים ובהחלט ניתן למצוא מידע נוסף גם באינטרנט.
למותר לציין שלא כדאי לוותר של הגעה לכמה שיותר שיעורים. גם אם חובת הנוכחות גמישה וגם אם מרצה זה או אחר לא ממש מקפיד על הנוכחות, הרי שקריאה בספרים לא תמיד מספיקה. בשיעור תוקפים את החומר מזוויות נוספות ונעשית אינטגרציה של הדברים, מה שעוזר מאוד להפנמה ולהבנה.
שיעורי עזר והקלות
הזכרנו כבר את החשיבות שבשאילת שאלות ובעריכת סיכומים, אך חשוב לא פחות לבקש עזרה המותאמת לסובלים מלקויות למידה. בכל אוניברסיטה ובכל מכללה ניתן למצוא עזרה מסוג זה. ניתן לקבל ייעוץ בצורה של חניכה אישית או מסגרות לימוד משלימות.
יש מוסדות שמציעים שיעורי עזר מסובסדים וכמובן יש גם אפשרות להגיש בקשה להקלות. אם מלאכת הכתיבה אורכת לכם זמן רב, תוכלו לבקש ולקבל הארכת זמן. יש אפשרות להיעזר בפתרונות כגון הקראה (כאשר הבחינה כוללת שפה זרה) ויש גם פתרונות נוספים המותאמים לבעלי הלקויות השונים.